1. Úvod
Právny poriadok Slovenskej republiky zaručuje každému v zmysle čl. 35 Ústavy SR právo na
slobodný výber povolania a prípravu naň, ako aj právo vykonávať podnikateľskú činnosť a inú
zárobkovú činnosť. Jednotlivé zákony však zároveň stanovujú podrobnosti výkonu určitých
povolaní.
Podľa zákona č. 73/1998 Z.z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej
informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky a Železničnej
polície v znení neskorších predpisov, zákona č. 281/2015 Z.z. o štátnej službe profesionálnych
vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č.
315/2001 Z.z. o o Hasičskom a záchrannom zbore v znení neskorších predpisov a zákona č.
200/1998 Z.z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení
neskorších predpisov majú príslušníci ozbrojených zborov, ozbrojených síl, hasičského
a záchranného zboru zakázané podnikať (ďalej len „príslušníci“).
Cieľom predkladaného materiálu je prostredníctvom komparácie analyzovať ustanovenia
právnych poriadkov vybraných európskych krajín za účelom zistenia možností podnikania
príslušníkov v týchto krajinách. Prostredníctvom siete Európskeho Centra pre Parlamentný
Výskum a Dokumentáciu bola naformulovaná modelová odpoveď z právneho prostredia
Slovenskej republiky a zároveň boli dopytujúce krajiny konfrontované s otázkami, či môžu títo
príslušníci podnikať, ak áno, ako formou (živnostník, spoločník, konateľ, akcionár atď.)
a v akom rozsahu, prípadne, aby krajiny poskytli ďalšie doplňujúce informácie.
Svoje odpovede poskytlo Česko, Rakúsko, Grécko, Chorvátsko, Estónsko, Fínsko, Francúzsko,
Holandsko, Litva, Maďarsko, Nemecko (Bundesrat, Bundestag), Poľsko, Portugalsko,
Rumunsko, Slovinsko, Španielsko, Švédsko a Spojené kráľovstvo.
1.1 Výsledky analýzy
Skúmanie zákonných podmienok pre výkon podnikateľských aktivít príslušníkov jednotlivých
vybraných krajín EÚ prinieslo pridanú hodnotu tohto predkladaného materiálu v podobe zistení
týkajúcich sa možností príslušníkov vykonávať druhé platené zamestnanie (sekundárnu
zárobkový činnosť, pridružené, doplnkové, vedľajšie zamestnanie atď.) popri výkone hlavnej
štátnej služby, resp. popri plnení primárnych služobných povinností.
Jednotlivé krajiny možno na základe skúmania rozdeliť do viacerých skupín, kde rozhodujúcim
faktorom boli zákonné podmienky, kedy príslušníci môžu/nemôžu podnikať, môžu/nemôžu byť
5