Hodnota za peniaze patrí medzi priority rezortov a preukázali to aj formálnymi záväzkami prostredníctvom Implementačných plánov. Implementácia 184 opatrení je však zdĺhavá a bez očakávaných fiškálnych úspor a štrukturálnych zmien. Výnimkou je rezort zdravotníctva. Vzájomné porovnanie rezortov je nemožné, mandát pre revízie výdavkov je v každom rezorte odlišný.
ZDRAVOTNÍCTVO
Najvýznamnejšie sa hodnota za peniaze materializuje v rezorte zdravotníctva. Je to jediný rezort, ktorý dosiahol úspory ako výsledok revízie výdavkov. Celkovo sa ušetrilo 107,7 mil. eur, z toho 104 mil. eur v roku 2017 a 3,7 mil. eur v 1. polroku 2018. Primárne sa úspory realizovali v opatreniach verejného zdravotného poistenia, výdavky v nemocniciach i naďalej rastú.
Realizovaná úspora vo verejnom zdravotnom poistení (27,5 mil. eur) je nižšia o 19 % v porovnaní s 1. polrokom 2017 (34 mil. eur). K tvorbe úspory prispeli predovšetkým opatrenia v oblasti referencovania cien a revíznej činnosti zdravotníckych pomôcok (12 mil. eur) a v oblasti nadspotreby liekov (11 mil. eur).
Podľa záverov revízie mali úspory smerovať do ústavnej zdravotnej starostlivosti, čo sa však plne neprejavilo ani v roku 2017, ani v 1. polroku 2018. Za prvých 6 mesiacov, a to v porovnaní s 1. polrokom 2017, smerovalo do nemocníc len o 4 mil. eur viac. V dofinancovaní ústavnej zdravotnej starostlivosti zaostáva najmä Všeobecná zdravotná poisťovňa. Namiesto fiškálnej úspory, 13 sledovaných štátnych nemocníc generovalo 23,8 mil. eur výdavkov a zadlženosť nemocníc (704 mil. eur) rastie. Finančná analýza indikuje jednak problém v nedofinancovaní zo strany zdravotných poisťovní, ale aj neefektívne prevádzkové rozhodnutia, ktoré je nevyhnutné posudzovať individuálne po nemocniciach.
Medzi kľúčové oblasti implementácie hodnoty IJ zaraďuje spustenie projektu stratifikácie nemocníc, plnú funkcionalitu DRG a eZdravie. Rovnako je dôležité pristúpiť k tvorbe programového rozpočtu v celom verejnom zdravotnom poistení pre lepšie sledovanie dosahovaných výstupov a výsledkov v zdravotníctve.
DOPRAVA
Stanovenie investičných priorít na základe analyticky podložených potrieb v doprave je kľúčovým opatrením. Argumentom zostáva, že stavať cesty je potrebné tam, kde je realizovaná hodnota za peniaze najvyššia. Navyše v súčasnosti tempo prípravy cestných investičných projektov až 4-krát prevyšuje tempo výstavby. NDS začne realizáciu približne 2-3 projektov ročne, pričom v prípade, ak by MDV SR dodržalo doterajšiu priemernú rýchlosť prípravy projektov, bolo by možné pripraviť do realizácie v priemere až 8 projektov ročne.
Stav ciest I. triedy sa naďalej zhoršuje. Dôvodom sú nedostatočne vynakladané finančné prostriedky na ich opravy a údržbu, avšak aj čerpanie alokovaných financií je pomalé. Za 1. polrok 2018 je čerpanie rozpočtu len na úrovni 36%, pričom na opravy a údržby ciest a mostov bolo vyčerpaných iba 25%. Dôvodom sú nedostatočné finančné prostriedky na ich opravy a údržbu a vyčleňovanie dodatočných zdrojov až v 2. polovici roka.
Rovnako poddimenzovaná je aj údržba železničnej infraštruktúry, vysoké výdavky sú aj v súvislosti s riadením dopravy, ktoré je zastarané. Riešením sú projekty investícií do modernizácie riadenia dopravy, na realizáciu ktorých si ŽSR vie vyčleniť financie aj v rámci vlastných zdrojov, napr. nerealizovaním investícií, ktoré nie je nevyhnutné realizovať v súčasnosti. Rovnako, v prípade Železničnej spoločnosti Slovensko, je potrebné realizovať