Dôvodová správa Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon o správe daní (daňový poriadok), predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ondrej Dostál a Peter Osuský.
Navrhuje stanoviť primerané lehoty pre možnosť penalizovania neplnenia si zákonom stanovených povinností za predpokladu, že povinnosť bola daňovníkom dodatočne splnená. Cieľom tohto návrhu je, aby nedochádzalo k tomu, že je daňovník penalizovaný daňovým úradom s oneskorením niekoľkých rokov napr. vo veci nedoplatku, ktorý už medzičasom priznal a riadne uhradil alebo vo veci zmeškania lehoty pre podanie daňového priznania.
Daňový poriadok rieši zodpovednosť za porušenie povinností definovaním porušenia povinností (§ 154) a určením sankcií vo forme pokút (§ 155) a úrokov z omeškania (§ 156).
Zákon obsahuje lehotu päť rokov od dopustenia sa správneho deliktu, po uplynutí ktorej nemožno uložiť pokutu za niektoré správne delikty (§ 155 ods. 2), a lehotu päť rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom mala byť splnená určitá povinnosť, po uplynutí ktorej nemožno vyrubiť úrok z omeškania (§ 156 ods. 8).
Pre oba prípady sa navrhuje stanoviť pre menej závažné porušenia povinností aj kratšia lehota pre uloženie pokuty a vyrubenie úroku z omeškania, ktorá sa však nebude odvíjať od termínu, kedy mala byť povinnosť splnená, ale od termínu, kedy bola takáto povinnosť dodatočne splnená.
Konkrétne sa navrhuje:
1. lehota jeden rok od dodatočného splnenia povinnosti pre uloženie pokuty v prípade oneskoreného podania daňového priznania a v prípade oneskoreného splnenia oznamovacej povinnosti (§ 155 doplnenie ods. 16),
2. lehota jeden rok od dodatočného zaplatenia preddavku na daň, ide aj o situácie, keď daňový subjekt neplatí preddavok na daň, ale svoju daňovú povinnosť si splní zaplatením dane na základe daňového priznania za príslušný kalendárny rok (§ 156 doplnenie ods. 10 – písm. a)),
3. lehota dva roky od dodatočného zaplatenia dane, rozdielu dane, splátky dane alebo sumy na zabezpečenie dane alebo dodatočného odvedenia vybraného preddavku na daň, vybranej dane alebo zrazenej dane (§ 156 doplnenie ods. 10 – písm. b)).
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty. Skrátenie lehoty pre ukladanie pokút a vyrubovanie úrokov z omeškania síce môže zabrániť tomu, aby boli niektoré porušenia zákonom stanovených povinností sankcionované, zároveň však vytvorí tlak na to, aby daňové úrady postihovali porušovanie povinností daňovníkmi rýchlejšie a neodkladali sankcionovanie daňovníkov neprimerane dlho.
Návrh zákona neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.