Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1998 Z. z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky a ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jozef Mihál a Miroslav Beblavý.
Cieľom návrhu zákona je umožniť spravodlivejšie financovanie územných samospráv vo vzťahu k rozpočtovému určeniu výnosu dane z príjmov. Nástrojom pre dosiahnutie tohto cieľa je zavedenie inštitútu daňovej rezidencie občanov podľa toho, ktoré miesto považujú oni sami za stredisko svojich životných záujmov.
Súčasný systém viazaný predovšetkým na trvalý pobyt je zo všeobecne známych dôvodov statický a reálne neodzrkadľuje každodennú prítomnosť obyvateľov v danej samospráve. Či už je to chýbajúce vlastníctvo nehnuteľnosti, prílišnú zdržanlivosť vlastníkov pri vydávaní súhlasu s prihlásením sa na trvalý pobyt alebo jednoducho zaťažujúca nutnosť zmien všetkých relevantných dokladov, nastavenie trvalého pobytu dnes zväzuje ruky tým občanom, ktorí by mali záujem svojou osobou prispieť k lepšiemu financovaniu územnej samosprávy tam, kde reálne žijú.
Navrhovanou možnosťou ohlásenia daňovej rezidencie bez nutnosti formálnej zmeny trvalého pobytu sa dá občanom do rúk nástroj na to, aby rozhodli, ktorá samospráva by z ich stálej prítomnosti mala mať prospech. Občan ale bude musieť preukázať, že daná samospráva môže byť za jeho daňovú rezidenciu považovaná, a to z dôvodu reálnej väzby k nej. Za takúto väzbu predkladatelia považujú (i) prechodný pobyt, (ii) prácu, (iii) podnikanie, (iv) prenájom nehnuteľnosti, (v) ubytovanie, (vi) vlastníctvo nehnuteľnosti, (vii) prítomnosť detí v jasliach, škôlke, základnej škole či strednej škole, (viii) štúdium na vysokej škole, (ix) platenie poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady, alebo (x) prítomnosť všeobecného lekára daného občana alebo jeho detí. Občan teda nebude môcť za svoju daňovú rezidenciu určiť svojvoľne akúkoľvek samosprávu, ale len takú, pri ktorej možno legitímne predpokladať jeho stálejšiu prítomnosť.
Inými slovami, kým dnes sa daňová rezidencia zhoduje s trvalým pobytom, podľa návrhu bude môcť byť trvalý pobyt v samospráve A a daňová rezidencia v samospráve B. Občan však vždy bude mať iba jednu daňovú rezidenciu.
Predkladatelia navyše zdôrazňujú, že navrhovaná daňová rezidencia nebude môcť byť automaticky uplatnená v každej územnej samospráve, hoci by aj k nej bola preukázaná reálna väzba. Rešpektuje sa totiž samosprávny princíp a ohlásenie daňovej rezidencie s preukázanou väzbou bude možné len vtedy, ak s tým konkrétna územná samospráva vyjadrí predchádzajúci súhlas. V praxi by teda existovali samosprávy, ktoré nebudú mať záujem o zvýšený príjem do rozpočtu na základe nových daňových rezidentov (napríklad preto, lebo podľa ich názoru ich to bude administratívne zaťažovať), no rovnako predkladatelia predpokladajú využitie tohto inštitútu tam, kde bude záujem. Rozhodnutie sa už ponecháva na demokraticky zvolených predstaviteľov územných samospráv. Ak ale samospráva urobí kladné rozhodnutie, nebude môcť pri poskytovaní verejných služieb znevýhodňovať daňových rezidentov oproti obyvateľom s trvalým pobytom. Jedinou výnimkou bude absencia volebného práva pri voľbe do orgánov danej územnej samosprávy a pri voľbe v miestnom referende, t. j. toto volebné