B. Osobitná časťK Čl. I
Zmena výšky preddavkov na daň spôsobom, akým sa navrhuje v tomto návrhu zákona nie je novou myšlienkou, pretože už v minulosti sa s ňou stotožnilo napr. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky.
Podľa údajov Finstatu platí preddavky na daň z príjmu približne 46 000 obchodných spoločností. Rozpočtované príjmy z dane z príjmu právnických osôb dosiahli v roku 2017 sumu 2,56 miliardy eur, pričom 400 najväčších platcov zaplatilo 63%, 1 200 najväčších platcov zaplatilo 74% a 5 000 najväčších platcov uhradilo až 86% všetkých príjmov dane z príjmu právnických osôb. Vychádzajúc z údajov Finstatu, platcovia preddavkov na daň z príjmov s daňovou povinnosťou nižšou ako 10 000 eur, prispievajú do výnosov dane z príjmu právnických osôb (DPPO), len približne 3%. Inými slovami platcovia s daňovou povinnosťou viac ako 10 000 eur zaplatili v roku 2017 až 97% z celkových výnosov dane z príjmu právnických osôb (DPPO).
V dôsledku predloženého návrhu zákona by štátu vypadol priebežný príjem (z preddavkov). Tento výpadok štát môže financovať pokladničnými poukážkami vydanými na 3, 6 a 9 mesiacov. Ak by sme vychádzali z aktuálnych úrokov, tak tieto požičané peniaze by boli úročené záporným úrokom. Priaznivá situácia stále trvá. V praxi to znamená, že štátnemu rozpočtu nevzniknú žiadne náklady. Na druhej strane sa vytvorí priaznivejšie prostredie pre minimálne 30 000 subjektov na trhu. V súčasnosti je ideálne obdobie na túto zmenu, keďže sa dajú tieto výpadky pokryť krátkodobou pôžičkou za záporný, resp. nulový úrok.
Aj v prípade najpesimistickejších predpovedí; t.j. že by bolo zrušením preddavkov zasiahnutých až 10% výnosov DPPO, t.j. 256 mil. eur a štát by bol nútený požičať si tieto financie, pri 1% úroku možno očakávať negatívny dopad na štátny rozpočet vo výške 800 000 eur. Čo je z pohľadu verejných financií zanedbateľná čiastka.
Treba uviesť, že drvivá väčšina opatrení nasmerovaných v prospech podnikateľskej sféry, ale aj bežných občanov so sebou nesie zvýšené výdavky na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona prináša výrazné výhody pre malých a stredne veľkých podnikateľov zo zanedbateľnými negatívnymi vplyvmi na rozpočet verejnej správy.
Je potrebné upraviť aj prechodné ustanovenia, aby daňovníci neboli v právnej neistote, ktorého zdaňovacieho obdobia sa nový limit na platenie preddavkov na daň týka. Obdobné prechodné ustanovenia boli do zákona vložené aj v minulosti, keď sa preddavky zavádzali, resp. keď sa menila ich právna úprava.
K Čl. II