Dôvodová správa
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.
K bodu 3
Legislatívno-technická úprava súvisiaca jednak so zavedením legislatívnej skratky pre posledný ročník vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy na účely tohto zákona, ako aj súvisiaca so zosúladením terminológie s platnou legislatívou.
K bodu 4
Navrhuje sa rozšírenie cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, a to na všetky deti, ktoré navštevujú posledný ročník vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy (posledný ročník) a na všetky deti v základnej škole. Zároveň sa navrhuje ponechať poskytovanie dotácie na podporu stravovacích návykov dieťaťa aj deťom z domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo z rodín, ktorých príjem je najviac vo výške životného minima, ako aj deťom, ktoré navštevujú materskú školu, v ktorej je najmenej 50 % detí z domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, s výnimkou detí navštevujúcich posledný ročník materskej školy, aby sa predišlo duplicite jej poskytovania.
K bodu 5
Legislatívno-technická úprava súvisiaca jednak s rozšírením cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, ako aj súvisiaca so zosúladením terminológie s platnou legislatívou.
K bodu 6
Navrhuje sa poskytovanie dotácie v sume 1,20 eura na každé dieťa za každý deň, v ktorom sa dieťa zúčastnilo výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole alebo vyučovania v základnej škole a odobralo stravu.
Cieľom zavedenia týchto podmienok je efektívne a účelné vynakladanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu a tiež predchádzanie plytvaniu potravinami a zabezpečenie zodpovedného prístupu rodičov k výchove, výžive a vzdelávaniu svojich detí. Zároveň sa ukladá zriaďovateľovi, ktorý nezabezpečil diétne jedlo dieťaťu, ktorého zdravotný stav si podľa posúdenia ošetrujúceho lekára vyžaduje diétne stravovanie, povinnosť vyplatiť dotáciu rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti rozhodnutím súdu v hotovosti.
Navrhuje sa preddavkové poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa v dvoch termínoch, a to do 25. januára na obdobie od 1. januára do 31. augusta a do 25. augusta na obdobie od 1. septembra do 31. decembra, to platí ak bola žiadosť o dotáciu podaná do 10. januára príslušného rozpočtového roka. Ak žiadosť bola podaná po 10. januári príslušného rozpočtového roka návrh zákona rieši ďalšie možné situácie, a to podanie žiadosti do 10. dňa iného kalendárneho mesiaca a podanie žiadosti po 10. dni kalendárneho mesiaca. Napríklad v prípade podania žiadosti do 10. februára, sa dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa poskytne preddavkovo do 25. februára, na obdobie od 1. februára. V prípade podania žiadosti po 10. februári dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa poskytne do 25. marca, na obdobie od 1. marca.
Cieľom tejto úpravy je zjednodušenie administratívnej náročnosti pri poskytovaní dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, a to v dvoch termínoch. Zároveň sa, vzhľadom na vytvorenie priestoru pre spracovanie žiadosti o dotáciu, určujú pravidlá v prípade predloženia žiadosti o dotáciu mimo obvyklého termínu na predkladanie žiadostí.
V súlade s bodom 14 sa navrhuje, aby zoznam detí bol naďalej, tak ako v súčasnosti, prílohou žiadosti o dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, ale len u tých detí, na ktoré žiadateľ žiada dotáciu a nenavštevujú posledný ročník materskej školy. Zároveň sa navrhuje legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou, ako aj legislatívna úprava v súvislosti so zavedením novej cieľovej skupiny, kedy sa poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa bude poskytovať všetkým deťom v základnej škole.
K bodu 7
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačnými bodmi 4 a 6.
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 9
Legislatívno-technická úprava.
K bodu 10
Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.
K bodu 11
Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.
K bodu 12
Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.
K bodu 13
Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.
K bodu 14
Vzhľadom na rozšírenie cieľovej skupiny detí pre poskytnutie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa v § 10 navrhuje úprava znenia odseku 4 písm. b), aby sa k žiadosti o dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa v materskej škole predkladal zoznam detí v materskej škole, tak ako v súčasnosti, ale len tých detí, na ktoré žiadateľ žiada dotáciu a nenavštevujú posledný ročník materskej školy.
K bodu 15
Navrhuje sa vypustiť požiadavka na predloženie súhlasu rodičov so zaradením dieťaťa do dotačného programu a ich prehlásenia o predložení potvrdení o príjme, nakoľko nadbytočné.
K bodu 16
Z dôvodu nadbytočnosti a v záujme odstránenia administratívnej záťaže sa navrhuje vypustiť pri podávaní žiadosti o dotáciu na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu z povinných príloh povinnosť žiadateľa predkladať úradu zoznam príjemcov pomoci v hmotnej núdzi, na ktorých sa obci ako osobitnému príjemcovi poukazuje pomoc v hmotnej núdzi, ako aj zoznam poberateľov, na ktorých sa obci poukazujú štátne sociálne dávky. Predmetnými zoznamami úrad disponuje v rámci jeho administratívnej údajovej databázy.
K bodu 17
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačnými bodom 18.
K bodu 18
Navrhuje sa rozšírenie kompetencie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o kompetenciu posudzovania príjmových pomerov rodín na účely poskytnutia dotácie podľa § 4 ods. 3 písm. b). V zmysle navrhovanej kompetencie bude úrad na žiadosť fyzickej osoby o posúdenie príjmu na účely poskytnutia dotácie vydávať potvrdenie o príjme. Návrhom sa zároveň upravujú aj práva fyzickej osoby a postup úradu v prípade, že po posúdení príjmu fyzickej osoby úradom, bude príjem fyzickej osoby nad hranicou životného minima a fyzická osoba s vydaným potvrdením o príjme nebude súhlasiť. V takomto prípade sa umožňuje fyzickej osobe podať do ôsmich dní námietku proti vydanému potvrdeniu o príjme. V prípade nevyhovenia námietke úradom, bude následne o námietke rozhodovať Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.
K bodu 19
Navrhuje sa zúčtovanie poskytnutej dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa a dotácie na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením v súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Dotácia za predchádzajúci rozpočtový rok sa navrhuje zúčtovávať v nasledujúcom rozpočtovom roku, a to najneskôr v termíne do 31. marca. Zároveň sa ukladá povinnosť žiadateľovi o dotáciu na podporu výchovy k stravovacích návykoch dieťaťa oznamovať úradu zmeny rozhodujúce pre výpočet dotácie, a to v lehote do 10. augusta rozpočtového roka, na ktorý sa dotácia poskytuje. Cieľom navrhovaného je zabezpečenie účelnosti a hospodárnosti pri poskytovaní predmetnej dotácie.
K bodu 20
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačným bodom 18.
K Čl. II
Upravuje sa povinnosť zriaďovateľa znížiť úhradu zákonnému zástupcovi dieťaťa v zariadení školského stravovania o sumu poskytnutej dotácie na dieťa podľa čl. I. Cieľom tejto úpravy je zabezpečenie, aby došlo k naplneniu celkového cieľa návrhu zákona, a to predovšetkým zníženie finančného zaťaženia zákonných zástupcov detí od úhrady za stravu.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2019.