DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
V čl. I sa navrhuje zmena a doplnenie zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Základným cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívne podmienky pre poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa širšiemu okruhu detí, odstrániť sociálne bariéry a rozdiely medzi deťmi pri poskytovaní stravy, zlepšenie stravovacích návykov detí, ako aj finančné odbremenenie zákonných zástupcov detí od úhrady za stravu. Navrhuje sa poskytovať dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa všetkým deťom navštevujúcim posledný ročník vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy a všetkým deťom plniacim si povinnú školskú dochádzku na základných školách.
Navrhované opatrenie prispieva k posilňovaniu spoločenskej súdržnosti, odstraňovaniu vonkajších prejavov majetkovej a príjmovej nerovnosti v postavení detí (ktoré nenesú zodpovednosť za svoj sociálny status), k znižovaniu rizika spoločenskej stigmatizácie detí z chudobných rodín a k podpore získania zdravých stravovacích návykov v detskom veku. Vysokú efektivitu navrhovaného opatrenia pri dosahovaní uvedených cieľov potvrdzujú empirické zistenia odborníkov tam, kde takáto plošná podpora stravovania detí v školskom veku funguje.
Vzhľadom na vyššie uvedenú cieľovú skupinu novo zavádzaného opatrenia sa zároveň navrhuje ponechať poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa aj deťom vo veku od 3 rokov (prípadne 2 rokov veku) do 5 rokov veku resp. do začatia navštevovania posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy za podmienok podľa doterajších predpisov. Navrhuje sa poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa v sume 1,20 eura na každé dieťa na každý deň, v ktorom sa dieťa zúčastnilo výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole alebo vyučovania v základnej škole a odobralo stravu. Zároveň sa navrhuje, aby zriaďovateľ, ktorý nezabezpečil diétne jedlo dieťaťu, u ktorého si zdravotný stav podľa posúdenia ošetrujúceho lekára vyžaduje diétne stravovanie, poskytnutú dotáciu vyplatil zákonnému rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti rozhodnutím súdu v hotovosti.
Cieľom zavedenia týchto podmienok je efektívne a účelné vynakladanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu.
Súčasne sa navrhujú zmeny vyplývajúce z aplikačnej praxe pri poskytovaní dotácie na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením dieťaťa, dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením a dotácie na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu.
V čl. II sa navrhuje zmena a doplnenie zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V nadväznosti na navrhované úpravy v čl. I sa navrhuje v školskom zákone doplniť povinnosť zriaďovateľa znížiť úhradu zákonného zástupcu dieťaťa v zariadení školského stravovania o poskytovanú dotáciu.
Návrh zákona pozitívny sociálny vplyv na rodiny s deťmi a negatívny vplyv na štátny rozpočet. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie ani na informatizáciu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.