D ô v o d o v á s p r á v a A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Lucia Ďuriš Nicholsonová a Zuzana Zimenová.
Cieľom predloženého návrhu je, aby dotáciu na školské potreby mohol získať aj prevádzkovateľ komunitného centra, čo umožní, aby deti ohrozené sociálnym vylúčením, mali jednu sadu písacích potrieb a ďalšie nevyhnutné pomôcky na prípravu na vyučovanie v škole a aj jednu v komunitnom centre (bez potreby ich prenášania a nosenia domov). Návrhom sa tiež zvyšuje hranica, pod ktorou má dieťa nárok na takúto dotáciu (v súčasnosti nárok vzniká, ak dieťa žije v rodine, ktorá je pod hranicou životného minima a návrhom sa táto hranica zvyšuje na 1,5-násobok životného minima). Táto zmena si kladie za cieľ adresne poskytnúť dotované školské potreby aj chudobným pracujúcim rodinám s jedným živiteľom s príjmom pohybujúcim sa okolo minimálnej mzdy. Návrhom sa tiež mení právna úprava nároku na štipendium na strednej škole. V súčasnosti je výška štipendia odstupňovaná podľa prospechu žiaka, po novom sa táto podmienka ruší, pretože školské vzdelávacie programy na stredných školách sú vzhľadom na rozmanitosť učebných a študijných odboroch rôzne náročné, čo znamená, že aj na žiakov sú na konkrétnych školách kladené rôzne nároky, ktoré nie sú v rámci klasifikácie vzdelávacích výstupov porovnateľné. Taktiež sa zvyšuje hranica, pod ktorou má žiak strednej školy nárok na štipendium (v súčasnosti nárok vzniká, ak dieťa žije v rodine, ktorá je pod hranicou životného minima a návrhom sa táto hranica zvyšuje na 1,5-násobok životného minima).
Predložený návrh v časti upravujúcej dotované školské potreby reaguje predovšetkým na ohlasy z praxe poukazujúce na to, že ak deti ohrozené sociálnym vylúčením bezplatne dostanú dotované školské potreby (najmä zošity, písacie potreby, učebnice, nevyhnutné individuálne pomôcky) často veľmi rýchlo, približne už po týždni ich v domácom prostredí (vo všeobecnosti nevyhovujúcom pre robenie domácich úloh) mnohé z týchto detí postrácajú, alebo sa znehodnotia, či zničia, dokonca sú aj hlásenia, že v niektorých prípadoch poslúžili vinou ich rodinných príslušníkov ako materiál na kúrenie. Z uvedeného dôvodu tie deti, ktoré navštevujú komunitné centrum, často nemajú (nie vlastnou vinou) možnosť s čím robiť domáce úlohy, čo má za následok aj ich horšie školské výsledky a horšiu uplatniteľnosť v neskoršom živote.
Problémom súčasného nastavenia adresných príspevkov je tiež príliš nízko stanovený príjmový strop rodiny. Z podpory tak vypadávajú mnohé rodiny, ktoré ju potrebujú, pretože sa reálne nachádzajú v pásme chudoby, avšak formálne nárok na podporu nemajú.
„Príliš drahé vzdelávanie“ je zároveň na Slovensku jednou z najčastejších príčin predčasného ukončenia vzdelávania. Podľa riaditeľov základných škôl predstavujú finančné náklady na vzdelávanie tretiu najväčšiu prekážku úspešného prechodu ich žiakov na stredné školy, čím sa znižuje ich šanca na dosiahnutie minimálne stredoškolského vzdelania, ktoré je v súčasnosti už nevyhnutnou podmienkou na získanie perspektívnejšieho zamestnania. Zrušenie prospechového kritéria pri poskytovaní stredoškolského štipendia pomôže zvýšiť dostupnosť stredoškolského vzdelávania pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia a vnesie do