vyjadrením Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a až 19 504 žiakov z rodín, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.Chudoba je aj podľa medzinárodných dokumentov jedným z najčastejších dôvodov, ktorý negatívne ovplyvňuje vzdelávanie žiakov. Preto môže byť práve poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi indikátorom, že žiak žije v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné, ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových, emocionálnych vlastností dieťaťa alebo žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj osobnosti, ktoré sú predpokladom nadobudnutia školskej spôsobilosti.
Navrhovaná úprava prináša predovšetkým potrebný priestor na jednoznačnejšiu, systematickejšiu a prehľadnejšiu úpravu financovania výchovy a vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, nakoľko dnešný systém financovania podpory vzdelávania týchto žiakov je nepostačujúci a mal by vychádzať zo širšej definície znevýhodnenia, pretože takto úplne nezachytáva chudobu.
Predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na štátny rozpočet, rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti. Predpokladá sa pozitívny sociálny vplyv a pozitívny vplyv na sociálnu exklúziu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
Účinnosť predmetného ustanovenia je v súčasnosti vymedzená do 31. decembra 2018, ale kvôli plynulému zabezpečeniu diagnostiky špeciálnej výchovno-vzdelávacej potreby vyplývajúcej zo sociálne znevýhodneného prostredia je potrebné zachovať stav, kedy sa za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia považuje aj žiak, ktorý je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi a zákonný zástupca žiaka túto skutočnosť preukáže riaditeľovi základnej školy.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti návrhu zákona tak, aby k nadobudnutiu účinnosti návrhu došlo počas účinnosti prechodných ustanovení § 9f ods. 3.