1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci NR SR Karol Galek a Jana Kiššová.
Hlavným cieľom návrhu zákona je legislatívna úprava použitia zisku z poskytovania systémových služieb zo strany prevádzkovateľa prenosovej sústavy spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s., ktorej 100 % vlastníkom akcií je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo financií SR. Táto spoločnosť monopolné postavenie v rámci zabezpečenia prevádzkovej spoľahlivosti celej elektrizačnej sústavy Slovenskej republiky.
Návrh zákona reaguje v prvom rade na fakt, že napriek každoročnej ziskovosti štátnej spoločnosti, tarifa za systémové služby je jedna z najvyšších v rámci Európskej únie, pričom túto tarifu v koncovej cene elektriny uhrádzajú spotrebitelia a ostatní koncoví odberatelia elektriny, inými slovami sa podieľajú na ziskovosti predmetnej štátnej spoločnosti.
Celkový zisk (vrátane zisku z poskytovania systémových služieb) po zdanení spoločnosti predstavoval v posledných rokoch nasledujúcu výšku:
rok
2013
2014
2015
2016
2017
zisk po zdanení (v tisíc EUR)
69 396
67 626
73 198
58 028
74 728
Ústava Slovenskej republiky ako aj Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd hovoria o rovnosti v základných právach. Tie sa však nezaručujú štátu, ale súkromným subjektom. Štátne akciové spoločnosti len formálne súkromnými subjektmi, štát v nich totiž garantovanú 100 % majetkovú účasť.
Aplikácia predpisu do praxe neprinesie žiadnu komplikáciu v činnostiach regulovaných subjektov ani koncových spotrebiteľov energií. Naopak mala by znížiť tarifu za systémové služby a tým pádom aj celkovú cenu elektriny, ktorú platia všetci odberatelia.
Predložený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy (možnosť poklesu cien energií) a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie (možnosť poklesu cien energií).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa ustanovenie obligatórneho spôsobu použitia časti celkového kladného hospodárskeho výsledku (zisku) prevádzkovateľa prenosovej sústavy, a to dosiahnutého v okruhu poskytovania systémových služieb na úhradu plánovaných nákladov na poskytovanie systémových služieb do konca kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý sa tento kladný hospodársky výsledok (zisk) vytvoril.
K bodu 2
Prechodné ustanovenia upravujú povinnosť použiť kladný výsledok hospodárenia na úhradu plánovaných nákladov už v roku 2019 za hospodársky rok 2018.
K Čl. II
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť predkladanej právnej úpravy navrhuje od 1. januára 2019.