Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2018
2019
2020
2021
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
z toho:
- vplyv na ŠR
Rozpočtové prostriedky
EÚ zdroje
- vplyv na obce
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
+27 823 557
+44 105 874
+43 333 078
v tom: kapitola MF SR
+27 823 557
+44 105 874
+43 333 078
z toho: program 072 - Výber daní a cla
+27 423 557
+44 045 874
+43 273 078
podprogram 0EK 0D - IS financované zo ŠR
+400 000
+60 000
+60 000
- vplyv na ŠR
+27 823 557
+44 105 874
+43 333 078
Rozpočtové prostriedky
+27 823 557
+44 105 874
+43 333 078
EÚ zdroje
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
+14 873 179
+29 686 358
+29 626 358
- vplyv na ŠR
+14 873 179
+29 686 358
+29 626 358
- vplyv na obce
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
+27 823 557
+44 105 874
+43 333 078
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
Výdavky budú zabezpečené pre kapitolu MF SR pri tvorbe štátneho rozpočtu na roky 2019-2021.
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Dopad na štátny rozpočet v ročnom vyjadrení kategórie - „610“ a „620“
Celkové navýšenie v kategórii „610“ oproti roku 2018 očakávame:
na rok 2019 vzhľadom na účinnosť zákona k 1. 7. 2019 vo výške 14 873 179 €, na rok 2020 v ročnom vyjadrení vo výške 29 686 358 € a na rok 2021 v ročnom vyjadrení vo výške 29 626 358 €.
Na výšku dopadu finančných prostriedkov na mzdové výdavky má vplyv:
zaradenie súčasných štátnych zamestnancov a colníkov do nových platových tried s upravenými platovými tarifami,
zmena výpočtu a zhodnotenia služobnej praxe u neozbrojených príslušníkoch finančnej správy,
zaradenie odbornej praxe do nového percentuálneho rozpätia,
priznanie hodnostného príplatku pre cca 30 % kontrolórov a exekútorov, ktorí prejdú do kategórie ozbrojení príslušníci finančnej správy,
úprava minimálnej výšky osobitného príplatku ozbrojeným príslušníkom finančnej správy na pobočkách colných úradov a staniciach colných úradov a priznanie osobitného príplatku všetkým kontrolórom a exekútorom vo výkone na daňových úradoch,
úprava výšky príplatku za prípravu príslušníka finančnej správy,
zvýšené výdavky na čerpaní premenlivých príplatkov.
S navýšením v kategórii „610“ Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania priamo súvisí navýšenie čerpania v kategórii „620“ – Poistné a príspevok zamestnávateľa do poisťovní.
Celkové navýšenie v kategórii „620“ oproti roku 2018 očakávame:
na rok 2019 vzhľadom na účinnosť zákona k 1. 7. 2019 vo výške 5 463 694 €, na rok 2020 v ročnom vyjadrení vo výške 10 987 388 € a na rok 2021 v ročnom vyjadrení vo výške 11 047 388 €.
Kategória „630“ – Tovary a služby
Celkové navýšenie v kategórii „630“ oproti roku 2018 očakávame:
na rok 2019 vzhľadom na účinnosť zákona k 1. 7. 2019 vo výške 5 301 792 na bežné výdavky a 400 000 € na obstarávanie kapitálových aktív,
na rok 2020 a 2021 v ročnom vyjadrení vo výške 2 197 632 €.
Navýšenie čerpania v kategórii „630“ – Tovary a služby je ovplyvnené:
pridelením služobnej rovnošaty pre cca 30 % kontrolórov a exekútorov, ktorí prejdú do kategórie ozbrojení príslušníci finančnej správy a pridelenie služobnej rovnošaty pre tých neozbrojených príslušníkov finančnej správy na daňových úradoch, ktorí v styku s verejnosťou (napr. správca, registrátor...),
zvýšeným počtom príslušníkom finančnej správy, ktorým budú vyplácané naturálne náležitosti,
potrebou úpravy informačných systémov vyplývajúcich z pripravovanej legislatívnej zmeny.
3
V prípade, že rovnošata pre neozbrojených príslušníkov finančnej správy sa nepodarí vysúťažiť
v roku 2019, finančný dopad na štátny rozpočet sa prejaví až v roku 2020, prípadne v roku 2021.
Kategória „640“ – Bežné transfery
Celkové navýšenie v kategórii „640“ oproti roku 2018 očakávame:
na rok 2019 vo výške 1 784 892 €, na rok 2020 vo výške 1 234 496 a na rok 2021 vo výške 461 700 €.
Navýšenie čerpania v kategórii „640“ – Bežné transfery je ovplyvnené:
vyplatením odchodného a odstupného podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov štátnym zamestnancom, ktorí poberateľmi starobného dôchodku a nebudú mať záujem zotrvať v služobnom pomere podľa zákona o finančnej správe,
úpravou odchodného pre neozbrojených príslušníkov finančnej správy z dôvodu čo najdlhšej personálnej stabilizácie príslušníkov finančnej správy z dôvodu maximálneho využitia ich odborného potenciálu.
Vzhľadom na špecifické postavenie finančnej správy, náročnosť úloh, ktoré finančná správa plní a v súlade so stratégiou finančnej správy v oblasti daní a cla a v oblasti boja proti daňovým podvodom považujeme za nevyhnutné, aby personálnu základňu finančnej správy tvorili odborne vysoko zdatní zamestnanci, ktorí pozitívnou mzdovou politikou budú dostatočne motivovaní a stabilizovaní.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona bol vypracovaný na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2016 2020 a Programového vyhlásenia novej vlády, ktoré bolo schválené 26. marca 2018. Jeho cieľom je ustanoviť jednotné pravidlá štátnej služby vo finančnej správe pre všetkých jej odborných zamestnancov; zákon sa nebude vzťahovať na zamestnancov finančnej správy, ktorí vykonávajú prácu vo verejnom záujme podľa zákona č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov. Cieľom návrhu zákona je prispôsobiť právne postavenie štátnych zamestnancov finančnej správy právnemu postaveniu colníkov, a to vždy, keď to je účelné a možné. Úlohy vykonávané v súčasnosti štátnymi zamestnancami a colníkmi budú vykonávať príslušníci finančnej správy v služobnom pomere, a to buď ako ozbrojení alebo ako neozbrojení príslušníci finančnej správy. Je pritom potrebné identifikovať a akcentovať osobitné požiadavky na výkon štátnej služby so zbraňou a ustanoviť osobitné podmienky takéhoto výkonu. Štátna služba príslušníkov finančnej správy bude vybudovaná na princípe politickej neutrality, zákonnosti, efektívneho riadenia, nestrannosti, profesionality a stability.
V súčasnosti služobné vzťahy jej odborných pracovníkov upravené dvojkoľajne. Na jednej strane zákonom č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov. Na strane druhej zákonom č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vzťahujú sa tak na nich rozdielne podmienky výkonu štátnej služby vrátane rozdielnych pravidiel odmeňovania a kariérneho
4
rastu. Obe skupiny odborných zamestnancov finančnej správy sa pritom podieľajú na plnení ťažiskových úloh finančnej správy pri ochrane fiškálnych a obchodno-politických záujmov Slovenskej republiky a Európskej únie. Zjednotením právnej úpravy ich štátnej služby sa dosiahne väčšia vnútorná integrita finančnej správy, vyššia pružnosť riadenia jej personálnych kapacít a efektívnejšie využívanie jej ozbrojenej zložky. V súčasnosti realizujú úlohy v daňovej oblasti štátni zamestnanci, ktorí pri výkone svojej činnosti nemajú oprávnenie na použitie služobnej zbrane. Zároveň však identifikované oblasti, kde je aj v daňovej oblasti z objektívnych dôvodov žiaduce realizovať úlohy finančnej správy prostredníctvom pracovníkov s pridelenou služobnou zbraňou (ozbrojených príslušníkov finančnej správy).
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Mzdové výdavky:
Kategória „610“ v ročnom vyjadrení
Mzdové výdavky v ročnom vyjadrení predstavujú navýšenie oproti roku 2018 v roku 2020 v sume 29 686 358 a v roku 2021 v sume 29 626 358 €. Východiskom pre určenie platových tried boli platové triedy štátnych zamestnancov platné v roku 2018, ktoré boli zvýšené o 10 % a z toho 1. platová trieda o 17 % a 2. platová trieda o 15 % z dôvodu, že do týchto tried budú zaradení mnohí zamestnanci z výkonu na daňových a colných úradoch podľa najnáročnejších činností. Pre výpočet prídavku za výsluhu rokov boli východiskom percentuálne stupne platné podľa zákona č. 200/1998 Z. z. v absolútnom vyjadrení znížené o 11 %.
5
Kategória „620“ v ročnom vyjadrení
Poistné v ročnom vyjadrení vypočítané z navýšenia v kategórii “610“ predstavuje v roku 2020 sumu 10 987 388 a v roku 2021 sumu 11 047 388 (z dôvodu prechodu zvyšných 15 % kontrolórov do osobitného účtu sociálneho zabezpečenia).
Kategória „630“
Pridelenie rovnošaty rok 2019
3524 zam. (styk s verejnosťou-kontrolór, exekútor, správca, registrátor)
960 € cena rovnošaty
3524*960 = 3 383 040 €
Pridelenie rovnošaty roky 2020 a 2021
Spolu očakávame 30 % kontrolórov a exekútorov, ktorí prejdú do kategórie ozbrojení príslušníci, predpoklad je každý rok cca 15 %.
960*228 zam.= 218 880 € na rok 2020 a 218 880 € na rok 2021
Naturálne náležitosti roky 2019, 2020, 2021
Výkon št. služby v civilnom odeve 15 % z ceny rovnošaty = 144 €*1598 zam. = 230 112 €
Striedavý výkon št. služby muži 40 % z ceny rovnošaty = 263 040 €
Striedavý výkon št. služby ženy 45 % z ceny rovnošaty = 1 425 600 €
Údržba systémov v rokoch 2020 a 2021 vo výške 15 % zo sumy 400 000 € = 60 000 €
Kategória „640“
Rok 2019
Odchodné a odstupné pre 219 zamestnancov, ktorí poberateľmi starobného dôchodku a predpokladáme ich odchod pred účinnosťou zákona o FS.
odchodné 2 platy a odstupné 4 platy = 6 platov
sumár ich priznaných platov zvalorizovaných o 10 % - valorizácia 2019 = 297 482 €
297 482*6 = 1 784 892 €
Kategória „700“ Kapitálové výdavky
Obstarávanie kapitálových aktív „710“ úprava systémov predstavuje podľa popisu kvalifikovaný odhad
dopadu 400 000 €.
6
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
7
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2018
2019
2020
2021
poznámka
Bežné výdavky (600)
27 423 557
44 105 874
43 333 078
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
14 873 179
29 686 358
29 626 358
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
5 463 694
10 987 388
11 047 388
Tovary a služby (630)2
0
5 301 792
2 197 632
2 197 632
Bežné transfery (640)2
0
1 784 892
1 234 496
461 700
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
400 000
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
400 000
0
0
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
27 823 557
44 105 874
43 333 078
8
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2018
2019
2020
2021
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
20 336 873
40 673 746
40 673 746
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
14 873 179
29 686 358
29 626 358
z toho vplyv na ŠR
14 873 179
29 686 358
29 626 358
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
5 463 694
10 987 388
11 047 388
z toho vplyv na ŠR
5 463 694
10 987 388
11 047 388
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
Spolu kategória „610“ a „620“ v ročnom vyjadrení v roku 2020 predstavuje sumu 40 673 746 €
Neozbrojení príslušníci finančnej správy (štátni zam.) dopad na „610“ 21 167 553 €, dopad na „620“ 7 843 581 €
Ozbrojení príslušníci finančnej správy (colníci) dopad na „610“ 8 518 805 € a dopad na „620“ 3 143 807 €.
Spolu kategória „610“ a „620“ v ročnom vyjadrení v roku 2021 predstavuje sumu 40 673 746 €
Neozbrojení príslušníci finančnej správy (štátni zam.) dopad na „610“ 21 107 553 €, dopad na „620“ 7 843 581 €
Ozbrojení príslušníci finančnej správy (colníci) dopad na „610“ 8 518 805 € a dopad na „620“ 3 203 807 €.
9