Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
💧 Transpozícia práva EÚ
Návrhom zákona sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie:- smernica Rady 92/85/EHS z 19. októbra 1992 o zavedení opatrení na podporu zlepšenia bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci tehotných pracovníčok a pracovníčok krátko po pôrode alebo dojčiacich pracovníčok (desiata samostatná smernica v zmysle článku 16 ods. 1 smernice 89/391/EHS) (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/zv. 2; Ú. v. ES L 348, 28. 11. 1992) v platnom znení.
- smernica Rady 2000/43/ES z 29. júna 2000, ktorou sa zavádza zásada rovnakého zaobchádzania s osobami bez ohľadu na rasový alebo etnický pôvod,- smernica Rady 2000/78/ES z 27. novembra 2000, ktorá ustanovuje všeobecný rámec rovnakého zaobchádzania v zamestnaní a povolaní,- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2003/88/ES zo 4. novembra 2003 o niektorých aspektoch organizácie pracovného času,- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/54/ES z 5. júla 2006 o vykonávaní zásady rovnosti príležitostí a rovnakého zaobchádzania s mužmi a ženami vo veciach zamestnanosti a povolania (prepracované znenie), - rámcové rozhodnutie Rady 2006/960/SVV z 18. decembra 2006 o zjednodušení výmeny informácií a spravodajských informácií medzi orgánmi presadzovania práva členských štátov Európskej únie,- smernica Rady 2010/18/EÚ z 8. marca 2010, ktorou sa vykonáva revidovaná Rámcová dohoda o rodičovskej dovolenke uzavretá medzi BUSINESSEUROPE, UEAPME, CEEP a ETUC a zrušuje smernica 96/34/ES.
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 12.7.2018Ukončenie: 18.7.2018
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
júl 2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
september 2018
2. Definícia problému
Vypracovanie návrhu zákona vyplynulo z Programového vyhlásenia vlády SR. V súčasnosti plnia úlohy finančnej správy colníci, ktorých štátna služba je upravená v zákone č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a štátni zamestnanci, ktorých štátna služba je obsiahnutá v zákone č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. K vytvoreniu finančnej správy došlo prijatím zákona č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov, a to zlúčením colnej a daňovej správy. Služobné vzťahy jej odborných pracovníkov sú upravené dvojkoľajne, teda vzťahujú sa na nich rozdielne podmienky výkonu štátnej služby vrátane rozdielnych pravidiel odmeňovania a kariérneho rastu. Úlohy v daňovej oblasti realizujú štátni zamestnanci, ktorí pri výkone svojej činnosti nemajú oprávnenie na použitie služobnej zbrane. Zároveň sú však identifikované oblasti, kde je aj v daňovej oblasti z objektívnych dôvodov žiaduce realizovať úlohy finančnej správy prostredníctvom pracovníkov s pridelenou služobnou zbraňou (ozbrojených príslušníkov finančnej správy).
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom je - ustanoviť jednotné pravidlá štátnej služby pre odborných pracovníkov finančnej správy vykonávajúcich štátnu službu tak, aby boli zachované ich súčasné benefity,- prispôsobiť právne postavenie štátnych zamestnancov finančnej správy právnemu postaveniu colníkov, a to
2
vždy, keď to je účelné a možné,- zakotviť vykonávanie úloh finančnej správy ozbrojenými alebo neozbrojenými príslušníkmi finančnej správy,- ustanoviť osobitné podmienky výkonu štátnej služby so zbraňou,- posilniť princíp stability služobného pomeru,- upraviť sústavu orgánov finančnej správy, kompetencie orgánov finančnej správy a oprávnenia ozbrojených príslušníkov finančnej správy,- transformovať Úrad pre vybrané daňové subjekty na Úrad pre vybrané hospodárske subjekty.Zjednotením právnej úpravy sa dosiahne väčšia vnútorná integrita finančnej správy, vyššia pružnosť riadenia jej personálnych kapacít a efektívnejšie využívanie jej ozbrojenej zložky.
4. Dotknuté subjekty
Finančné riaditeľstvo SR, colné úrady, daňové úrady, Kriminálny úrad finančnej správy, Daňový úrad pre vybrané daňové subjekty a príslušníci finančnej správy v služobnom pomere.
5. Alternatívne riešenia
Pri vypracovaní návrhu zákona neboli zvažované žiadne alternatívne riešenia. Neprijatie návrhu zákona by viedlo k zachovaniu súčasného právneho stavu ako vo vzťahu k zákonom upravujúcim kompetencie a úlohy finančnej správy, tak aj vo vzťahu k aktuálnej duálnej úprave štátnozamestnaneckých, resp. služobných vzťahov jej zamestnancov.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno NieNavrhuje sa prijať vykonávací predpis, ktorý ustanoví: - zoznam colných úradov, ich sídla a územné obvody, - vzor služobného preukazu a služobného odznaku, - náležitosti úradného záznamu o vykonaní prehliadky osoby a náležitosti zápisnice o súhlase nezúčastnenej osoby na prehliadke, - podrobnosti o služobnej rovnošate a jej nosení, - podrobnosti o zaraďovaní do záloh, - vzor majetkového priznania, - hodnotu služobnej rovnošaty ozbrojeného príslušníka finančnej správy a jej súčastí a hodnotu služobnej rovnošaty neozbrojeného príslušníka finančnej správy a jej súčastí, - podrobnosti o vykonávaní preventívnej rehabilitácie, vysielaní na preventívnu rehabilitáciu a riadení preventívnej rehabilitácie, - činnosti zakázané všetkým príslušníčkam finančnej správy, tehotným príslušníčkam finančnej správy a matkám - príslušníčkam finančnej správy do konca deviateho mesiaca po pôrode, - kritériá určenia zdravotnej klasifikácie, - podrobnosti o stravovaní predvedenej osoby alebo zaistenej osoby.
7. Transpozícia práva EÚ
Navrhovaná právna úprava nejde nad rámec transpozície smerníc uvedených v bode 1.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
3
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Výdavky budú zabezpečené pre kapitolu MF SR pri tvorbe štátneho rozpočtu na roky 2019 - 2021.
11. Kontakt na spracovateľa
sekcia daňová a colná, odbor colnýIng. Janka Mareková - janka.marekova@mfsr.skJUDr. Peter Roháček - peter.rohacek@mfsr.skIng. Iveta Bittnerová – iveta.bittnerova@mfsr.sk
12. Zdroje
Pri vypracovaní doložky vplyvov a analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy Ministerstvo financií SR vychádzalo z podkladov a odhadov Finančného riaditeľstva SR.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I. Úvod: Ministerstvo financií Slovenskej republiky dňa 13. júla 2018 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie súbor materiálov „Návrh zákona o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov“ spolu so žiadosťou o skrátenie PPK. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú rozpočtovo zabezpečené. II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania: K doložke vybraných vplyvov Komisia odporúča dopracovať časť „5. Alternatívne riešenia“ a uviesť minimálne nulový variant, teda aké následky by malo nekonanie, a časť „12. Zdroje“, kde je potrebné uviesť databázy a prípadne inštitúcie, ktoré poskytli údaje k príprave zákonu a analýzy. Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Bod 5. Alternatívne riešenia a bod 12. Zdroje boli dopracované. V bode 4. Dotknuté subjekty je potrebné doplniť aj špecifikáciu ďalšej dotknutej skupiny, ktorou sú príslušníci finančnej správy v služobnom pomere podľa predloženého návrhu zákona. Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Bod 4. Dotknuté subjekty bol upravený. K doložke vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy V doložke vybraných vplyvov je uvedený negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý je v analýze vplyvov na rozpočet kvantifikovaný na rok 2019 vo výške 27 823 557 eur, na rok 2020 vo výške 44 105 874 eur a na rok 2021 vo výške 43 333 078 eur s tým, že výdavky budú zabezpečené pri tvorbe rozpočtu na roky 2019 až 2021. Uvedené Komisia berie na vedomie a neuplatňuje pripomienky. V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy v bode 2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie je v rámci odôvodnenia kategórie 630 uvedený aj odhad dopadu v súvislosti s úpravou systémov vo výške 400 000 eur, ktorý je v tabuľke č. 4 uvedený ako obstarávanie kapitálových aktív (kategória 710). Zdôvodnenie ku kategórii 710 je potrebné uviesť osobitne, nie v rámci odôvodnenia výdavkov na tovary a služby. Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Odôvodnenie ku kategórii 710 je uvedené za odôvodnením výdavkov na tovary a služby. K sociálnym vplyvom Predložený návrh zákona pozitívne ovplyvňuje príjmy domácností príslušníkov finančnej správy v služobnom pomere podľa predloženého návrhu zákona, a to viacerými návrhmi, ktorými sa zabezpečuje vyššie platové ohodnotenie týchto dotknutých skupín. Z tohto dôvodu je v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov a Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov potrebné tieto vplyvy identifikovať a označiť v bode 9 doložky vybraných vplyvov (pozitívne sociálne vplyvy), pričom sa povinnou súčasťou predloženého materiálu stáva analýza sociálnych vplyvov vypracovaná v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov (príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov). Sociálne vplyvy je potrebné zhodnotiť v bode 4.1 analýzy sociálnych vplyvov - uviesť opis hodnotených návrhov opatrení, špecifikáciu dotknutých skupín a kvalitatívne a kvantitatívne zhodnotenie navrhovaných opatrení podľa špecifikovaných ovplyvnených skupín, a to v porovnaní so súčasným (nielen právnym) stavom. Zároveň je potrebné túto skutočnosť zohľadniť aj v príslušnom texte predkladacej správy a všeobecnej časti dôvodovej správy. Stanovisko predkladateľa: Bod 9 doložky vybraných vplyvov bol upravený; analýza sociálnych vplyvov bola vypracovaná; skutočnosť, že návrh zákona predpokladá pozitívne sociálne vplyvy, bola premietnutá do textu predkladacej správy a všeobecnej časti dôvodovej správy. III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II. IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.