B. Osobitná časťK Čl. I
K bodu 1
Cieľom navrhovanej úpravy je, aby pri zrušení spoločného školského obvodu mali dotknuté subjekty dostatočný časový priestor na zabezpečenie potrebných úkonov. Preto sa navrhuje, aby spoločný školský obvod nebolo možné zrušiť bezprostredne zároveň s vypovedaním dohody obcí o jeho zriadení. Nástrojom na dosiahnutie cieľa je inštitút výpovednej lehoty, ktorej minimálne trvanie ustanoví zákon.
K bodu 2
Okresný úrad v sídle kraja podľa aktuálne účinnej právnej úpravy organizuje, koordinuje a finančne zabezpečuje okresné a krajské kolá súťaží detí a žiakov škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti a predmetové olympiády žiakov škôl a školských zariadení vo svojej územnej pôsobnosti. Okresný úrad v sídle kraja tiež organizačne a finančne zabezpečuje spoluprácu so zriaďovateľmi vo svojej územnej pôsobnosti, s právnickými osobami a občianskymi združeniami zabezpečujúcimi šport a telesnú kultúru. Okresný úrad v sídle kraja finančne zabezpečuje celoslovenské kolá súťaží detí a žiakov škôl a školských zariadení organizovaných na území kraja. V súvislosti s účinnosťou zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa navrhovanou úpravou ustanovuje rozsah osobných údajov, ktoré môžu zamestnanci okresných úradov v sídle kraja spracúvať pri plnení úloh súvisiacich s organizáciou, koordináciou a financovaním vyššie uvedených súťaží.
K bodu 3
Cieľom navrhovanej úpravy je zvýšiť právnu istotu kontrolovaných subjektov nastavením jednoznačných pravidiel pre úpravu výstupných materiálov (správ o výsledkoch školskej inšpekcie). V súčasnosti účinná právna úprava neobsahuje algoritmus, ktorý sa použije v prípade, že buď na podnet riaditeľa kontrolovaného subjektu alebo na základe vnútornej kontroly v rámci Štátnej školskej inšpekcie boli zistené nedostatky vo výsledkoch a procesoch školskej inšpekcie. Mechanizmus opráv nedostatkov v kontrolných záveroch, ktorý obsahuje zákon č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe, nie je možné vzhľadom na špecifické vlastnosti školskej inšpekcie použiť v plnom rozsahu. Navrhovaná úprava má ambíciu skvalitniť výkon inšpekcie, pričom podnet na vypracovanie dodatku k správe má vychádzať zo zistení vnútornej kontroly inšpekcie.
K bodom 4 až 6 a 9 a Čl. II
V praxi narastá frekvencia situácií, kedy kontrolované subjekty nevytvárajú podmienky pre výkon kontroly buď tým, že odmietnu predložiť požadovanú dokumentáciu alebo tým, že zamedzia vstup školských inšpektorov do kontrolovaného subjektu. Ukazuje sa, že v prípadoch, kedy si školy a školské zariadenia uvedomujú, že výsledky kontroly by vzhľadom na existujúci stav mohli viesť k podaniu návrhu na vyradenie subjektu zo siete, je menej rizikové zniesť uloženie pokuty podľa § 37a ods. 2 písm. a) zákona č. 596/2003 Z. z. Pokuta v maximálnej výške 331,50 € sa ukladá v správnom konaní, čo znamená, že celý proces sa značne predlžuje. Ilustráciou tohto stavu je škola, kedy výkon školskej inšpekcie nebol umožnený 2-krát po sebe, bolo vydané prvostupňové rozhodnutie o uložení pokuty, následne po odvolaní bolo vydané rozhodnutie druhého stupňa a v súčasnosti vo veci na návrh vo veci rozhoduje súd. Je možné predpokladať, že po rozhodnutí súdu žalobca podá ešte kasačnú sťažnosť, takže definitívne sa vo veci rozhodne najskôr po 1,5 roka po pokuse