P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 417
zo 4. septembra 2018
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Irén SÁRKÖZY, Edity PFUNDTNER, Tibora BASTRNÁKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 1006)
________________________________________________________________________
1.V čl. I prvom bode a štvrtom bode sa slovo „mesiac“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovami „kalendárny mesiac“ v príslušnom gramatickom tvare a v súvislosti s tým sa primerane vykoná legislatívno-technická a gramatická zmena.
Dôchodkový vek je potrebné upravovať nie o mesiace, ale o kalendárne mesiace z dôvodu zosúladenia pojmov s doterajšou právnou úpravou.
2.V čl. I piatom bode v § 65a odsek 5 znie:
„(5) Dôchodkový vek poistenca, ktorý
a)v roku 2019 dovŕši vek 62 rokov, je 62 rokov a 6 kalendárnych mesiacov,
b)v roku 2020 dovŕši vek 62 rokov, je 62 rokov a 8 kalendárnych mesiacov,
c)v roku 2021 dovŕši vek 62 rokov, je 62 rokov a 10 kalendárnych mesiacov,
d)v roku 2022 dovŕši vek 63 rokov, je 63 rokov,
e)v roku 2023 dovŕši vek 63 rokov, je 63 rokov a 2 kalendárne mesiace.“.
Navrhuje sa spresniť navrhované znenie § 65a ods. 5 a jednoznačne určiť pre koho bude určený dôchodkový vek stanovený v jednotlivých rokoch 2019 až 2023, t.j. pre poistenca, ktorý v rokoch 2019 až 2021 dovŕši vek 62 rokov a v roku 2022 a 2023 dovŕši vek 63 rokov. Uvedené navrhujeme vzhľadom na aktuálne definovanú zásadu určovania dôchodkového veku, v zmysle ktorej dôchodkový vek platí pre poistenca, ktorý v príslušnom kalendárnom roku prvýkrát dosiahne referenčný vek (§ 65a ods. 1). Absencia predmetnej úpravy aj v rokoch 2019 až 2023 predstavuje odklon od tejto zásady v období, v ktorom bude dôchodkový vek explicitne definovaný v zákone, pričom v zmysle návrhu sa následne bude opäť určovať v súlade s predmetnou zásadou.