Správa o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti
a pravidiel rozpočtovej transparentnosti za rok 2017
Príloha č. 3 rozpočtu obsahuje základné informácie o hospodárení štátnych podnikov (vlastné
imanie, hospodársky výsledok). Štátne podniky sú členené podľa vlastníckeho podielu kapitol štátneho
rozpočtu, pričom v rámci kapitoly ministerstva zdravotníctva s výnimkou Všeobecnej zdravotnej
poisťovne absentujú ukazovatele o hospodárení zvyšných spoločností. Predpokladané smerovanie
štátnych podnikov nie je, podobne ako v minulých rozpočtoch, zdôvodnené, čo sťažuje vyhodnotenie
potenciálneho rizika pre verejnú správu plynúceho z ich hospodárenia. Pre úplné vyhodnotenie rizika
by bolo vhodné zahrnúť aj ukazovatele o hospodárení podnikov MH Manažment doplnené o stručný
popis predpokladaného vývoja. Prehľadnosť tejto časti by zvýšila informácia o tom, ktoré z uvedených
subjektov sú súčasťou verejnej správy a zosúladenie ich očakávaných výsledkov s predpokladmi
hospodárenia v metodike ESA2010 zahrnutých v rozpočte verejnej správy.
Rozpočet v rámci prílohy č. 8 prezentuje odpočet plnenia opatrení z revízie výdavkov
(tzv. priebežná implementačná správa) na základe predchádzajúcich analýz Útvaru hodnoty za
peniaze. Opatrenia na zníženie výdavkov boli navrhnuté za oblasť zdravotníctva, dopravy
a informatizácie. Správa za prvý polrok 2017 konštatuje, že vybrané rezorty plnili navrhované opatrenia
v priemere na 51 %. Aj keď rezorty vo viacerých oblastiach zaznamenali pokrok, opatrenia boli počas
prvého polroka 2017 realizované pomaly. Kvalita dát, ich dostupnosť a validácia zostáva i naďalej
problémom pre všetky tri rezorty.
Nad rámec implementačnej správy boli súčasťou rozpočtu (príloha č. 7) analýzy v rámci kapitoly
školstva, životného prostredia, práce, sociálnych vecí a rodiny, ktoré vykonal Útvar hodnoty za
peniaze. Z textov rozpočtu nebolo zrejmé, či vplyvy navrhovaných opatrení na zvýšenie efektívnosti
výdavkov v daných kapitolách boli zapracované do RVS 2018-2020. Ich nezapracovanie potvrdili až
dodatočné odpovede MF SR.
Návrh rozpočtového plánu na rok 2018
V zmysle požiadaviek Európskej komisie MF SR pripravilo aj Návrh rozpočtového plánu SR na rok 2018,
ktorý poskytuje doplňujúce informácie k Návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020
schváleného vládou. Materiál predstavuje analytický pohľad na hospodárenie verejnej správy. Definujú
sa v ňom ciele vlády na nadchádzajúce obdobie, k dispozícii je podrobnejšia kvantifikácia opatrení na
dosiahnutie stanovených cieľov, vyčíslenie analytických fiškálnych ukazovateľov ako štrukturálne saldo
rozpočtu, výdavkové pravidlo, scenár nezmenených politík. Tento dokument svojím obsahom sčasti
kompenzoval chýbajúce informácie z RVS 2018-2020.
RRZ popri zákonom definovaných požiadavkách na obsah rozpočtu posudzuje rozpočtovú
transparentnosť aj z hľadiska vypovedacej schopnosti a zrozumiteľnosti informácií uvedených
v dokumentoch rozpočtu, aktuálnosti rozpočtu, konzistentného použitia metodiky ESA2010
a miery kontroly parlamentu nad schvaľovaním a plnením rozpočtu. Do týchto oblastí smerovali
aj odporúčania RRZ v správe z augusta 2017, pričom s výnimkou pokračovania revízie
výdavkov nedošlo v tomto smere k žiadnemu posunu. Navyše v porovnaní s Rozpočtom
verejnej správy na roky 2017 až 2019 došlo k prehĺbeniu rozdielov medzi opatreniami
zapracovanými v rozpočte a schválenou legislatívou, čo znižuje transparentnosť
aktuálneho rozpočtu. Na druhej strane pozitívom je, že súčasťou rozpočtu sa stal aj
odpočet plnenia opatrení identifikovaných v rámci projektu Hodnota za peniaze, ktoré
boli zapracované v Rozpočte verejnej správy na roky 2017 až 2019.
Zrozumiteľnosť rozpočtu
Jednou zo základných čŕt rozpočtovej transparentnosti je zrozumiteľnosť informácií uvedených
v dokumentoch rozpočtu. Z pohľadu RRZ ide o informácie, ktoré sú kľúčové z hľadiska
komplexného posúdenia rozpočtu (napríklad vyčíslenie rizík, posúdenie súladu s fiškálnymi
26