predpokladanej hodnoty zákazky (nadlimitná, podlimitná), ako aj z pohľadu jej typu (zákazka na dodanie tovaru, na poskytnutie služby alebo na uskutočnenie stavebných prác), navrhovaná právna úprava ustanovuje jednotný spôsob výpočtu kaucie a to 0,1 % z predpokladanej hodnoty zákazky alebo koncesie, najmenej však 2.000 eur a najviac 50.000 eur. Cieľom je predchádzať procesnému zastaveniu konania o námietkach v dôsledku aplikácie nesprávneho výpočtu kaucie navrhovateľom. Súčasne sa výrazne znižuje maximálna možná výška kaucie zo súčasných 150.000,- eur na 50.000,- eur, čím sa sleduje sprístupnenie konania o námietkach väčšiemu počtu hospodárskych subjektov (malým a stredným podnikom), nakoľko sprístupnenie možnosti domáhať sa nápravy v procesoch verejného obstarávania je spôsobilé podporiť záujem o účasť v procesoch verejného obstarávania a tým aj zvýšiť počet uchádzačov vo verejných obstarávaniach.
Súdny poplatok (sadzobník súdnych poplatkov položka 9a zákona č. 71/1992 Z.z. o súdnych poplatkoch)
Vzhľadom na to, že súčasnú výšku súdnych poplatkov (15.000,- eur ak ide o tovary alebo služby a 100.000,- eur eur, ak ide o stavebné práce) možno považovať za neprimerane vysokú, čo podporuje aj skutočnosť, že doposiaľ nedošlo k podaniu žiadnej žaloby o určenie neplatnosti zmluvy, ktorá je výsledkom procesu verejného obstarávania, navrhuje sa upraviť ich výšku, čo má umožniť zvýšenie používania inštitútu takejto žaloby zo strany dotknutých subjektov (vrátane podnikateľských subjektov). V tejto súvislosti sa navrhuje upraviť výšku súdneho poplatku rovnako ako v prípade určenia výšky kaucie a síce 0,1 % z predpokladanej hodnoty zákazky alebo koncesie, najmenej však 2.000 eur a najviac 50.000 eur.
Zábezpeka (§ 46)
V súvislosti s úpravou inštitútu zábezpeky sa navrhuje upresniť, aby v prípade ak verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vyžaduje zábezpeku, určil lehotu viazanosti ponúk, ktorá nepresiahne 12 mesiacov, pričom túto lehotu nemožno predĺžiť. Zábezpeka predstavuje pre hospodárske subjekty (obzvlášť malé a stredné podniky) finančnú záťaž, pričom za uvedené obdobie môže nastať taká zmena trhových podmienok (napr. zmena cien komodít, zmena výšky miezd, realokácia pracovnej sily a pod.), že uchádzač nebude môcť dodržať podmienky svojej ponuky. Za účelom vyváženia vzťahov medzi verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom a uchádzačom sa preto navrhuje, aby po uplynutí uvedeného obdobia neboli ponuky ďalej viazané zábezpekou. Súčasne sa navrhuje stanoviť pravidlo pre obmedzenie výšky zábezpeky v prípadoch, ak je zákazka delená na časti, a to tak, že výška zábezpeky za všetky časti nemôže byť vyššia ako 500.000,- eur.
Súčasne sa navrhuje rozšíriť formy zábezpeky o poistenie záruky, ako poistný druh podľa § 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Hospodárskym subjektom sa tak rozšíria možnosti výberu spôsobu viazanosti svojej ponuky, ako aj subjektu, ktorý zábezpeku poskytne. Nepochybne sa tým vytvárajú predpoklady na zvýšenie konkurenčného prostredia medzi subjektmi poskytujúcimi služby zabezpečenia záväzkov.
„Generálny pardon“ (§ 187 ods. 8)
Na to, aby v zozname hospodárskych subjektov (podnikateľských subjektov) boli zapísané stále aktuálne údaje, zákon o verejnom obstarávaní stanovuje zapísaným osobám povinnosť oznámiť úradu každú zmenu zapísaných údajov do 30 dní odo dňa, keď príslušná zmena nastala a doložiť ju príslušným dokladom. Povinnosť aktualizácie údajov sa vzťahuje tak na údaje uvedené v žiadosti (§ 153 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní), ako aj na údaje týkajúce sa príloh žiadosti (§ 153 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní).
Účelom správneho deliktu podľa § 182 ods. 3 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní je výchovne pôsobiť na hospodárske subjekty, aby aj pod hrozbou sankcie (do výšky 500,- eur) aktualizovali svoje údaje vedené v zozname hospodárskych subjektov. V zmysle § 156 ods. 5 zákona o verejnom obstarávaní úrad aktualizuje údaje v zozname hospodárskych subjektov na základe oznámených zmien, podnetov a z vlastnej činnosti.
Predkladanou novelou zákon ustanoví jednorazový a časovo obmedzený generálny pardon pre všetky hospodárske subjekty, ktoré si ku dňu účinnosti tejto novely nesplnili zákonnú povinnosť oznámiť úradu zmenu údajov, ktoré sa zapisujú do zoznamu hospodárskych subjektov, a to tak, že úrad nepristúpi k udeleniu sankcie (úrad nezačne konanie o uložení pokuty, resp. úrad zastaví konanie o uložení pokuty, ktoré bolo začaté a o ktorom sa právoplatne nerozhodlo) hospodárskym subjektom, ak si povinnosť podľa § 156 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní dobrovoľne splnia do 30.11.2018.