V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Predkladateľ predkladá tabuľku „Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu“, v ktorej je vyčíslený dopad na verejné financie len čiastočne, nakoľko vzhľadom na charakter navrhovaných zmien nie je možné pri všetkých zmenách exaktne určiť dopad na verejné financie.
V rámci predloženého materiálu je možné exaktne určiť dopad v nadväznosti na opatrenia súvisiace s elektronizáciou verejného obstarávania, ktoré sú bližšie kvantifikované v tabuľke Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu“, pričom sú vyčíslené na sumu 1 500 000 eur.
V komplexnom poňatí môžu navrhované zmeny byť spôsobilé vyvolať tak pozitívny, ako aj negatívny vplyv na verejné financie v závislosti od okolností (prípadov) ich uplatnenia, ktoré však nie je možné vopred predvídať.
Predkladaný návrh sa dotýka nasledovných finančno-právnych inštitútov:
Zmena pravidiel pre výpočet kaucie (§ 172)
Zmena spočíva v znížení maximálnej možnej výšky kaucie zo súčasných 150.000 eur na 50.000 eur. Zároveň výška kaucie pri podaní námietok bude po nadobudnutí účinnosti zákona zjednotená na sadzbu 0,1 % z predpokladanej hodnoty zákazky alebo koncesie, najmenej však 2.000 eur a najviac 50.000 eur.
Možný negatívny vplyv na rozpočet:
Súvisí so zjednotením sadzby kaucie na 0,1 % z predpokladanej hodnoty zákazky alebo koncesie a zároveň so znížením maximálnej výšky kaucie, čo by pri súčasnom počte podaných návrhov malo za následok negatívny vplyv na verejné financie, keďže celkový úhrn finančných prostriedkov vybraných na kauciách by bol v absolútnych hodnotách nižší. Uvedené však závisí od úspechu konkrétneho podania, nakoľko kaucia sa stane príjmom štátneho rozpočtu až dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia úradu, ktorým boli námietky zamietnuté. Kaucia sa vo výške 35 % z výšky kaucie stáva príjmom štátneho rozpočtu dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia úradu o zastavení konania, ak navrhovateľ po začatí konania vzal späť podané námietky. V prípade ak úrad námietkam vyhovie, kaucia sa nestáva príjmom štátneho rozpočtu, ale je v plnej výške vrátená navrhovateľovi.
Možný pozitívny vplyv na rozpočet:
Súvisí so znížením sadzby, resp. maximálnej výšky (ako je vyššie uvedené), ktoré môže mať za následok zvýšenie počtu podaní, ktoré so zreteľom na nelineárnu závislosť finančného výnosu na miere poplatkového zaťaženia je spôsobilé navodiť stav zvýšeného príjmu rozpočtu verejných financií.
Súdny poplatok pri žalobách o určenie neplatnosti zmluvy podľa § 181 zákona o verejnom obstarávaní (sadzobník súdnych poplatkov položka 9a zákona č. 71/1992 Z. z. o súdnych poplatkoch)
Vzhľadom na to, že súčasnú výšku súdnych poplatkov (15.000 eur ak ide o tovary alebo služby a 100.000 eur, ak ide o stavebné práce) možno považovať za neprimerane vysokú, čo podporuje aj skutočnosť, že doposiaľ nedošlo k podaniu žiadnej žaloby o určenie neplatnosti zmluvy, ktorá je výsledkom procesu verejného obstarávania, navrhuje sa upraviť ich výšku, čo má umožniť zvýšenie používania inštitútu takejto žaloby zo strany dotknutých subjektov (vrátane podnikateľských subjektov).
Navrhovanou zmenou bude výška súdneho poplatku určená ako 0,1 % z predpokladanej hodnoty zákazky alebo koncesie, najmenej však 2 000 eur a najviac 50 000 eur. Ak predpokladaná hodnota zákazky alebo koncesie nie je stanovená, alebo ak ide o zmenu zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody výška poplatku je 5.000 eur.
Možný pozitívny vplyv na rozpočet:
Vzhľadom na skutočnosť, že na základe informácií ministerstva spravodlivosti doposiaľ nedošlo k podaniu žiadnej takejto žaloby, predkladaná zmena môže byť bez finančného vplyvu (nedôjde k zmene v aktuálnom stave, t. j. takýto návrh nebude podaný), resp. pozitívny vplyv, spočívajúci v možnom náraste takýchto podaní, kde v závislosti od výsledku konania, sa tento poplatok stáva príjmom štátneho rozpočtu.