B. Osobitná časťK čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa zaviesť úpravu rozhodovania o zákaze verejných kultúrnych podujatí a opravných prostriedkov voči nim obdobnú úprave existujúcej v zákone o zhromažďovacom práve. Súčasná právna úprava zákazu podujatí uvádza iba dôvody zákazu, nie však postup pri rozhodovaní, lehoty a spôsob uplatnenia opravného prostriedku.
Dôvody zákazu podujatí sa navrhuje rozšíriť o skutočnosť, že sa na rovnakom mieste a v rovnakom čase koná iné verejné kultúrne podujatie, zhromaždenie alebo športové podujatie. Tento dôvod doteraz medzi dôvodmi zákazu podujatí absentoval.
Doterajšia právna úprava konštatuje iba to, že obec môže zakázať podujatie a že má postupovať podľa správneho poriadku. Navrhuje sa určiť lehotu troch dní od doručenia oznámenia, v ktorej môže obec rozhodnúť o zákaze podujatia. Obec bude mať povinnosť zverejniť rozhodnutie o zákaze podujatia na úradnej tabuli a na svojom webovom sídle. Usporiadateľ sa bude môcť proti zákazu podujatia obrátiť so žalobou na súd, ktorý bude mať povinnosť rozhodnúť o opravnom prostriedku v lehote do troch dní, pričom bude postupovať podľa ustanovení Správneho súdneho poriadku o konaní vo veciach zhromažďovania občanov.
K bodu 2
Navrhuje sa zmeniť úpravu dozoru nad priebehom podujatí. Súčasná právna úprava umožňuje obci dozerať na priebeh podujatí a zo zákonom stanovených dôvodov ich prerušiť, alebo aj v ich priebehu zakázať. Okrem terminologickej zmeny, spočívajúcej v nahradení zákazu prebiehajúceho podujatia jeho rozpustením, sa navrhuje zmeniť jeden z dôvodov rozpustenia, resp. prerušenia podujatia. Miesto vágnejšej formulácie, že podujatie je v rozpore so zákonom, sa navrhuje stanoviť, že rozpustiť možno zhromaždenie, ak nastali okolnosti, ktoré by odôvodnili jeho zákaz. Zároveň sa analogicky k navrhovanej úprave zákazu podujatia navrhuje explicitne stanoviť, že opravným prostriedkom proti rozpusteniu, resp. prerušeniu podujatia je žaloba, ktorou sa usporiadateľ obracia na súd v zmysle ustanovení Správneho súdneho poriadku o konaní vo veciach zhromažďovania občanov.
K bodu 3
V prechodnom ustanovení sa navrhuje stanoviť, že o zákaze verejných kultúrnych podujatí oznámených obci pred nadobudnutím účinnosti navrhovaného zákona bude obec rozhodovať podľa doterajších predpisov. Nové lehoty pre rozhodnutie o zákaze zhromaždenia a nový spôsob použitia opravných prostriedkov sa uplatnia až na verejné kultúrne podujatia oznámené obci od 1. januára 2019.
K čl. II
Navrhuje sa stanoviť účinnosť zákona 1. januárom nasledujúceho kalendárneho roka. Zákon nestanovuje žiadne nové povinnosti fyzickým osobám, ani právnickým osobám. Vo vzťahu k obciam skracuje lehoty, v ktorých sú povinné rozhodnúť o zákaze verejného kultúrneho podujatia. Podobne vo vzťahu k súdom stanovuje trojdňovú lehotu pre rozhodnutie o opravnom prostriedku. Vzhľadom na prechodné ustanovenie v bode 3 článku I i vzhľadom na skutočnosť, že obce a súdy obdobným spôsobom rozhodujú vo vzťahu k zhromaždeniam, nie je potrebné stanovovať legisvakančnú dobu.