B. Osobitná časť Rozsah navrhovanej zmeny a jej systematická súvislosť so správnym konaním si vyžaduje zaradenie do samostatnej časti Správneho poriadku, ktorá vecne predchádza samotnému konaniu upravenému v súčasnej tretej časti. Navrhuje sa preto zaradenie novej tretej časti, upravujúcej osobitný postup pred začatím konania, pričom doterajšia tretia až piata časť sa prečísluje ako štvrtá až šiesta časť.
Základným prvkom konceptu práva na omyl je snaha správneho orgánu komunikovať s fyzickou osobou, ktorá by bola účastníkom konania o uložení pokuty alebo inej sankcie, upozorniť túto osobu na porušenie povinnosti a umožniť jej dodatočne splniť túto povinnosť. Z toho dôvodu sa formalizuje osobitná výzva pred začatím konania o uložení pokuty alebo inej sankcie podľa osobitného predpisu. Odoslanie výzvy bude realizovaná v čase, kedy ešte správny orgán nezačal správne konanie, no zistil skutočnosti, ktoré by ho na to oprávňovali.
Keďže cieľom zákona je napomôcť občanom v plnení ich povinností a tak predchádzať samotnému uloženiu pokuty alebo inej sankcie v správnom konaní, je predpoklad, že nutnosť odoslať pred začatím konania výzvu nezaťaží neprimerane správne orgány. Tie by mali byť následne odbremenené od nutnosti realizovať samotné správne konanie, ktoré je nie len časovo náročné, no v rámci ktorého je správny orgán povinný zabezpečiť dostatočnú bázu podkladov na rozhodnutie. Osobitný postup pred začatím konania nebude takto formalizovaný a nebude klásť na správny orgán osobitné požiadavky.
Výzva musí, okrem iného, špecifikovať skutočnosti, ktoré svedčia o nesplnení povinnosti s uvedením ustanovenia právneho predpisu, ktorý povinná osoba porušila, lehotu určenú správnym orgánom na dodatočné splnenie nesplnenej povinnosti, výšku pokuty alebo inej sankcie, ktorú osobitný predpis ustanovuje za nesplnenie uvedenej povinnosti.
Ani právo na omyl nemôže byť aplikované bez obmedzení. Je potrebné identifikovať správnu mieru medzi snahou o podporu a pomoc fyzickým osobám v plnení ich povinností a medzi neprimeraným otvorením možnosti beztrestne porušovať zákonné povinnosti. Rozsah práva na omyl pre fyzické osoby je výrazne obmedzený nasledovnými podmienkami:
i) Bude sa aplikovať len na určitý druh registračných alebo oznamovacích povinností, kedy je osoba povinná poskytnúť určitý doklad, informáciu, údaj a pod. Z toho dôvodu je vylúčená aplikácia práva na omyl v prípade finančných povinností spočívajúcich v nutnosti platiť odvody, preddavky, poistné.
ii) Nesmie ísť o povinnosť uloženú správnym orgánom v osobitnej výzve alebo žiadosti v rámci plnenia jeho úloh, t.j. ak už správny orgán vyzval osobu na splnenie povinnosti postupom podľa osobitného predpisu a táto osoba povinnosť nesplnila, nie je správny orgán povinný aplikovať osobitnú výzvu v rámci práva na omyl, no môže pristúpiť k uloženiu sankcie.
iii) Nesplnenie povinnosti nemá negatívny vplyv na práva a povinnosti tretej osoby, t.j. nesplnenie povinnosti nesmie spôsobiť to, že tretia osoba (napr. zamestnanec, dieťa, iná vyživovaná osoba a pod.) nebude mať nárok na určitý zákonný benefit, platbu, výhodu a pod. (napr. ak v prípade porušenia povinnosti zamestnávateľa prihlásiť zamestnanca do Sociálnej