Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
☐
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
☐
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
☒
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Používatelia autorskoprávne chránených obsahov (predmetov ochrany), a to predovšetkým pri použití predmetov ochrany verejným prenosom; z toho:
- fyzické osoby – podnikatelia a/alebo právnické osoby – vlastníci prevádzok ako reštauračné zariadenia, bary, kaviarne, ubytovacie zariadenia, zariadenia poskytujúce služby širokej verejnosti (kaderníctva, salóny krásy, posilňovne, fitnescentrá a pod.), podnikatelia poskytujúce špecifické služby ako napr. retransmisia (tzv. kábloví operátori)
- právnické osoby združujúce používateľov (napr. Združenie hotelov a reštaurácií SR, Asociácia prevádzkovateľov káblových telekomunikácií, Slovenská asociácia pre káblové telekomunikácie, IT asociácia Slovenska), ktoré sú oprávnené v zmysle Autorského zákona uzatvárať v prospech individuálnych používateľov (svojich členov) kolektívne licenčné zmluvy
Celkový počet individuálnych podnikateľských subjektov možno rádovo určiť v tisícoch.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Konzultácie prebiehali verejne, formou otvorenej neformálnej pracovnej skupiny pod vedením Ministerstva kultúry SR, ktorá vecne združila zástupcov všetkých relevantných subjektov a sektorov. Z tých najrelevantnejších to boli:
Asociácia vydavateľov tlače, Združenie vydavateľov a kníhkupcov SR, SAPIE – Slovenská aliancia pre inovatívnu ekonomiku, Slovenská výtvarná únia, ITAS, Slovenský filmový ústav, Zväz hotelov a reštaurácii SR, ZMOS, Centrum vedecko-technických informácií, Creative Industry Forum, Asociácia prevádzkovateľov káblových telekomunikácií, Asociácia nezávislých rozhlasových a televíznych staníc, INESS, JOJ GROUP, Slovenská národná galéria, Národné osvetové centrum, Univerzitná knižnica v Bratislave, Rozhlas a televízia Slovenska, Slovenská komora architektov, Audiovizuálny fond, Ústav práva duševného vlastníctva PFTU, organizácie kolektívnej správy, ktorým je v súčasnosti vydané oprávnenie na výkon kolektívnej správy (LITA, autorská spoločnosť, SLOVGRAM, SOZA, OZIS, SAPA) a odborná verejnosť.
Pracovná skupina zasadala dva krát na pôde Ministerstva kultúry SR (14.6.2018, 25.6.2018). Rokovaniam pracovnej skupiny predchádzali individuálne rokovania so Zväzom hotelov a reštaurácií SR (konzultácie začali už v roku 2017), Ministerstvom hospodárstva SR a organizáciami kolektívnej správy, ktorým je v súčasnosti vydané oprávnenie na výkon kolektívnej správy.
Tematicky sa pracovná skupina zaoberala predovšetkým:
•kritériami na určenie výšky licenčnej odmeny, ktoré majú byť aplikované pri tvorbe tzv. sadzobníkových cien organizáciami kolektívnej správy a transparentnosťou procesu takejto „cenotvorby“,
•nastavením hmotnoprávneho nároku používateľa domáhať sa na súde určenia obsahu licenčnej zmluvy vrátane primeranej výšky licenčnej odmeny v prípade nedohody s organizáciou kolektívnej správy, a to najmä z hľadiska zvýšenia efektívnosti a preventívneho účinku tohto zákonného nástroja,
•problematikou spoločného výberu na základe dohody o spoločnej správe (tzv. one-stop-shop).
V rámci rokovaní pracovnej skupiny sa podarilo nájsť kompromisné riešenia pre všetky hlavné zadefinované oblasti. Výsledok práce – predkladaný návrh zákona – teda možno hodnotiť ako úspešný a dotknutými podnikateľskými subjektmi akceptovaný ako riešenie, ktoré by malo priniesť pozitívny vývoj.
3.3 Náklady regulácie
Príloha č. 3
2
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladané mierne pozitívne vplyvy nie je možné kvantifikovať, nakoľko ide o nepriame finančné vplyvy, pričom potenciálne pozitívne finančné (kvantifikovateľné) vplyvy vyplynú až z aplikačnej praxe, ktorej rôznorodosť a dynamika je daná tým, že vždy ide o súkromnoprávne vzťahy (dohody medzi organizáciami kolektívnej správy a používateľmi).
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh predpokladá mierne pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, ktoré by sa mali prejaviť jednak v znížení administratívnej záťaže používateľov zefektívnením inštitútu spoločnej správy práv (jeden sadzobník odmien s určeným finančným stropom), a jednak zavedením novej informačnej povinnosti organizácií kolektívnej správy pre prípad prípravy zmeny sadzobníka licenčných odmien (realizácia prostredníctvo webových sídiel) v spojení povinnosťou prerokovať takéto zmeny pred ich účinnosťou s používateľmi (podnikateľskými subjektmi).
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Príloha č. 3
3
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Príloha č. 3
4
Metodický postup pre analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie
VčlenskýchštátochEÚsaneprestajnezvyšujepovedomieonákladochspojených s regulačnouzáťažouaopotrebemaximálnezjednodušiťpožiadavkyvyplývajúcezregulácie, pričomjepotrebnérešpektovaťjejciele.Zásahštátupredstavujeprepodnikateľovzvyčajne istúsumunákladov,ktorúmusiavynaložiťvsnahenaplniťpožiadavkyimplementovaných regulácií, pričom časť z nich predstavujú aj administratívne náklady.
V prvomkrokujepotrebnéurčiť,naktorúz veľkostnýchkategóriípodnikovbudemať navrhovanýmateriálvplyv.V prípade,akniejemožnéurčiť,čimateriálbudemaťvplyviba najednuz veľkostnýchkategórií,trebaoznačiťvplyvynavšetkykategórie.Tentoúdajje potrebnýprevypracovaniea vyhodnotenietestuMSPvrátaneSZČO.TestMSPtvorísúčasť analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
Priposudzovanívplyvovnapodnikateľsképrostrediejedôležitéidentifikovať,čisadaný návrh dotýka:
podnikateľského prostredia vo všeobecnosti
niektorýchprávnychforiempodnikania(samostatnezárobkovočinnáosoba,slobodné povolanie,samostatnehospodáriaciroľník,spoločnosťs ručenímobmedzeným, akciová spoločnosť, družstvo, verejná obchodná spoločnosť a iné)
Nazákladeidentifikovaniadotknutýchsubjektovjenutné kvantifikovaťpribližnýpočet dotknutýchpodnikateľovs využitímdostupnýchštatistíka evidencií.V prípadešpecifickej povinnostijemožnéurčiťpredpokladanýpočetdotknutýchpodnikateľovnazáklade priemernéhopočtupodnikateľovzaposlednéobdobieplniacichpodobnúpovinnosť. V prípade vzniku úplne novej povinnosti možno určiť očakávané množstvo plnení.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
Efektívnekonzultácies dotknutýmisubjektmizvyšujútransparentnosťprípravymateriálu a týmzvyšujújeholegitimitu.Pretentoúčeljev tejtočastinutnéuviesťformukonzultácie, ktorúpredkladateľzvolilspolus odôvodnenímtohtovýberu,a subjekty,ktorébolido konzultácie zapojené. V prípade veľkého počtu zúčastnených ich možno iba typovo popísať.
Predkladateľuvediedĺžkukonzultáciív prípadeelektronickejkonzultácie.V prípade konzultáciíosobnouformou(seminár,verejnéprerokovaniaa pod.)uvedie,koľkodnívopred bolooznámenéuskutočneniekonzultácie.Predkladateľuvedielinknawebovústránku,na ktorej boli konzultácie zverejnené.
Predkladateľtiežuvedieformulovanéotázkyalebotémydiskusie,ktorébolipredmetom konzultáciea odpovede,prípadnestanoviskázúčastnenýchstrán.Odpovedea názory konzultujúcichjemožnéuviesťajv skrátenejformezozachovanímhlavnejmyšlienky. Podrobnosťtejtočastijepotrebnézvoliťs ohľadomnarozsahnavrhovanýchzmienpodľa princípu proporcionality.
Predkladateľzhodnotí,čibolisplnenéciele,ktorésistanovilpriprípravekonzultáciíspolu s odôvodnením,resp.čizískalpotrebnéinformácie.Tiežuvedie,akoboliodpovede zúčastnenýchstránvyužitépriprípravenavrhovanéhomateriálu.Tátočasťslúžiakospätná väzba pre zúčastnených, od ktorej závisí aj ich ochota participovať na ďalších konzultáciách.
Simplementáciounovejregulácieovplyvňujúcejpodnikateľsképrostrediesúspojené povinnosti,ktorémusiapodnikateliaplniťzaúčelomzabezpečeniasúladus danoureguláciou. Významnúčasťz týchtopovinnostítvoriatzv.informačnépovinnosti(IP)spojené s výkonomurčitýchadministratívnychúkonovzostranypodnikateľanazabezpečeniesúladu s reguláciou. PríkladomIPjepovinnosťposkytovaťinformácieadátaverejnémusektoru a tretímstranám,povinnosťmaťinformáciezverejnenéčiposkytnúťalebosprístupniťichna požiadanie,predkladaťdokumentyahlásenia,viesťdokumentáciu,evidovaťa archivovať, podať žiadosť, vypracovať správu a pod.
Okremvyššieuvedenýchinformačnýchpovinnostívyplývajúpodnikateľomz regulácieaj ďalšie,tzv.regulačnépovinnosti,vyvolávajúcenastranepodnikateľovpriamealebo nepriamefinančnénáklady.Príkladomjepovinnosťabsolvovaťškolenie;používaťa teda zakúpiťelektronickúregistračnúpokladňu,ochrannéodevy,uhradiťregistračnýpoplatok, poistné, daň a iné.
Sohľadomnacharakterpovinnostívyplývajúcichzreguláciečlenímenákladyspojenésich plnením do 3 kategórií:
Administratívnenáklady–nákladyspojenésadministratívnymiúkonmipriplnení informačnejpovinnosti,ktorémusípodnikateľvykonaťnazabezpečeniesúladu s reguláciou.Ideonákladovévyjadreniečasu,ktorýstrávipodnikateľrealizáciou konkrétnychčinnostívyžadovanýchreguláciou (napr.vypracovaniedokumentu, vedenieevidencieaarchivácia,oznamovanieskutočností,predloženiedokladov, spracovanie žiadosti a iné).
Priamefinančnénáklady–súodvodenézkonkrétnejpriamejpovinnostipreviesť určitúsumupeňazíštátualebopríslušnémuorgánuverejnejsprávy(napr.poplatokza vystaveniestavebnéhopovolenia,správnepoplatky,registračnýpoplatok,poistné, dane, clá a iné).
Nepriamefinančnénáklady–súnáklady,ktorémusípodnikateľvynaložiťpreúčely zabezpečeniasúladuvýrobku,služieb,internýchprocesov,vybaveniaprevádzky s požiadavkamiregulácie(napr.nákladyspojenésozabezpečenímochranných pracovnýchodevov,nákladynazabezpečeniepitnéhorežimu,nákladynavybavenie prevádzkyelektronickouregistračnoupokladňou,nákladynazískaniepotrebných vedomostínevyhnutnýchprezískanieosvedčeniaainé)a nákladyspojenéso zamestnávaním.
•Uchovávanie dokumentácie po dobu päť rokov po skončení prítomnosti jadrových materiálov;
•Uchovávanie posudkov z posudzovania rizika desať rokov odo dňa zatriedenia do rizikovej triedy;
•Povinnosť uchovávať počas desiatich rokov od uvedenia hračky na trh kópiu ES certifikátu;
Evidencia, vedenie dokumentácie
•Povinnosť viesť evidenciu používaných určených meradiel s uvedením dátumov ich overenia;
•Povinnosť viesť samostatnú evidenciu o zmenách na jadrovom zariadení;
•Držiteľ povolenia vedie evidenciu odborne spôsobilých zamestnancov;
Inventarizácia
•Vykonať inventarizáciu omamných a psychotropných látok do 31. decembra každého roka;
•Pri uzatvorení dohody o hmotnej zodpovednosti, pri jej zániku, pri preradení zamestnanca na inú prácu alebo na iné pracovisko, pri jeho preložení a pri skončení pracovného pomeru sa musí vykonať inventarizácia;
•Účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov;
Ohlásenie, oznámenie, poskytnutie informácie
•Oznámenie o zmene údajov uvedených v ohlásení živnosti;
•Bezodkladne informovať orgán dohľadu, že zariadenie sprístupnené na trhu nespĺňa technické požiadavky;
•Informovať o pripravovanej zmene druhu opakovane použiteľného obalu najmenej tri mesiace pred vykonaním takejto zmeny;
Overenie súladu
•Vykonávať pravidelné kontroly výrobnej činnosti na zistenie koncentrácie ťažkých kovov;
•Osoba, ktorá podpisuje návrh na zápis elektronickým podpisom, je povinná zabezpečiť overenie svojich osobných údajov na účely elektronického konania;
•Pred začiatkom spúšťania musí držiteľ povolenia skontrolovať pripravenosť jadrového zariadenia na spúšťanie tak, že preverí a protokolárne zaznamená splnenie kritérií úspešnosti pomontážnych skúšok systémov, konštrukcií a komponentov;
•Prehodnocovať a aktualizovať bezpečnostnú správu najmenej raz za päť rokov ako aj pri závažnej zmene v podniku;
Poskytnutie súčinnosti
•Prijímateľ, partner a osoba k nim majúca vzťah dodávateľa je povinná poskytnúť súčinnosť riadiacemu orgánu;
•Na základe vyžiadania dodať príslušné materiály a technickú dokumentáciu o meradle v štátnom jazyku;
•Povinnosť poskytnúť súčinnosť správe katastra pri revízii údajov katastra;
Predloženie dokladu/ dokumentu elektronicky
•Poskytnúť elektronickú verziu technickej dokumentácie do desiatich pracovných dní od doručenia žiadosti orgánu dohľadu nad trhom;
•Odovzdanie štatistických údajov spravodajskou jednotkou;
•Povinnosť zasielať zoznamy vydaných a zoznamy zrušených kvalifikovaných certifikátov;
Predloženie dokladu/ dokumentu papierovo
•Povinnosť pri skončení činnosti, ktorá je predmetom registrácie, odovzdať úradu rozhodnutie o registrácii;
•Predloženie auditnej správy ako náhrady kontroly;
•Predkladať NBS výkaz o vykonávaní finančného sprostredkovania a výkaz o vykonávaní finančného poradenstva;
Pridefinovaníčasovejnáročnostipovinnostijepotrebnéklásťdôraznato,abyv rámci expertnéhoodhadučasovejnáročnostibolozohľadnenétrvanievšetkýchčiastkových administratívnychúkonov,ktorémusípodnikateľvykonať,abyriadnesplnildanú povinnosť(takakotomujeajv prípadeštandardizovanýchčasovuvedenýchpri typickýchinformačnýchpovinnostiach).Medzičiastkovéadministratívneúkony,ktoré podnikateľzvyčajnevykonávapriplnení jednotlivýchinformačnýchpovinností,patrí najmäoboznámeniesas IP,vyhľadávanieavýberinformácií,spracovanievstupných informácií,výpočty,spracovaniečíselnýchúdajov,kontrola,korekcia, vyúčtovanie/platba,internéstretnutia,externéstretnutia,inšpekciazostranyverejných orgánov, korekcia vyplývajúca z výsledku inšpekcie, kopírovanie a skenovanie.
Krok2–Určenievýškysúvisiacichpriamychanepriamychfinančnýchnákladovna splnenie povinnosti jedným podnikom, resp. na jedno plnenie
Vprípade,žeplneniepovinnostijespojenétaktiež/výhradnespriamymialebonepriamymi finančnýminákladminastranepodnikateľa,určí/odhadnepredkladateľvýškutýchtonákladov najednéhopodnikateľa,resp.jednoplnenie.Idebuďonákladypriame–poplatkyza vystaveniedokladu/výpisu,kolky,správnepoplatky,poistnéalebonákladynepriame– nákladynapovinnéškolenia,testy,kontroly,investíciedosoftvéru,zabezpečeniesúladu s reguláciou technickým vybavením prevádzky, a pod.
Vprípade,žepovinnosťjenastranepodnikateľaspojenásozaplatenímdane,claalebo odvodov,opierasapredkladateľoanalýzuvplyvupredkladanéhomateriálunaverejné financie.Súvisiacivyvolanýdopadnaverejnéfinancie vydelíspracovateľpočtom podnikateľov,ktorýchsapovinnosťtýka. Týmzískavaúdajovplyve daňového/odvodového/colnéhozaťaženianajednéhopodnikateľavsúvislostisplnením povinnosti.Informáciu,žeideovýškuodvedenejdane/cla/odvodovzároveňuvedie predkladateľ spolu s komentárom.
Príloha č. 3
9
Krok 3 – Určenie počtu dotknutých podnikateľov – populácie, resp. počtu plnení
Populáciapredstavujepočetpodnikateľov,naktorýchsadanápovinnosťvzťahujeresp.počet podnikateľovovplyvnenýchpredkladanoureguláciou.Tentoúdajmôžebyťurčenýpresnena základeevidenciezodpovednýchútvarovzapredošléobdobia,odhadomprostredníctvom údajovzapredchádzajúceobdobie,prostredníctvomštatistíkpodľaSKNACEklasifikácie alebo expertným odhadom.
Vprípade,žepredkladateľdisponujeúdajomopresnompočteplnenípovinnostízarok, postupuje pri vypĺňaní tohto kroku nasledovne:
a)vprípadepovinnostisfrekvenciouplneniamenšouako1krátročne,t.j.nepravidelne/ jednorázovo aleborazzaniekoľkorokov(napr.početžiadostíoregistráciu, povinnosťperiodickéhoobnoveniaodbornejspôsobilostizamestnancapo5rokoch a pod.)uvediepredkladateľvrámcitohtopoľaúdajopresnompočteplnenívdanom roku.Sohľadomnapotrebukalkulácienákladovpovinnostinaročnejbázevtakomto prípadenáslednepoužívavKroku4–Stanoveniefrekvencieplneniapovinnosti možnosť 1-krát ročne (koeficient frekvencie 0,1).
b)vprípadepovinnostisfrekvenciouplnenianiekoľkokrátzarok(napr.podávanie kvartálnych/mesačnýchvýkazovDPH,predkladaniepolročnýchštatistickýchvýkazov apod.),vydelípredkladateľpočetplnenívdanomrokufrekvenciouplneniapovinnosti (mesačne–12,kvartálne–4,polročne–2,atď.),čímdostávadátaopočtedotknutých podnikateľov,s ktorýmiuvažujeďalejvovýpočte.VnáslednomKroku4–Stanovenie frekvencieplneniapovinnosti–postupujevsúladesnižšieuvedeným popisom/tabuľkou, t.j. uvádza skutočnú frekvenciu plnenia povinnosti za rok.
Vštvrtomkrokupredkladateľstanovífrekvenciuplneniapovinnosti,tedapočetnosťplnení danejpovinnostijednýmpodnikateľomzaurčitéobdobie.Bázou,vočiktorejjestanovovaná frekvencia,jeobdobie1roka.Povinnostimôžubyťplnenépravidelnenaročnejbáze, polročne,kvartálne,razzaniekoľkorokov,prípadnejednorazovo(napr.povinnosti v súvislostisovznikomaukončenímpodnikania)alebonepravidelne(vprípadezriedkavého výskytuurčitejudalosti,napr.vznikpriemyselnejhavárie).Koeficientyprevýpočetnákladov regulácie zodpovedajúce frekvencii plnenia sú uvedené v tabuľke.
Priame a nepriame náklady na 1 podnikateľa - výška priamych a nepriamych nákladov povinnosti na 1 podnikateľa je vyčíslená na základe vzorca:
Administratívne náklady na 1 podnikateľa - výška administratívnych nákladov povinnosti na 1 podnikateľa je vyčíslená na základe vzorca:
*Tarifa – vychádza z priemernej hrubej mzdy v národnom hospodárstve (priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve SR za rok 2013 - 835 EUR, Eurostat).
Celkové náklady na 1 podnikateľa - výška celkových nákladov povinnosti na 1 podnikateľa je automatizovane vyčíslené na základe vzorca:
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame a nepriame náklady na celé podnikateľské prostredie - výška priamych a nepriamych nákladov povinnosti na celé podnikateľské prostredie je vyčíslená na základe vzorca:
Administratívne náklady na celé podnikateľské prostredie - výška administratívnych nákladov povinnosti na celé podnikateľské prostredie je vyčíslená na základe vzorca:
*Tarifa – vychádza z priemernej hrubej mzdy v národnom hospodárstve (priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve SR za rok 2013 - 835 EUR, Eurostat ).
Celkové náklady na celé podnikateľské prostredie - výška celkových nákladov povinnosti na celé podnikateľské prostredie je vyčíslené na základe vzorca:
Príloha č. 3
11
Nakalkuláciunákladovreguláciejemožnévyužiťkalkulačkunákladov(voformáteMS Excel),ktorájezverejnenánastránkeMinisterstvahospodárstvaSR.S ohľadomnaúčel použitia,resp.rozsahpredkladanýchmateriálova z nichvyplývajúcehopočtupovinností, možno využiť pre kalkuláciu nákladov:
•Malú kalkulačkunákladov povinnosti – slúži na jednoduchú kalkuláciu nákladov ľubovoľnej jednej povinnosti (MS Excel, záložka č. 1 – Malá kalkulačka);
•Veľkú kalkulačku nákladov predkladaného materiálu/regulácie – slúži na agregovanú kalkuláciu nákladov všetkých povinností, ktoré vyplývajú podnikateľom z predkladaného materiálu/regulácie (MS Excel, záložka č. 2 – Veľká kalkulačka).
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
Predkladateľuvedie,čidochádzakvytvoreniubariérprevstupnatrhprenovýchdodávateľov aleboposkytovateľovslužieba čidôjdeksprísneniureguláciesprávaniasapreniektoré podniky.Vprincípeexistujútrimožnosti,akomôžuregulácieovplyvniťfungovanie podnikateľských subjektov na trhu:
a)stanovenímďalšíchpodmienokprevstupnatrha začatiepodnikania(problém s otvorenímprevádzkarne,vysokévstupnénáklady,náročnéadministratívneprocedúry a pod.),
b)stanovenímpodmienokpresprávaniesanatrhu-novépovinnostia požiadavkypre existujúcichpodnikateľov môžuznamenaťobmedzenierozsahupodnikaniapre podnikateľskésubjekty,čoimmôžespôsobovaťťažkostipriprofilovanísanatrhualebo až stratu istého segmentu trhu,
c)stanovenímpodmienok,ktorévedúkzmenámvštruktúretrhu.Idevšakspravidla o také opatrenia, ktoré postihujú iba veľké podnikateľské subjekty.
Predkladateľpopíšetiežsituácie,kedysabudezaobchádzaťsniektorýmipodnikmialebo produktmivporovnateľnejsituáciirôzne(napr.špeciálnerežimypremikro,maléa stredné podniky tzv. MSP).
Predkladateľpopíše,čia akývplyvymánávrhnaprekážkyprivývozealebodovozez tretích krajína čibudemaťvplyvvyvolaniecezhraničnýchinvestícií(príliv/odlivzahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch).
Zároveňposúdi priameajnepriamevplyvysozameranímnadostupnosťacenusurovín, polotovarov,súčiastok,strojova zariadení,pracovnejsily,energiía pod.Následneuvedie kvalitatívnyopisa v prípadepohybucienuvedie jednotkovévyčíslenienákladovalebo prínosov.
Predkladateľzanalyzujepredloženýnávrhz hľadiskaprístupuk financiám.Uvedie,čisa vytvárajúnovémožnostifinancovaniaaktivítprepodnikateľov,napr.voformedotácií, úverov, alebo zjednodušuje prístup k existujúcim nástrojom financovania.
Prispracovávanítejtočastijepotrebnérozlišovaťmedzikrátkodobými(1až2roky), strednodobými (3 až 7 rokov) a dlhodobými (8 rokov a viac) vplyvmi.
3.5 Inovácie
V prípade,akmánavrhovanýmateriálvplyvnainováciepodnikateľov,vyplnítútočasť s využitímvšetkýchaleboniektorýchpomocnýchotázokajsozameranímnaMSP.V prípade,
Príloha č. 3
12
aknavrhovanýmateriálvplyvnainovácienemá,predkladateľsemtútoinformáciuuvedie a ďalej nevypĺňa.
Vplyvynainováciemôžumaťajmateriályzameranénapodporuvedya výskumu,prepájanie akademickeja podnikateľskejsféry,možnostidaňovýchodpočtovnákladovnavýskum a vývoja podobne.Inovácienemusiamaťlentechnologickézameranie,alemôžusatýkaťaj takých odvetví akými sú marketing, finančníctvo či inovácie produktov a služieb.
Príloha č. 3
13
Metodika pre vykonávanie testu vplyvov na MSP
Testvplyvovnamaléa strednépodnikyMSPsavykonávaprelegislatívnenávrhyakoaj nelegislatívnenávrhy,ktorémajúindikovanývplyvnaniektorúz kategóriímalých a strednýchpodnikov.Maléa strednépodniky(MSP)súdefinovanév zmysleodporúčania Európskej komisie č. 2003/361/ES.
Test MSP sa vykonáva po predložení materiálu do PPK. Test pozostáva zo 4 fáz:
Fázy vykonávania testu MSP
1.Konzultácie so zástupcami MSP
2. Predbežné posúdenie pravdepodobne ovplyvnených podnikateľských subjektov
3.Meranie vplyvu regulácie na MSP
4.Posúdenie alternatívnych možností a zmierňujúcich opatrení pre MSP
Fáza 1. Konzultácia so zástupcami MSP
-identifikácia zainteresovaných skupín MSP a ich zastupiteľských organizácií,
-okrúhle stoly so zainteresovanými podnikateľmi/ podnikateľskými organizáciami,
-zverejnenie zámeru online, vytvorenie online platformy na pripomienkovanie,
-vyhodnotenie online pripomienok,
-MSP Test panely.
Fáza 2. Predbežné posúdenie pravdepodobne ovplyvnených podnikateľských subjektov
-identifikáciaovplyvnenýchsubjektova sektorovv rámcijednotlivýchveľkostných, právnych, odvetvových, prípadne iných špecifikácií MSP
-kto sú ovplyvnené subjekty?
•počet subjektov a ich zastúpenie (mikro, malé, stredné a veľké podniky),
•podiel na zamestnanosti v rôznych kategóriách ovplyvnených subjektov,