D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Eugen Jurzyca, Jana Kiššová a Jozef Rajtár.
Cieľom navrhovanej novely zákona je proaktívne a pravidelne poskytovať ľuďom informácie o očakávanej výške ich budúceho dôchodku na základe aktuálne platného mechanizmu výpočtu dôchodku, informácií o ich doterajšej socio-ekonomickej situácii a očakávaní do budúcnosti o ich príjme.
Keďže výpočet odhadovaného dôchodku je administratívne pomerne náročný, informácie budú posielané raz ročne práve tým skupinám osôb, pre ktoré majú najväčší prínos. Jedná sa o osoby, ktoré nedávno vstúpili na trh práce a osoby, ktoré sa blížia k dôchodkovému veku.
Pri prvej skupine ide o osoby, ktoré sa nachádzajú na trhu práce 5 6 rokov, keďže za 5-ročný horizont možno odhadnúť vývoj budúcich príjmov, a zároveň včasná, hoci hrubá, informácia o budúcom dôchodku im umožní lepšie plánovať budúcnosť, tak z hľadiska príjmov, ako aj z hľadiska osobného sporenia.
Pri druhej skupine ide o osoby, ktorým do dovŕšenia dôchodkového veku zostáva menej ako približne 5 rokov. Pre tieto osoby je odhad ich budúceho dôchodku veľmi presný, ale zároveň dostatočne včasný na to, aby mohli prípadne zmeniť svoje ekonomické správanie, alebo sa informovanejšie rozhodnúť o predčasnom dôchodku.
Keďže dôchodkový systém nepozostáva iba z dôchodku vyplácaného Sociálnou poisťovňou, ale pri mnohých sporiteľoch aj budúcim doživotným dôchodkom vyplácaným z úspor v dôchodkovej správcovskej spoločnosti, súčasťou informácie o odhadovanom budúcom dôchodku budú aj rôzne scenáre zapojenia sa do starobného dôchodkového sporenia v dôchodkových správcovských spoločnostiach. Poistenci tak získajú nielen odhadovanú výšku ich budúceho dôchodku, ale aj základné princípy dôchodkového sporenia a dopad rôznych stratégií investovania v jednotlivých fondoch na výšku ich dôchodku.
Akonáhle je pre poistenca raz odhadnutý jeho budúci dôchodok a informácia mu je písomne poslaná, Sociálna poisťovňa vytvorí poistencovi elektronický účet, uloží doňho tieto údaje a každý rok ich bude automaticky aktualizovať. Poistenec tak dostane informácie v písomnej forme iba raz, ale v elektronickej forme budú každý rok aktuálne.
Vedľajšími pozitívnymi efektmi uvedeného postupu v dlhodobom horizonte efektívnejší a systematickejší prístup pri výpočte a prepočte výšky dôchodkov, elektronizácia potrebných údajov, automatizácia procesov a zrýchlenie konania pri žiadostiach o výpočet alebo prepočet dôchodku alebo predčasného dôchodku.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Prijatie navrhovaného zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie ani na životné prostredie. Predpokladajú sa pozitívne vplyvy na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana a pozitívne sociálne vplyvy.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa vloženie nového § 226b, ktorý rozširuje zákonné povinnosti Sociálnej poisťovne o pomerne rozsiahle informačné povinnosti.
V odseku 1 sa navrhuje rozsah informačných povinností Sociálnej poisťovne voči poistencom v rozpise na jednotlivé parametre, akými najmä dôchodkový vek, predpokladaná suma dôchodku, predpokladaný vek dosiahnutia dôchodkového veku, predpokladaný osobný mzdový bod, aktuálna dôchodková hodnota, vzorec pre výpočet sumy starobného dôchodku, ako aj možnosti trvalého elektronického prístupu k týmto parametrom.
V odseku 2 sa definujú relevantné veličiny, z ktorých sa vypočítavajú jednotlivé parametre uvedené v odseku 1.
V odseku 3 sa zakotvuje povinnosť Sociálnej poisťovne informovať poistenca, ktorý je sporiteľom, alebo poistenca, ktorý nie je sporiteľom a môže s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou uzavrieť zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení, o pravdepodobnej výške doživotného starobného dôchodku na základe historickej výnosnosti dlhopisového garantovaného dôchodkového fondu a akciového negarantovaného dôchodkového fondu.
V odseku 4 sa zakotvuje povinnosť Sociálnej poisťovne informovať poistenca, ktorý nie je sporiteľom a nemôže s dôchodkovou správcovskou spoločnosťou uzavrieť zmluvu o starobnom dôchodkovom sporení, o predpokladanej sume starobného dôchodku len podľa § 66.
V odseku 5 sa upravuje frekvencia zasielania informácií (raz ročne), v odseku 6 sa definuje okruh poistencov, ktorým sa informácie zasielajú (ide o okruh poistencov, ktorí poistencami piaty rok a poistencov, ktorým chýba 5 rokov do dôchodku). V odseku 7 sa zakotvuje vytvorenie a sprístupnenie elektronického účtu poistencovi a v odseku 8 sa zakotvuje Sociálnej poisťovni povinnosť aktualizovať údaje na uvedenom elektronickom účte.
K bodu 2
Navrhuje sa prechodné ustanovenie, ktoré upravuje zasielanie informácie v roku 2020. Potreba takéhoto prechodného ustanovenia, vyplýva zo skutočnosti, že v roku 2020 bude existovať určitá skupina poistencov, ktorí majú do dôchodku menej ako 5 rokov, a podľa nastavených pravidiel v kmeňových (neprechodných) ustanoveniach zákona, by informáciu nikdy nedostali. Prechodné ustanovenie teda hovorí, že v roku spustenia zasielania informácií podľa tejto novely, sa informácia zašle nielen tým, ktorí majú presne 5 rokov do dôchodku (čo predpokladajú kmeňové ustanovenia zákona), ale aj všetkých tým, ktorí majú do dôchodku menej ako 5 rokov.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti návrhu zákona od 1. januára 2020.