v dôsledku stavebnej činnosti vzniknú výkopové zeminy. Pri analýze sa použili posledné štatistické údaje o vzniku odpadu za rok 2016, kedy vzniklo 260 tis. ton výkopových zemín. V roku 2019 sa predpokladá zvýšený výber poplatkov pri nezmenenej úrovni skládkovania výkopových zemín o 700 tis. EUR. V roku 2020 bude výber poplatkov vyšší o 1,2 mil. EUR, v roku 2021 o 1,7 mil. EUR, v rokoch 2022-2015 o 2,3 mil. EUR a v rokoch 2026-2030 o 2,7 mil. EUR. Keďže výkopové zeminy je však možné využívať aj iným spôsobom, napr. na povrchovú úpravu odpadov (tzv. „BACKFILLING“), predpokladáme že pri výkopových zeminách uvedených v položke č. 1 dôjde k zásadnému obmedzeniu skládkovania odpadov bez väčšieho vplyvu na podnikateľskú sféru.
V oblasti stavebných odpadov je navrhované zásadné zvýšenie poplatkov z dôvodu nevyhnutného odklonenia stavebných odpadov od skládkovania k ich recyklácii, keďže SR má záväzok dosiahnuť do roku 2020 70%nú úroveň recyklácie stavebných odpadov. V roku 2016 sa uložilo na skládky odpadov (okrem výkopových zemín) 260 tis. ton ostatných stavebných odpadov. Keďže je ťažké odhadnúť, ako sú dnes zaraďované stavebné odpady z hľadiska kategorizácie poplatkov, uvažujeme, že sú spoplatňované sadzbou za inertné odpady t. j. 0,33 EUR/tonu. Pri nezmenenej úrovne skládkovania stavebných odpadov dôjde v roku 2019 k zvýšeniu poplatkov za skládkovanie stavebných odpadov o 1,2 mil. EUR, v roku 2020 o 1,6 mil. EUR, v roku 2021 o 2 mil. EUR, v rokoch 2022-2025 o 2,4 mil. EUR v rokoch 2026-2030 o 2,8 mil. EUR. V prípade stavebného odpadu však dôjde s určitosťou k zmene nakladania s odpadmi a ich presmerovaniu zo skládkovania k recyklácii. SR má navyše dostatok (až nadbytok) recyklačných kapacít na stavebné odpady, ktoré nie sú v súčasnosti dostatočne využité.
Návrh zákona predpokladá čiastočné zvýšenie sadzieb za priemyselný odpad zo súčasných 6,64 EUR na 7 EUR v období rokov 2019-2021. Toto navýšenie sa premietne zvýšením ročného výberu poplatkov o 500 tis. EUR. V rokoch 2022-2025 v dôsledku zavedenia sadzby 9 EUR/tonu dôjde k zvýšeniu výberu poplatkov o 3,3 mil. EUR v rokoch 2026-2030 sa pri sadzbe 11 EUR/tonu zvýšia poplatky o 6 mil. EUR oproti súčasnému stavu. Počas celého obdobia sa pritom uvažuje s nezmenenou ročnou úrovňou skládkovania ostatných priemyselných odpadov (položka č. 4) na úrovni 1,4 mil. ton.
Keďže v súčasnosti sú za nebezpečné odpady stanovené 2 sadzby: 33,19 EUR/tonu a 60 EUR/tonu, je ťažké odhadnúť aký vplyv bude mať zavedenie jednotnej sadzby na úrovni 40 EUR do roku 2021. Odhadujeme, že by malo dôjsť k nárastu výberu poplatkov o 470 tis. EUR. V rokoch 2022-2025 odhadujeme zvýšenie výberu poplatkov v dôsledku sadzby 50 EUR/tonu na úrovni 1,2 mil. EUR a v rokoch 2026-2030 pri sadzbe 60 EUR/tonu sa poplatky zvýšia o 1,8 mil. EUR.
Návrh zákona môže mať čiastočný vplyv na zvýšenie priamych finančných nákladov na odpadové hospodárstvo, ak sa jedná o podnikateľa, ktorý produkuje komunálny odpad. Výška finančných nákladov závisí od množstva produkcie komunálnych odpadov. Náklady na komunálne odpady predstavujú v podnikateľskom prostredí spravidla len minimálnu časť nákladov na odpadové hospodárstvo, pričom aj samotná cena za skládkovanie odpadov je len časťou celkových nákladov na zber, odvoz a zneškodnenie odpadov. Upravuje sa sadzba za nebezpečné odpady, na základe čoho môže dôjsť u podnikateľov produkujúcich nebezpečné odpady k čiastočnej úspore. Z toho dôvodu priame finančné náklady nie je možné kvantifikovať.