K bodu 3 a 4Navrhuje sa doplnenie čl. 136 novým odsekom 4, v zmysle ktorého bude ústavný súd oprávnený v disciplinárnom konaní rozhodnúť v čase výkonu funkcie sudcu ústavného súdu o strate predpokladu, ktorý dáva záruku, že funkciu sudcu ústavného súdu bude vykonávať riadne, čestne, nezávisle a nestranne. Vo vzťahu k uvedenému je potrebné bližšie špecifikovať, že pôjde o vznik takej skutočnosti, ktorá dôvodne spochybňuje najmä schopnosť sudcu ústavného súdu vykonávať svoju funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo celého orgánu, ktorého má byť táto osoba predstaviteľom, alebo dôvodne spochybňuje schopnosť sudcu ústavného súdu vykonávať svoju funkciu spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním tohto orgánu, ak by v dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod ústavných orgánov.
V nadväznosti na uvedené sa do čl. 138 ods. 2 písm. b) dopĺňa dôvod, pre ktorý prezident Slovenskej republiky odvolá sudcu ústavného súdu, pričom týmto je disciplinárne rozhodnutie ústavného súdu o strate predpokladu, ktorý dáva záruku, že funkciu sudcu ústavného súdu bude vykonávať riadne, čestne, nezávisle a nestranne.
V čl. 140 sa do splnomocňujúceho ustanovenia v nadväznosti na doplnenie ústavného predpokladu pre vymenovanie do funkcie sudcu, ktorým je bezúhonnosť, dopĺňa aj splnomocnenie pre obsahové vymedzenie bezúhonnosti v zákonnej úprave, ktorou je v tomto prípade vládnych návrh zákona o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Navrhuje sa vloženie nového čl. 146a, v zmysle ktorého sa zavádza zánik funkcie sudcu ex constitutione v prípade, ak sudca dosiahne vek 70 rokov, pričom navrhovaný článok taktiež determinuje časový úsek v rámci ktorého dochádza k takémuto zániku funkcie sudcu, a to tým spôsobom, že sudcovi zaniká funkcia k 31. decembru kalendárneho roka, v ktorom dosiahne vek 70 rokov. Navrhovaná úprava v tomto prípade reflektuje požiadavku na predvídateľnosť zániku funkcie sudcu všeobecného súdu z dôvodu dosiahnutia určitého veku. Doterajšia úprava nechávala na úvahu na to určených orgánov, či dôjde k odvolaniu sudcu z dôvodu dosiahnutia veku 65 rokov. Tento koncept nie je jednoznačnou zárukou rovnakého prístupu pri zániku funkcie sudcu. Cieľom navrhovanej úpravy je teda odstránenie rizika určitej selektívnosti vo vzťahu k odvolaniu sudcu z jeho funkcie po dosiahnutí určitej vekovej hranice, ktoré súčasné znenie právnej úpravy prináša. Navrhuje sa preto upustiť od úpravy možného odvolania z funkcie z dôvodu veku a nahradiť ju jednoznačnou a predvídateľnou úpravou zániku funkcie priamo ex constitutione. Relevantná veková hranica stanovená na 70 rokov je na jednej strane priaznivejšia v porovnaní so súčasnou relevantnou vekovou hranicou vo výške 65 rokov, pričom však nie je neobvyklá resp. je príbuzná takejto relevantnej vekovej hranici v iných štátoch. Zo systematického hľadiska sa javí ako najúčelnejšie vytvorenie nového samostatného dôvodu zániku funkcie sudcu všeobecného súdu v samostatnom článku, pretože nie je žiaduce túto úpravu pripájať alebo dopĺňať do existujúcich ústavných noriem.