Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 290/2016 Z. z. o podpore malého a stredného podnikania a o zmene a doplnení zákona č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 177/2018 Z. z.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
* Materiál nelegislatívnej povahy
Σ Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Σ Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: Ukončenie:
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
jún 2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2018
2. Definícia problému
Rozšírenie poskytovania dotácií o oblasť podpory rozvoja elektromobility, rozšírenie okruhu oprávnených prijímateľov dotácie na podporu ochrany spotrebiteľa a Rozšírenie poskytovania dotácie pre projekty týkajúce sa obnoviteľných zdrojov energie pre malé a stredné podniky a taktiež samosprávy na celom území Slovenskej republiky za účelom rozšírenia okruhu oprávnených prijímateľov dotácie.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť zosúladenie okruhu oprávnených žiadateľov (prijímateľov) dotácie na podporu ochrany spotrebiteľa s pojmológiou zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, zosúladenie so zákonom č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov, rozšírenie podpory dotácie pre oblasť rozvoja elektromobility, precizovanie právnej úpravy a odstránenie nejasností, ktoré vyplynuli z aplikačnej praxe.
4. Dotknuté subjekty
5. Alternatívne riešenia
Nie sú žiadne alternatívne riešenia
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? * Áno Σ Nie
7. Transpozícia práva EÚ
áno
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
* Áno
* Nie
* Čiastočne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
* Pozitívne
* Žiadne
* Negatívne
Sociálne vplyvy
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
10. Poznámky
Návrhom zákona sa rozširuje okruh oprávnených prijímateľov dotácie na podporu ochrany spotrebiteľa podľa
§ 2 písm. d) zákona č. 71/2013 Z. z. Vymedzenie tohto okruhu v § 6 tohto zákona sa zosúlaďuje s vymedzením pojmu „združenie“, resp. spotrebiteľské združenie, podľa § 1 ods. 1 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého sa za spotrebiteľské združenie považuje každá právnická osoba založená alebo zriadená na ochranu spotrebiteľa. Cieľom novelizácie je zabezpečiť súlad terminológie zákona č. 71/2013 Z. z. so zákonom č. 250/2007 Z. z., a to na základe aplikačnej praxe, v ktorej možno v ostatnom období badať diverzifikáciu právnych foriem spotrebiteľských združení oproti pôvodnému stavu utility spotrebiteľských (občianskych) združení. V zmysle pozmeňujúceho návrhu bude možné dotáciu na podporu ochrany spotrebiteľa poskytnúť právnickej osobe s akoukoľvek právnou formou. De lege sa rozširuje okruh oprávnených prijímateľov dotácie aj na podnikateľské subjekty, avšak návrh zákona nebude mať žiadny priamy vplyv na podnikateľské prostredie. Právnická osoba bude musieť naďalej preukázať účel svojho vzniku, teda že bola založená alebo zriadená za účelom ochrany spotrebiteľa, a vykonávala aspoň jeden rok činnosti typické pre spotrebiteľské združenia podľa § 25 ods. 6 zákona č. 250/2007 Z. z. Posudzovať sa bude len žiadosť právnickej osoby, ktorá spĺňa tieto podmienky. Napriek uvedenej diverzifikácii v praxi predkladateľovi naďalej známe len mimovládne neziskové organizácie kvalifikujúce sa ako spotrebiteľské združenia. Nie je možné v súčasnosti kvantifikovať, o aký počet podnikateľských subjektov by mohlo prípadne v budúcnosti ísť, aký počet z tých, ktoré by vedeli preukázať uvedené skutočnosti, by mohlo mať záujem o podanie žiadosti o poskytnutie dotácie a súčasne, aká by mohla byť ich pravdepodobná úspešnosť v rámci schvaľovania žiadostí o poskytnutie dotácie, keďže na poskytnutie dotácie na podporu ochrany spotrebiteľa nie je právny nárok. Z uvedeného dôvodu predkladateľ neuvádza žiadne vplyvy na podnikateľské prostredie a nebola vypracovaná ani analýza vplyvov na podnikateľské prostredie.
V prípade, že by podnikateľský subjekt spĺňajúci všetky podmienky podal v budúcnosti žiadosť o poskytnutie dotácie na podporu ochrany spotrebiteľa, vzniknú mu administratívne náklady spojené so spracovaním a zaslaním žiadosti v sume 66,80 eura na jedného podnikateľa. Na výpočet bola použitá kalkulačka nákladov regulácie, pričom do úvahy boli vzaté tieto údaje: Predloženie dokladu/dokumentu papierovo (50 min.) a Vpracovanie dokumentu/správy (650 min.), pri frekvencii jedenkrát ročne vzhľadom na periodicitu prideľovania dotácií na podporu ochrany spotrebiteľa.
11. Kontakt na spracovateľa
borovska@mhsr.sk
12. Zdroje
Konzultácie s Centrom pre hospodárske otázky Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a odborom ochrany spotrebiteľa.
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov nebol predmetom PPK.