1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
* Materiál nelegislatívnej povahy
Σ Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
* Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: 28.3.2018 Ukončenie: 5.4.2018
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
14.5.2018 – 1.6.2018
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2018
2. Definícia problému
Existujúci systém podpory elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby, ktorý bol ustanovený v roku 2009, obsahuje vzhľadom na pokročilú fázu vývoja technológie a trhu v tejto oblasti nadštandardné prvky podpory. Návrh zároveň reflektuje neštandardné postavenie prevádzkovateľov distribučných sústav v systéme podpory a navrhuje ustanoviť nové povinné osoby, ktoré vykonávajú podporu.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom je zreformovať systém podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla tak, aby na jednej strane boli zabezpečené ciele Slovenskej republiky vyplývajúce z legislatívy Európskej únie, a zároveň, aby bola zabezpečená nákladov efektívnosť systému podpory s minimalizáciou vplyvov na koncové ceny energie.
4. Dotknuté subjekty
Účastníci trhu s elektrinou, existujúcich aj nových výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou, prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou, prevádzkovateľa prenosovej sústavy, Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky a Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
5. Alternatívne riešenia
Návrh systému vychádza z detailnej analýzy systémov podpory fungujúcich v Nemeckej spolkovej republike, Spojenom kráľovstve Veľkej Británie a Severného Írska, Rakúskej republike a v Českej republike.
Ako alternatívne možnosti boli posudzované najmä: administrácia finančnej podpory novou entitou určenou v aukcii namiesto organizátora krátkodobého trhu s elektrinou, znášanie zodpovednosti za odchýlku prevádzkovateľom prenosovej sústavy namiesto určeného subjektu zúčtovania určeného v aukcii, či určenie ceny elektriny odobratej od výrobcov obchodníkmi ako momentálnej spotovej ceny namiesto fixnej ex ante ročnej ceny.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno Nie
V súvislosti s navrhovanými zmenami bude potrebné, aby Ministerstvo hospodárstva SR prijalo všeobecne záväzný vykonávací právny predpis, ktorým špecifikuje spôsob a pravidlá vyhlasovania, priebehu,
2
vyhodnocovania aukcií na výber povinného výkupcu elektriny a určeného subjektu zúčtovania, alebo ich určenie, a požiadavky na finančné a ekonomické postavenie, kreditné riziko a dôveryhodnosť povinného výkupcu elektriny a určeného subjektu zúčtovania.
Taktiež bude potrebné, aby Ministerstvo hospodárstva SR prijalo všeobecne záväzný vykonávací právny predpis pre výberové konania na zariadenia na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie alebo výrobu elektriny vysoko účinnou kombinovanou výrobou a všeobecne záväzný vykonávací právny predpis upravujúci spôsob výpočtu škody spôsobenej neoprávneným dodávaním elektriny do sústavy.
7. Transpozícia práva EÚ
SR v oblasti práva EÚ má transponované všetky vyššie relevantné právne predpisy a návrh zákona ich zachováva. Právna úprava nejde nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
* Pozitívne
Žiadne
Σ Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
* Áno
Σ Nie
* Čiastočne
Σ Pozitívne
* Žiadne
Σ Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Σ Pozitívne
* Žiadne
Σ Negatívne
Sociálne vplyvy
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
* Pozitívne
Σ Žiadne
* Negatívne
10. Poznámky
K pripomienkam Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
K sociálnym vplyvom
Návrh dáva možnosť znížiť regulovanú časť koncovej ceny elektriny prostredníctvom podpory podnikateľským subjektom, ktoré splnia zákonné podmienky. Úľava koncovej ceny elektriny pre domácnosti nie je predmetom návrhu, preto uvedený návrh nemá sociálny vplyv.
K vplyvom na životné prostredie
Návrh nepredstavuje zavedenie nového typu prevádzkovej podpory, ale modifikáciu existujúcej prevádzkovej podpory. Základné črty tejto podpory (doplatok alebo výkupné ceny s garanciou na obdobie 15 rokov) zostávajú zachované, a preto máme za to, že návrh v porovnaní s existujúcou legislatívou v oblasti podpory obnoviteľných zdrojov energie, nemá dopad na životné prostredie. Vplyvy na životné prostredie uvedené v stanovisku Komisie sú realitou aj v súčasnosti.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
Pripomienky sú zohľadnené a náklady sú súhrnnej tabuľke regulácie uvádzané za rovnaký časové obdobie, t.j. 1 rok.
3
11. Kontakt na spracovateľa
Ing. Juraj Novák, sekcia energetiky, Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
e-mail:
novak@mhsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K sociálnym vplyvom
Vzhľadom na to, že v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie je uvedené „Návrh tiež potenciálny pozitívny vplyv na cenu elektrickej energie pre koncových spotrebiteľov. Návrh umožňuje štátu prispievať na podporu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou. Keďže náklady podpory financované z poplatkov od koncových spotrebiteľov, príspevok štátu znižuje dopad podpory elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou na koncovú cenu elektriny.“, rovnaký potenciálne pozitívny vplyv návrh aj na hospodárenie domácností, ktoré taktiež koncovými spotrebiteľmi elektrickej energie.
Vzhľadom na to žiada Komisia buď v doložke vybraných vplyvov označiť pozitívny sociálny vplyv a doplniť analýzu sociálnych vplyvov (časť 4.1 a kvantifikácia) alebo takúto informáciu týkajúcu sa domácností ako spotrebiteľov elektrickej energie uviesť v časti 10. Poznámky v doložke vybraných vplyvov.
K vplyvom na životné prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vypracovanie analýzy na životné prostredie. Komisia za to, že predkladaný materiál bude mať vo vymedzených oblastiach značné vplyvy na životné prostredie, nakoľko sa jedná o systém podpory obnoviteľných zdrojov. Tieto môžu mať pozitívne dopady napríklad pri ich využívaní namiesto iných, z pohľadu životného prostredia menej prospešných zdrojov energie, na druhej strane príkladom negatívneho vplyvu môže byť ovplyvňovanie ekosystémov a biodiverzity pri ich inštalácii na konkrétnych lokalitách. Uvedené situácie sú však iba príkladmi, pričom konkrétnych vplyvov je násobne viac.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
V časti 3.3.2 Nepriame finančné náklady analýzy predkladateľ uvádza povinnosť zabezpečiť priebehové meranie vyrobenej elektriny na svorkách zariadenia na výrobu elektriny a meranie technologickej vlastnej spotreby elektriny pre výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou, pričom priemerné náklady tejto povinnosti predpokladané vo výške cca 5 000 EUR pre jedného výrobcu. Tieto nepriame finančné náklady však nie uvedené v súhrnnej tabuľke nákladov regulácie. Komisia preto žiada predkladateľa o doplnenie tejto čiastky do súhrnnej tabuľky nákladov regulácie.
V časti 3.3.3 Administratívne náklady analýzy predkladateľ uvádza zníženie administratívnych nákladov výrobcov v dôsledku zrušenia každoročnej ohlasovacej povinnosti pre uplatnenie práva na podporu 4 ods. 2 písm. c) doterajšieho znenia zákona č. 309/2009 Z. z.] a zníženie nákladov z dôvodu komunikácie len s jednou entitou zodpovednou za administráciu podpory namiesto súčasných troch prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav. Tieto náklady odhadované na cca 500 EUR pre jedného výrobca po dobu 15 rokov jeho nároku na podporu.
Zatiaľ čo iné náklady regulácie uvedené predkladateľom nie rozpočítané v čase, úspora na administratívnych nákladoch je zohľadnená v časovom horizonte 15 rokov. Komisia nepovažuje za správne týmto spôsobom spočítavať náklady/úspory, nakoľko tieto náklady/úspory majú rozdielny časový rámec. Predkladateľ by mal náklady vyčísľovať vo všetkých prípadoch za rovnaké obdobie (napr. rok) alebo vypočítať ich súčasnú hodnotu s použitím diskontnej sadzby. Súhrnné náklady regulácie, tak ako v súčasnosti uvedené v tabuľke, pôsobia zavádzajúco a budia dojem, že predkladaným návrhom zákona dochádza k čistej úspore. Komisia preto žiada predkladateľa o úpravu vyššie uvedenej čiastky tak, aby všetky náklady/úspory boli vyčíslené za rovnaké časové obdobie.
Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
4
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
5
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaným návrhom budú ovplyvnení výrobcovia elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou, ktorých počet sa v súčasnosti pohybuje okolo 2500 až 3000 výrobcov.
Predkladaným návrhom sa odbúrajú povinnosti troch prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav, ktoré súvisia so systémom podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou. Predkladaný návrh ovplyvní organizátora krátkodobého trhu s elektrinou, ktorý sa stane zúčtovateľom podpory a jeho náklady vzniknuté s novou činnosťou zúčtovateľa podpory budú zohľadnené v konaní o cenovej regulácii.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Cielená konzultácia, kde s požiadavkou o predloženie podnetov, námetov, identifikovaných bariér, ako aj konkrétnych návrhov na prípadnú úpravu a doplnenie platného zákona o energetike boli oslovené profesijné subjekty v oblasti energetiky a ad hoc konzultácia s dotknutými subjektmi.
Konzultácie sa uskutočnili s nasledovnými subjektmi:
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s., OKTE, a.s., Západoslovenská distribučná, a.s., Stredoslovenská energetika Distribúcia, a.s., Východoslovenská distribučná, a.s., ZSE Energia, a.s., Stredoslovenská energetika, a.s., Východoslovenská energetika a.s., Slovenský zväz výrobcov tepla.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh nepredpokladá zvýšenie ani zníženie priamych finančných nákladov. Nezavádzajú sa nové poplatky, odvody, dane, ani clá.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh predpokladá zvýšené výdavky pre nových výrobcov elektriny z obnoviteľných z zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou a znížené výdavky prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav. Zvýšené výdavky pre nových výrobcov sú dané zavedením dvoch povinností.
Prvou je povinnosť zabezpečiť priebehové meranie technologickej vlastnej spotreby elektriny v zariadení na výrobu elektriny s výkonom nad 100 kW. Zavedenie tejto povinnosti vyplýva z potreby zisťovania údajov o skutočnej vyrobenej elektrine a technologickej vlastnej spotrebe elektriny, nakoľko podpora formou doplatku a príplatku sa poskytuje na celkové množstvo vyrobenej elektriny zníženej o technologickú vlastnú spotrebu. Vzhľadom na to, že povinnosť merania vyrobenej elektriny na svorkách vyplýva zo zákona č. 251/2012 Z.z. o energetike, návrh dopĺňa povinnosť merania technologickej vlastnej spotreby elektriny alebo jej určenie, ak túto technologickú spotrebu nie je možné merať. Náklady tejto povinnosti predpokladané vo výške cca 2 000 EUR pre jedného výrobcu, avšak vzhľadom na možnosť aj iného určenia technologickej vlastnej spotreby je
6
počet dotknutých výrobcov znížený, a preto priemerný náklad na jedného výrobcu je vo výške 1 500 eur.
Druhou je povinnosť výrobcov s celkovým inštalovaným výkonom viac ako 500 kW inštalovať zariadenie na diaľkové riadenie výkonu. Cieľom zavedenia tejto povinnosti je zvýšenie efektivity riadenia sústavy a minimalizácia odchýlok spôsobených výrobou elektriny z obnoviteľných z zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou. Priemerné náklady tejto povinnosti predpokladané vo výške cca 4 000 EUR pre jedného výrobcu. Vzhľadom nato, že sa povinnosti týkajú iba určitej časti výrobcov s právom na podporu, bol urobený odhad nákladov ako priemerná hodnota vo výške 3 000 eur/výrobcu, čiže ako celková suma ku celkovému počtu výrobcov s právom na podporu.
Priemerná výška investícií na jedného výrobcu je 4 500 eur. Vzhľadom na to, že tieto povinnosti sa týkajú investícií, ktoré vstupujú do nákladov výrobcov elektriny prostredníctvom odpisov a za predpokladu, že odpisová doba sa rovná dobe podpory15 rokov, je ročný náklad vo výške 300 eur.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predkladaný návrh predpokladá zníženie administratívnych nákladov výrobcov v dôsledku zrušenia každoročnej ohlasovacej povinnosti pre uplatnenie práva na podporu 4 ods. 2 písm. c) doterajšieho znenia zákona č. 309/2009 Z. z.] a zníženie nákladov z dôvodu komunikácie len s jednou entitou zodpovednou za administráciu podpory namiesto súčasných troch prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav. Tieto náklady sú odhadované na cca 50 EUR pre jedného výrobcu za rok.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
300 EUR
0,90 mil. EUR
Administratívne náklady
- 50 EUR
- 0,15 mil. EUR
Celkové náklady regulácie
250 EUR
0,75 mil. EUR
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh predpokladá zavedenie tzv. kvótovania systému podpory pre výrobcov elektriny v zariadeniach a povinnosť uchádzať sa o podporu vo výberovom konaní pre výrobcov elektriny v zariadeniach s celkovým inštalovaným výkonom nad určenou hranicou. Zavedením týchto opatrení sa zvýši konkurencieschopnosť výrobcov, pretože sa zintenzívni súťaž medzi nimi. Tak bude zároveň zaistená väčšia efektivita systému podpory. Tieto opatrenia zaistia trvalú udržateľnosť fungovania systému podpory elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou a jej kontinuálnu dostupnosť pre najefektívnejších výrobcov.
Návrh tiež potenciálny pozitívny vplyv na cenu elektrickej energie pre koncových spotrebiteľov. Návrh umožňuje štátu prispievať na podporu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou. Keďže náklady podpory financované z poplatkov od koncových spotrebiteľov, príspevok štátu znižuje dopad podpory elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou na koncovú cenu elektriny.
7
Návrh nemá vplyv na obchodné bariéry ani na prístup k financiám.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh podporuje inovácie prostredníctvom zavedenia prvkov súťaže v systéme podpory. Podpora pre výrobcov sa rozdeľuje na základe výberových konaní, v dôsledku čoho budú výrobcovia motivovaní zvyšovať svoju efektivitu prostredníctvom inovácií. Návrh ďalej zvyšuje efektivitu výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou, a to najmä z dvoch dôvodov. Prvým je stanovenie výšky výkonu prostredníctvom výberových konaní. Druhým je zavedenie režimu podpory FiP (anglicky „feed-in premium“) pre tieto zdroje. V tomto režime výrobcovia sami zodpovední za predaj elektriny na trhu a výška ich podpory závisí od ceny, ktorú za ňu dostanú. Výrobcovia tak motivovaní prispôsobiť sa trhu, čím sa zvyšuje efektivita systému.
Návrh nemá vplyv na práva duševného vlastníctva ani na pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v Slovenskej republike.
8
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy
(v tis. eur)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2018
2019
2020
2021
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: Všeobecná pokladničná správa
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
80 000
80 000
80 0000
v tom: Ministerstvo hospodárstva SR
0
80 000
80 000
80 0000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
80 000
80 000
80 0000
Rozpočtové prostriedky
0
80 000
80 000
80 0000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
80 000
80 000
80 0000
v tom: Ministerstvo hospodárstva SR
0
80 000
80 000
80 0000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
9
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predpokladané rozpočtové výdavky MH SR si bude uplatňovať pri rokovaniach o rozpočte verejnej správy na roky 2019 2021. Realizácia podpory formou kompenzácie podnikom bude závisieť od výsledku rokovaní o rozpočte verejnej správy na roky 2019 až 2021.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Predmetom návrhu je rámec poskytovania štátnej pomoci podnikom, ktoré spĺňajú ustanovené podmienky. Štátna pomoc sa poskytne vo forme kompenzácií t.j. vrátenie časti poplatkov súvisiacich s financovaním podpory výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov. Priemyselné podniky v Slovenskej republike platia najvyššiu cenu za elektrinu spomedzi krajín V4. Zároveň je pravdepodobné, že cena elektriny porastie a zníži konkurencieschopnosť podnikov pripojených k sústave na území Slovenskej republiky. Zmluva o fungovaní Európskej únie pripúšťa, aby Komisia považovala za zlučiteľnú s vnútorným trhom takú štátnu pomoc, ktorá umožniť rozvoj určitých hospodárskych činností v rámci Európskej únie, za predpokladu, že táto podpora nepriaznivo neovplyvní podmienky obchodu tak, že by bola v rozpore v rozpore so spoločným záujmom. Usmernenie Komisie o štátnej pomoci v oblasti ochrany životného prostredia a energetiky na roky 2014 2020 predstavuje právny rámec pre poskytovanie štátnej pomoci na ochranu životného prostredia alebo na energetické ciele, pričom upravuje aj podmienky udelenia štátnej pomoci vo forme zníženia financovania podpory energie z obnoviteľných zdrojov. Pomoc by sa však mala obmedzovať na odvetvia, ktorých konkurenčné postavenie je vystavené riziku vzhľadom na náklady vyplývajúce z financovania podpory energie z obnoviteľných zdrojov.
Návrh rozširuje a dopĺňa kompetencie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, avšak na tieto činnosti sa nevyžadujú dodatočné finančné zdroje a budú vykonávané na základe schválených finančných limitov.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Objem aktivít
Odhadované objemy
10
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Vplyv na rozpočet verejnej správy v rokoch 2018 - 2021
Príjmy:
Rok 2018– 2021
Nepredpokladá sa príjem verejnej správy súvisiaci s návrhom.
Výdavky:
Rok 2018
V roku 2018 sa nepredpokladajú výdavky verejnej správy na návrh.
Rok 2019
Pomoc podnikom vo forme kompenzácie vo výške 80 mil. eur.
Rok 2020
Pomoc podnikom vo forme kompenzácie vo výške 80 mil. eur.
Rok 2021
Pomoc podnikom vo forme kompenzácie vo výške 80 mil. eur.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2018
2019
2020
2021
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
0
0
0
112 003 Daň z príjmov právnickej osoby
0
131 Daň z pridanej hodnoty
0
Nedaňové príjmy (200)1
0
0
0
0
Granty a transfery (300)1
0
0
0
0
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
0
0
0
0
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
0
0
0
0
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
(v tis. eur)
Výdavky (v eurách)
2018
2019
2020
2021
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
Tovary a služby (630)2
0
0
0
0
636 001 Nájomné za nájom, objektov alebo ich častí (Platba za dostupnosť)
0
0
0
0
637 005 Špeciálne služby (poradensko – konzultačné služby)
0
0
0
0
637 016 Prídel do sociálneho fondu
0
0
0
0
Bežné transfery (640)2
0
80 000
80 000
80 000
642 015 Na nemocenské dávky
0
0
0
0
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
0
0
0
0
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
0
0
0
0
717 001 Realizácia nových stavieb
Kapitálové transfery (720)2
0
0
0
0
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
80 000
80 000
80 000
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2018
2019
2020
2021
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
0
0
0
0