Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K sociálnym vplyvom
Vzhľadom na to, že v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie je uvedené „Návrh má tiež potenciálny pozitívny vplyv na cenu elektrickej energie pre koncových spotrebiteľov. Návrh umožňuje štátu prispievať na podporu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou. Keďže sú náklady podpory financované z poplatkov od koncových spotrebiteľov, príspevok štátu znižuje dopad podpory elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou na koncovú cenu elektriny.“, rovnaký potenciálne pozitívny vplyv má návrh aj na hospodárenie domácností, ktoré sú taktiež koncovými spotrebiteľmi elektrickej energie.
Vzhľadom na to žiada Komisia buď v doložke vybraných vplyvov označiť pozitívny sociálny vplyv a doplniť analýzu sociálnych vplyvov (časť 4.1 a kvantifikácia) alebo takúto informáciu týkajúcu sa domácností ako spotrebiteľov elektrickej energie uviesť v časti 10. Poznámky v doložke vybraných vplyvov.
K vplyvom na životné prostredie
Komisia žiada predkladateľa o vypracovanie analýzy na životné prostredie. Komisia má za to, že predkladaný materiál bude mať vo vymedzených oblastiach značné vplyvy na životné prostredie, nakoľko sa jedná o systém podpory obnoviteľných zdrojov. Tieto môžu mať pozitívne dopady napríklad pri ich využívaní namiesto iných, z pohľadu životného prostredia menej prospešných zdrojov energie, na druhej strane príkladom negatívneho vplyvu môže byť ovplyvňovanie ekosystémov a biodiverzity pri ich inštalácii na konkrétnych lokalitách. Uvedené situácie sú však iba príkladmi, pričom konkrétnych vplyvov je násobne viac.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
V časti 3.3.2 Nepriame finančné náklady analýzy predkladateľ uvádza povinnosť zabezpečiť priebehové meranie vyrobenej elektriny na svorkách zariadenia na výrobu elektriny a meranie technologickej vlastnej spotreby elektriny pre výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnou kombinovanou výrobou, pričom priemerné náklady tejto povinnosti sú predpokladané vo výške cca 5 000 EUR pre jedného výrobcu. Tieto nepriame finančné náklady však nie sú uvedené v súhrnnej tabuľke nákladov regulácie. Komisia preto žiada predkladateľa o doplnenie tejto čiastky do súhrnnej tabuľky nákladov regulácie.
V časti 3.3.3 Administratívne náklady analýzy predkladateľ uvádza zníženie administratívnych nákladov výrobcov v dôsledku zrušenia každoročnej ohlasovacej povinnosti pre uplatnenie práva na podporu [§ 4 ods. 2 písm. c) doterajšieho znenia zákona č. 309/2009 Z. z.] a zníženie nákladov z dôvodu komunikácie len s jednou entitou zodpovednou za administráciu podpory namiesto súčasných troch prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav. Tieto náklady sú odhadované na cca 500 EUR pre jedného výrobca po dobu 15 rokov jeho nároku na podporu.
Zatiaľ čo iné náklady regulácie uvedené predkladateľom nie sú rozpočítané v čase, úspora na administratívnych nákladoch je zohľadnená v časovom horizonte 15 rokov. Komisia nepovažuje za správne týmto spôsobom spočítavať náklady/úspory, nakoľko tieto náklady/úspory majú rozdielny časový rámec. Predkladateľ by mal náklady vyčísľovať vo všetkých prípadoch za rovnaké obdobie (napr. rok) alebo vypočítať ich súčasnú hodnotu s použitím diskontnej sadzby. Súhrnné náklady regulácie, tak ako sú v súčasnosti uvedené v tabuľke, pôsobia zavádzajúco a budia dojem, že predkladaným návrhom zákona dochádza k čistej úspore. Komisia preto žiada predkladateľa o úpravu vyššie uvedenej čiastky tak, aby všetky náklady/úspory boli vyčíslené za rovnaké časové obdobie.
Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.