niektorých pohľadávok ako napr. pohľadávka zo zodpovednosti za škodu na zdraví alebo spôsobenú úmyselným konaním, pohľadávka dieťaťa na výživné, pracovnoprávne nároky, peňažné tresty uložené podľa Trestného zákona. Exekučná amnestia v akejkoľvek podobe má veľké ekonomické a sociálne úskalia a z pohľadu práva predstavuje exces zo strany štátu, ktorý zasahuje do vzťahu medzi veriteľom a dlžníkom.Za štandardné systémové riešenie insolventnosti považujeme osobný bankrot, ktorý predstavuje individuálne posúdenie každého prípadu a vyžaduje iniciatívu na strane dlžníka. Od zavedenia inštitútu oddlženia a osobného bankrotu sa zvyšuje počet dlžníkov, ktorí vyhlásili úpadok. Prax ukazuje, že inštitút osobného bankrotu je v zásade vhodným nástrojom. Súčasnú právnu úpravu osobného bankrotu ale bude nutné podrobiť revízii vzhľadom na celkový počet osôb, ktoré by tento inštitút mohli využiť v budúcnosti. Túto agendu v súčasnosti zabezpečujú Centrá právnej pomoci, ktoré sú v tomto ohľade kapacitne poddimenzované. Tieto kapacity bude nutné posilniť. Súčasný systém prideľovania exekúcií jednotlivým exekútorom náhodným výberom považujeme za krok späť. V prípade pohľadávok štátu či verejnoprávnych inštitúcií má svoje opodstatnenie. Z pohľadu bežného občana resp. súkromného podnikateľského subjektu ako veriteľa ale obmedzenie slobody voľby exekútora prináša zníženie efektívnosti vymoženia pohľadávok. Exekučný poriadok už bol doplnený o nové inštitúty, ktoré mali pôsobiť ako prevencia pred nárastom nevybavených exekúcií v budúcnosti. Podľa nášho názoru však nie sú postačujúce. Aby sa predišlo opakovaniu vzniknutej situácie v budúcnosti, navrhujeme prijať legislatívne zmeny, ktoré by obsahovali nasledovné pravidlá a princípy:
1) Tam, kde veriteľ vstúpi do záväzkového vzťahu s dlžníkom - fyzickou osobou nepodnikateľom, voči ktorej v čase menej ako 5 rokov pred vznikom takého záväzku exekúcia
a) bola zastavená pre nedostatok majetku alebo
b) prebehla riadne a úspešne,
bude veriteľ sám v celosti znášať všetky náklady na exekúciu pohľadávok z takého vzťahu.
2) Striktné zachovávanie hospodárnosti exekučného konania zo strany veriteľa voči dlžníkovi. Exekúcie v ktorých sa uspokojujú nároky rovnakého veriteľa voči rovnakému dlžníkovi budú spojené do jedného konania. Pokiaľ veriteľ voči dlžníkovi v období 6 mesiacov vymáha pohľadávky vyplývajúce z totožného titulu samostatnými návrhmi na vykonanie exekúcie, bude mať nárok na náhradu trov exekúcie voči dlžníkovi iba v jednom konaní.
3) Navrhujeme redukciu uplatnenia inštitútu prideľovania vecí exekútorom náhodným výberom na prípady, kedy je v postavení oprávneného štátna organizácia alebo štátom väčšinovo vlastnený subjekt.
4) Navrhujeme zmenu v tzv. osobnom bankrote, ktorá dlžníkom umožní tento inštitút využiť aj mimo povinného zastúpenia Centrom právnej pomoci pri zachovaní povinného zastúpenia advokátom. Zároveň navrhujeme odstrániť tvrdosť zákona a chceme umožniť, aby v prípadoch hodných osobitného zreteľa na strane dlžníka centrum mohlo predĺžiť lehotu splatnosti preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu na 5 rokov, prípadne tento dlh dlžníkovi odpustiť. Osobný bankrot tak bude prijateľnejším pre dlžníkov v ťažkej životnej situácii.
Na tieto opatrenia nadväzuje ďalšie opatrenie, ktorým je zavedenie princípu, že prístup do Centrálneho registra exekúcií bude bezplatný, pokiaľ objem prístupov neprekročí 50 ročne.