Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Béla Bugár, Tibor Bernaťák a Eva Antošová predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“).
Cieľom predloženého návrhu je uľahčiť prístup menších farmárov, ktorí sú vlastníkmi poľnohospodárskych pozemkov, k pozemkom a to v prípade, ak sa stali vlastníkmi pôvodných pozemkov prevodom alebo prechodom vlastníckeho práva, za ktoré bol vyčlenený náhradný pozemok, avšak rozhodnutie pôvodného vlastníka, ktorým bol vyčlenený náhradný pozemok, stratilo platnosť a to práve z dôvodu zmeny vlastníckeho práva k pôvodnému pozemku. Zákon č. 504/2003 o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku, lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení účinnom od 1.5.2018 sa v praxi stretol s búrlivými reakciami najmä menších farmárov, ktorí užívali náhradné pozemky. Návrh zákona je reakciou na požiadavky praxe tak, aby náhradné pozemky užívané aj po strate platnosti rozhodnutia o vyčlenení náhradných pozemkov z dôvodu prechodu alebo prevodu pôvodného pozemku boli užívané na základe právneho titulu, ktorým bude nové rozhodnutie okresného úradu, pozemkového a lesného odboru.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, sociálny vplyv, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na životné prostredie a bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť S cieľom zjednotiť prístup k nájmu poľnohospodárskych pozemkov vo všetkých ustanoveniach zákona sa za pozemok pre účely tohto zákona považuje aj jednotlivý spoluvlastnícky podiel k poľnohospodárskemu pozemku.
Legislatívno-technická úprava, ktorá reaguje na zavedenie nového § 12c zákona.
Legislatívno-technická úprava, ktorá reaguje na zavedenie nového § 12c zákona.
Legislatívno-technická úprava, ktorá reaguje na zavedenie nového § 12c zákona.
Vo väzbe na bod 1. je potrebné upraviť znenie prvej vety § 12 odseku 3 zákona. Zároveň je potrebné odstrániť situáciu, kedy bolo možné v určitých prípadoch predlžovať užívanie pozemku do konca roka na úkor vlastníka.
V prípade užívania pozemku bez nájomnej zmluvy, ak ide o neprístupný pozemok alebo ho nie je možné racionálne využívať, zákon neumožňoval postupovať formou podnájomného pozemku. Táto zmena umožní riešiť takéto v praxi pomerne časté situácie.
V prípade užívania pozemku bez nájomnej zmluvy, ak ide o neprístupný pozemok alebo ho nie je možné racionálne využívať, zákon neumožňoval postupovať formou podnájomného pozemku. Táto zmena umožní riešiť takéto v praxi pomerne časté situácie.
Legislatívno-technická úprava reaguje na zavedenie nových odsekov z bodu 9.
Zákon doteraz neumožňoval novým vlastníkom pozemkov (dedičom, kupujúcim a pod.) pokračovať v užívaní doterajšieho náhradného pozemku, ku ktorému vznikol podnájomný vzťah. Navrhovaná zmena umožní pri prechode alebo prevode všetkých nehnuteľností nadobúdateľovi požiadať okresný úrad o vydanie rozhodnutia a zaevidovanie takejto zmeny v osobe užívateľa podnájomného pozemku. Týmto sa zrovnoprávni postavenie dedičov alebo kupujúcich pri podnájomných pozemkoch podľa § 12a a § 12b zákona.
Legislatívno-technická úprava reaguje na zavedenie nových odsekov z bodu 9.
Nový § 12c zákona umožní dedičom alebo kupujúcim pôvodných pozemkov, za ktoré bol v minulosti vyčlenený doterajší náhradný pozemok a oni vstúpili do užívania náhradného pozemku a toto užívanie stále trvá, požiadať okresný úrad v novom správnom konaní o vydanie rozhodnutia o vzniku podnájomného vzťahu k takémuto pozemku. Postup je modifikáciou postupu podľa § 12b zákona.
Zosúlaďuje sa vznik nájomného vzťahu medzi vznikom nájomného vzťahu podľa § 12 ods. 4 a § 13 ods. 3 zákona.
Legislatívno-technická úprava precizuje nejednoznačný výklad tohto ustanovenia.
Legislatívno-technická úprava reaguje na zavedenie nového § 12c zákona.
Prechodné ustanovenia analogicky ako pri zavedení § 12b zákona dávajú lehotu 6 mesiacov na podanie návrhu podľa nového § 12c zákona.
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTIprávneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Béla Bugár, Tibor Bernaťák a Eva Antošová
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Nie sú predkladaným návrhom dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný