Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kresák, Peter Antal a Katarína Cséfalvayová predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 404/2011 Z. z.“).
Cieľom navrhovanej úpravy je zosúladiť právny poriadok Slovenskej republiky (konanie o udelení schengenského víza) s právnym poriadkom Európskej únie.
Podľa platného znenia zákona č. 404/2011 Z. z. schengenské vízum udeľuje diplomatická misia alebo konzulárny úrad SR v zahraničí po predchádzajúcom stanovisku ministerstva vnútra; ministerstvo vnútra a ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí sa môžu dohodnúť, v ktorých prípadoch môže zastupiteľský úrad udeliť schengenské vízum aj bez stanoviska ministerstva vnútra. Štátny príslušník tretej krajiny sa môže proti rozhodnutiu o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo o odvolaní udeleného schengenského víza odvolať. Odvolanie sa podáva na správnom orgáne, ktorý rozhodnutie vydal v lehote 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia. Odvolanie proti rozhodnutiu, ktorým bola žiadosť o udelenie schengenského víza zamietnutá, alebo proti rozhodnutiu, ktorým bolo udelené schengenské vízum zrušené alebo odvolané, nemá odkladný účinok. Zastupiteľský úrad môže o odvolaní sám rozhodnúť, ak mu v plnom rozsahu vyhovie. Ak zastupiteľský úrad o odvolaní nerozhodne, pošle ho do 5 dní od jeho doručenia ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí, ktoré o odvolaní rozhodne.
Zmluva o okrem toho ukladá členským štátom povinnosť stanoviť dostatočné prostriedky nápravy na zabezpečenie účinnej právnej ochrany v oblastiach, na ktoré sa vzťahuje právo Únie.
Charta základných práv
priznáva každému jednotlivcovi, ktorého práva a slobody zaručené právom Únie boli porušené, právo na účinný prostriedok nápravy pred súdom.
V nariadení o vízovom kódexe (
nariadenie (ES) č. 810/2009
) sa stanovujú postupy a podmienky udeľovania víz na krátkodobý pobyt a letiskový tranzit. Členským štátom sa v ňom ukladá povinnosť umožniť žiadateľom podať odvolanie proti zamietnutiu, zrušeniu alebo odvolaniu víza.
Právo na súdne odvolanie proti zamietnutiu udelenia víza potvrdil 13. decembra 2017 Súdny dvor vo veci El Hassani (
C-403/16
) keď konštatoval, že: „článok 32 ods. 3 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009 z 13. júla 2009, ktorým sa ustanovuje vízový kódex Spoločenstva, zmeneného nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 610/2013 z 26. júna 2013, sa vzhľadom na článok 47 Charty základných práv Európskej únie vykladať v tom zmysle, že ukladá členským štátom povinnosť upraviť konanie o opravnom prostriedku proti rozhodnutiam o zamietnutí udelenia víza, ktorého podrobnosti sa riadia právnym poriadkom každého členského štátu, pri dodržaní zásad ekvivalencie a efektivity. Toto konanie musí zaručiť v určitom štádiu konania súdne preskúmanie.“.
Keďže doposiaľ nedošlo k potrebnej zmene právneho poriadku (zákona č. 404/2011 Z. z.), Európska komisia začala proti Slovenskej republike postup za nesplnenie povinnosti uloženej nariadením (ES) č. 810/2009. Vo februári 2013 zaslala slovenským orgánom formálnu výzvu, v októbri 2013 nasledovala ďalšia formálna výzva, v októbri 2014 to bolo odôvodnené stanovisko a vo februári 2015 v poradí druhé odôvodnené stanovisko. Posledným krokom zo strany Komisie je podnet na Súdny dvor na začatie konania proti Slovenskej republike z mája 2017 z dôvodu neposkytnutia súdnych prostriedkov nápravy proti rozhodnutiam o zamietnutí, zrušení alebo odvolaní víz.
Predložený návrh zákona, v súlade s
nariadením (ES) č. 810/2009
a rozhodnutím Súdneho dvora vo veci El Hassani (
C-403/16
), vypúšťa zo zákona č. 404/2011 Z. z. ustanovenie, ktoré v slovenskom právnom poriadku bránilo súdnemu prieskumu rozhodnutia o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie. Nebude mať tiež dopad na životné prostredie, zamestnanosť a informatizáciu spoločnosti, ani podnikateľské prostredie, predpokladá sa však jeho pozitívny sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
I.
K bodu 1.
Navrhuje sa vypustiť zo zákona ustanovenie, ktoré bráni súdnemu prieskumu rozhodnutia o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza.
K bodu 2.
Ide o legislatívno-technickú úpravu súvisiacu s bodom 1.
K bodu 3.
Ide o prechodné ustanovenie, v ktorom sa konštatuje, že konania podľa zákona č. 404/2011 Z. z. začaté pred 1. decembrom 2018 sa dokončia podľa predpisov účinných do 30. novembra 2018.
II.
Zákon č. 162/2015 Z. z. (Správny súdny poriadok) v znení zákona č.
88/2017 Z. z.
v § 6 ods. 2 definuje všeobecnú právomoc správnych súdov. Pod písm. d) uvádza, že správne súdy rozhodujú v konaniach o správnych žalobách vo veciach azylu, zaistenia a administratívneho vyhostenia. Rovnako aj štvrtá hlava tretej časti tohto zákona 206 a nasl.) názov „Správna žaloba vo veciach azylu, zaistenia a administratívneho vyhostenia“. Vzhľadom na zmenu zákona o pobyte cudzincov sa navrhuje explicitne vyjadriť právomoc správneho súdu rozhodovať aj v konaní o správnej žalobe dotýkajúcej sa schengenského víza a doplniť tento pojem v celom texte zákona vo všetkých tvaroch všade tam, kde Správny súdny poriadok pojednáva jednotne o správnych žalobách vo veciach azylu, zaistenia a administratívneho vyhostenia.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Kresák, Peter Antal a Katarína Cséfalvayová.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a)je upravená v práve Európskej únie
-primárnom
Hlava V Priestor slobody, bezpečnosti a spravodlivosti články 77 80 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
-sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii do 30. novembra 2009)
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 810/2009 z 13. júla 2009, ktorým sa ustanovuje vízový kódex Spoločenstva (Ú. v. EÚ 243, 15.9.2009) v platnom znení.
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C-403/16 Soufiane El Hassani v Minister Spraw Zagranicznych
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
-informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie
V uvedenej veci sa proti Slovenskej republike vedie konanie č. 2012/2237 pre absenciu možnosti súdneho prieskumu rozhodnutí o zamietnutí, zrušení a odvolaní schengenských víz. Európska komisia 17. 5. 2018 rozhodla o podaní žaloby proti SR.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Peter Kresák, Peter Antal a Katarína Cséfalvayová
 Materiál nelegislatívnej povahy
X Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
X Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Návrh vypúšťa zo zákona ustanovenie § 16 odsek 15, ktoré bráni súdnemu prieskumu rozhodnutia o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza, ako to vyžaduje právo EÚ.
3. Ciele a výsledný stav
Oprávnenie súdneho orgánu preskúmať rozhodnutie o zamietnutí žiadosti o udelenie schengenského víza, o zrušení alebo odvolaní udeleného schengenského víza. Zastavenie konania Komisie proti Slovenskej republike postup za nesplnenie povinnosti uloženej nariadením (ES) č. 810/2009
4. Dotknuté subjekty
Štátni príslušníci tretej krajiny, ktorí žiadajú o udelenie schengenského víza
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?  Áno  Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Áno
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
- z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
- z toho vplyvy na MSP
 Áno
x Nie
 Čiastočne
Sociálne vplyvy
x Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na
občana Vplyvy na procesy služieb vo
verejnej správe
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
peter.kresak@nrsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK.