Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Anna Zemanová, Karol Galek a Jana Kiššová.
Účelom tohto návrhu je upraviť najmä niektoré ustanovenia v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky, ako aj skúsenosti a zistenia pri vyšetrovaní mimoriadnych udalostí z posledného obdobia, a to najmä pri vyšetrovaní príčin havárií a závažných pracovných úrazov. Podnetom na návrh zákona bolo vyšetrovanie mimoriadnej udalosti – požiari a následnom explozívnom vyhorení plynov s následkom smrteľných pracovných úrazov 20 zamestnancov, ku ktorej došlo dňa 10.8.2009 v organizácii Hornonitrianske bane Prievidza, a. s. na ťažobnom úseku Baňa Handlová. Z dokumentácii tejto tragickej udalosti vyplynuli poznatky, ktoré je potrebné upraviť vo všeobecne záväzných predpisoch, aby sa v maximálne možnej miere predišlo takýmto nešťastiam. Tento návrh je prvým krokom, nasledovať by mali aj novely príslušných vyhlášok, tie však sú v kompetencii Ministerstva hospodárstva SR. V súvislosti s poznatkami z vyšetrovania bude potrebné doplniť aj v ďalších nadväzujúcich predpisoch jasné definície a povinnosti banskej záchrannej služby a Policajného zboru pri vyšetrovaní. Je nevyhnutné na všetkých úrovniach venovať zvýšenú pozornosť bezpečnosti prevádzok. Je absurdné, že v mieste nešťastia bolo v predchádzajúcom období dvoch rokov 156 požiarov a napriek tomu sa nevyužívali zásadne nehorľavé materiály, či niektorí vedúci zamestnanci nemali odbornú spôsobilosť vedúceho bane. Novela reaguje aj na niektoré nedostatky aplikačnej praxe, ktoré sú významné pri povoľovaní a prevádzke banskej činnosti a činnosti vykonávané banským spôsobom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti. Bude mať pozitívny sociálny vplyv, a to zvýšením istoty zamestnancov v banských činnostiach zvýšením bezpečnosti a ochranou zdravia pri ich práci. Predložený návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Táto povinnosť sa doposiaľ vzťahovala len na banskú činnosť, pričom aj v nadpise tohto oddielu sa uvádza že sa povinnosť má vzťahovať aj na činnosť vykonávanú banským spôsobom.
K bodu 2
Vzhľadom na skutočnosť že vrtné práce uvedené v § 3 písm. h) zákona prebiehajú spravidla len veľmi krátku dobu, aplikačná prax preukázala, že pôvodná lehota na ohlasovanie osem dní je pre tieto práce nevhodná, a preto sa navrhuje primeraná, kratšia lehota, a to 24 hodín.
K bodu 3
Úpravou sa definuje vedúci bane, vedúci lomu a vedúci inej banskej činnosti alebo činnosti vykonávanej banským spôsobom ako zodpovedného vedúceho zamestnanca. Úpravou sa zabezpečí, aby každá baňa, lom a prevádzka mala svojho zodpovedného vedúceho zamestnanca, alebo jeho zástupcu. Týmto sa dosiahne zvýšenie odbornej spôsobilosti zamestnancov, odstráni sa kľúčový problém so zaistením odborného a bezpečného riadenia banskej činnosti a činnosti vykonávanej banským spôsobom. Ide o zásadnú zmenu, ktorá bude mať pozitívny dopad na zaistenie BOZP – bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a BP – bezpečnosti prevádzky.
K bodu 4
Z praxe sú známe prípady, kedy organizácie predkladajú žiadosti o povolenie na dobývanie ložísk na obdobie do vydobytia zásob, bez ohľadu na vyriešenie stretov záujmov. Návrh zákona upravuje podmienky ohľadom stretov záujmov.
K bodu 5
Upravujú sa podmienky ohľadom zodpovednosti vykonať likvidáciu a rekultiváciu poľnohospodárskej pôdy a lesných pozemkov. Z praxe sú známe prípady, kedy sa organizácie snažili vyhnúť povinnostiam napríklad úmyselnou stratou oprávnenia na dobývanie výhradného ložiska alebo banského oprávnenia podľa § 4b ods. 1 písm. c) zákona. Navrhovanou úpravou táto možnosť zanikne.
K bodu 6
Technická dokumentácia, podľa ktorej je banská činnosť povolená, je kľúčovým dokumentom na vykonávanie povolenej banskej činnosti. Novela zabezpečuje, aby o zmenách v technickej dokumentácii bol obvodný banský úrad minimálne informovaný, preto je tento návrh previazaný aj s § 5 ods. 5, kde je povinnosť informovať obvodný banský úrad o prijatých zásadných opatreniach. Zmena technickej dokumentácie patrí medzi zásadné opatrenia.
K bodu 7
V praxi sa vyskytujú prípady, keď organizácie v konaní o povolenie dobývania ložiska nevyhradeného nerastu predložili so žiadosťou územné rozhodnutie bez vyznačenej právoplatnosti. Pretože konajúci obvodný banský úrad je z úradnej povinnosti povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie podľa zákona o správnom konaní (§ 32 ods. 1 správneho poriadku), prenáša sa tým zodpovednosť za zistenie presného a skutočného stavu veci na obvodný banský úrad. Navrhovanou úpravou sa dosiahne spresnenie aplikačnej praxe a povinnosť dokladovať skutočný stav veci na organizáciu.
K bodu 8
Oprávnenie poskytovať poradenstvo na úseku bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci a bezpečnosti prevádzky banskými úradmi nebola doposiaľ zakotvená v legislatíve pre oblasť výkonu hlavného dozoru. Pritom ide o jedno z najdôležitejších preventívnych opatrením v boji proti vzniku mimoriadnych udalostí. Pre oblasť pôsobnosti inšpekcie práce je toto oprávnenie zakotvené v zákone č. 125/2006 Z. z. inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
K bodu 9
V súvislosti so vznikom závažných pracovných úrazov a havárií môžu vždy nastať pochybnosti o správnosti postupu a záverov vyšetrovania týchto mimoriadnych udalostí. Pritom doposiaľ neexistoval priamy nástroj na preskúmanie postupu a záverov vyšetrovania obvodného banského úradu. Vzhľadom na citlivosť tejto problematiky je preto potrebné takýto kontrolný a korekčný mechanizmus do zákona zapracovať.
K bodu 10
Zdôrazňuje sa potreba spolupráce obvodných banských úradov s orgánmi činnými v trestnom konaní pri vyšetrovaní mimoriadnych udalostí.
K Čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. december 2018.