Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len návrh zákona) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a)posilnenie demokratických inštitútov v žiackej školskej rade na zamedzenie iba jej formálnej existencie a zväčšenie reálnych možností riešenia problémov a podnetov žiakov prostredníctvom rady školy,
b)rozšírenie pôsobnosti žiackych školských rád pre vyššiu participáciu žiakov na živote a organizácii ich školy,
c)prehĺbenie pozitívneho postoja k občianskej spoločnosti a patriotizmu prostredníctvom zážitkového učenia.
Zavádzanie demokratických inštitútov do samosprávnej praxe žiackych školských rád je jednou z najlepších ciest pre výstavbu a posilnenie budúcej generácie občianskej spoločnosti. Prostredníctvom nich získavajú deti a mládež možnosť spolupodielať sa na riadení vlastnej školskej komunity, čím získavajú skúsenosť a reálnejší pohľad na fungovanie celej society, vytvárajú sa schémy správania a myslenia, ktoré v budúcnosti ovplyvnia nie len ich samotných, ale aj spoločnosti. Abstraktné pojmy ako demokracia, voľby, verejný záujem, či participácia nadobudnú reálnu podobu a zároveň účasť na dianí komunity podporuje kritické myslenie, kreativitu a rozvíja schopnosť riešenia problémov v zastupiteľskej podobe.
Zastarané pôsobenie a kreovanie žiackych školských rád dostalo v minulom roku po požiadavkách a tlaku stredoškolákov pozitívnejšiu podobu, ktorá má dnes bližšie k modernej demokratickej spoločnosti. V okresanej podobe boli zohľadnené ich požiadavky na zákonnú zmenu pre existenciu tohto samosprávneho orgánu. No i napriek ich najlepším snahám, prax ukazuje existenciu mnohých komplikácií, najmä zo strany vedenia školy, na ich sebarealizáciu. Návrh zákona dáva legálnu možnosť obrátiť sa na radu školy, ako orgánu so širokým komunitným zastúpením, so sťažnosťami a podnetmi, pokiaľ neuspeli u vedenia školy a povinnosť rady školy sa týmito sťažnosťami a podnetmi zaoberať. Návrh zákona určuje minimálnu frekvenciu zasadnutí žiackych školských rád v snahe zabrániť formalizácii tohto samosprávneho orgánu a povinnosť predkladať finančné požiadavky žiackej školskej rady v písomnej podobe riaditeľovi školy a jeho povinnosť svoje signované a odôvodnené rozhodnutie k tejto požiadavke pripojiť. Rovnako návrh zákona rozširuje pôsobnosť všetkých žiackych školských rád, ako aj osobitne stredoškolských, vzhľadom ich už vyššiu zrelosť a schopnosť spolurozhodovať o živote komunity i v jej závažnejších otázkach.
Správne nastavenie demokratických inštitútov už v žiackych samosprávach je mimoriadne prínosná, no so vzdialenou návratnosťou. Perspektíva lepšej a udržateľnej spoločnosti však stojí nad všetkým, čo dnes považujeme za nezmeniteľné a možno aj správne. Preto potreba realizácia zmien v aplikačnej praxi je dnes nevyhnutnosťou.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, sociálne vplyvy, ani vplyv na služby verejnej správy pre občana.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zákon ustanovuje povinnosť rade školy, riešiť sťažností a podnety žiackych školských rád, a to najmä v súvislosti so spoluprácou s vedením školy, odmietnutých alebo neriešených problémov žiakov predovšetkým v oblasti medziľudských vzťahov žiak - žiak a žiak - učiteľ, ale aj pri narastaní iných negatívnych javov v školskom prostredí, námietok a pripomienok k organizácii školy a ňou organizovaných podujatí, volieb do žiackych školských rád.
K bodu 2
Zákon rozširuje pôsobnosť všetkých ustanovených žiackych školských rád o možnosť priamo sa podieľať na živote školy prostredníctvom participácie na organizovaní školských a charitatívnych športových, spoločenských a kultúrnych podujatí a súťaží.
K bodu 3
Zákon rozširuje pôsobnosť žiackych školských rád v strednej škole o možnosť vyjadriť sa k vylúčeniu a podmienečnému vylúčeniu študenta zo školy, ako aj podľa potreby na požiadanie umožniť účasť jej zástupcu na zasadnutí pedagogickej rady alebo zasadnutí vedenia školy a predniesť požiadavky a stanoviská študentov, prípadne sa vyjadriť k iným relevantným skutočnostiam, týkajúcich sa života a vzťahov v škole.
K bodu 4
Zákon určuje minimálnu frekvenciu zasadnutí žiackej školskej rady, aby sa zabránilo jej formalizácii a otvoril sa priestor na priebežné riešenie problémov školy a kontinuálnu možnosť spolupôsobiť na jej živote a organizácii. Rovnako zákon určuje možnosť žiackej školskej rade pri
neriešení alebo nedostatočnom riešení ich podnetov a problémov vedením školy, obrátiť sa na radu školy so žiadosťami a návrhmi na riešenie problémov a rada školy je nimi povinná sa zaoberať.
K bodu 5
Zákon stanovuje na základe písomnej požiadavky a po dohode s riaditeľom školy uhrádzať činnosť žiackej školskej rady z rozpočtu školy. Svoje signované a odôvodnené rozhodnutie je riaditeľ školy povinný pripojiť k písomnej požiadavke.