Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a)posilnenie demokratických inštitútov v žiackej školskej rade na zamedzenie iba jej formálnej existencie a zväčšenie reálnych možností riešenia problémov a podnetov žiakov prostredníctvom rady školy,
b)rozšírenie pôsobnosti žiackych školských rád pre vyššiu participáciu žiakov na živote a organizácii ich školy,
c)prehĺbenie pozitívneho postoja k občianskej spoločnosti a patriotizmu prostredníctvom zážitkového učenia.
Zavádzanie demokratických inštitútov do samosprávnej praxe žiackych školských rád je jednou z najlepších ciest pre výstavbu a posilnenie budúcej generácie občianskej spoločnosti. Prostredníctvom nich získavajú deti a mládež možnosť spolupodielať sa na riadení vlastnej školskej komunity, čím získavajú skúsenosť a reálnejší pohľad na fungovanie celej society, vytvárajú sa schémy správania a myslenia, ktoré v budúcnosti ovplyvnia nie len ich samotných, ale aj spoločnosti. Abstraktné pojmy ako demokracia, voľby, verejný záujem, či participácia nadobudnú reálnu podobu a zároveň účasť na dianí komunity podporuje kritické myslenie, kreativitu a rozvíja schopnosť riešenia problémov v zastupiteľskej podobe.
Zastarané pôsobenie a kreovanie žiackych školských rád dostalo v minulom roku po požiadavkách a tlaku stredoškolákov pozitívnejšiu podobu, ktorá má dnes bližšie k modernej demokratickej spoločnosti. V okresanej podobe boli zohľadnené ich požiadavky na zákonnú zmenu pre existenciu tohto samosprávneho orgánu. No i napriek ich najlepším snahám, prax ukazuje existenciu mnohých komplikácií, najmä zo strany vedenia školy, na ich sebarealizáciu. Návrh zákona dáva legálnu možnosť obrátiť sa na radu školy, ako orgánu so širokým komunitným zastúpením, so sťažnosťami a podnetmi, pokiaľ neuspeli u vedenia školy a povinnosť rady školy sa týmito sťažnosťami a podnetmi zaoberať. Návrh zákona určuje minimálnu frekvenciu zasadnutí žiackych školských rád v snahe zabrániť formalizácii tohto samosprávneho orgánu a povinnosť predkladať finančné požiadavky žiackej školskej rady v písomnej podobe riaditeľovi školy a jeho povinnosť svoje signované a odôvodnené rozhodnutie k tejto požiadavke pripojiť. Rovnako návrh zákona rozširuje pôsobnosť všetkých žiackych školských rád, ako aj osobitne stredoškolských, vzhľadom ich už vyššiu zrelosť a schopnosť spolurozhodovať o živote komunity i v jej závažnejších otázkach.
Správne nastavenie demokratických inštitútov už v žiackych samosprávach je mimoriadne prínosná, no so vzdialenou návratnosťou. Perspektíva lepšej a udržateľnej spoločnosti však stojí nad všetkým, čo dnes považujeme za nezmeniteľné a možno aj správne. Preto potreba realizácia zmien v aplikačnej praxi je dnes nevyhnutnosťou.