D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Klus a Milan Laurenčík.
Cieľom návrhu zákona je umožniť konanie prvého kola alebo druhého kola volieb prezidenta Slovenskej republiky s voľbami do Európskeho parlamentu v jeden deň a v rovnakom čase a prostredníctvom spoločných volebných komisií. Možno tým dosiahnuť tým dvojaký efekt finančné úspory a vyššiu účasť. S vyššou účasťou priamo súvisí aj ušetrená celoeurópska blamáž za najnižšiu volebnú účasť vo voľbách do Európskeho parlamentu v ich histórii, ktorú Slovensko dosiahlo v roku 2014.
Národná rada Slovenskej republiky schválila 21. marca 2017 zákon č. 73/2017 Z. z., ktorým novelizovala zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Uvedená novela celkom logicky a racionálne zlúčila konanie volieb do orgánov samosprávnych krajov a volieb do orgánov samosprávy obcí. Analogicky k uvedenej legislatívnej norme bol s prihliadnutím na niektoré špecifiká volieb prezidenta Slovenskej republiky a volieb do Európskeho parlamentu vypracovaný aj tento návrh zákona. Základnou odlišnosťou volieb prezidenta je, že ich termín sa môže pod vplyvom nepredvídateľných okolností meniť. Týmito nepredvídateľnými okolnosťami môže byť napríklad odstúpenie prezidenta z funkcie alebo jeho úmrtie počas jeho funkčného obdobia. Preto je navrhované pravidlo o konaní zlúčených volieb v jeden deň formulované v podmieňovacom spôsobe (ak to umožňuje časová súvislosť medzi oboma voľbami). od roku 1999, kedy sa na Slovensku po prvý krát konali priame voľby prezidenta, sa koná inaugurácia prezidenta 15. júna. Voľby do Európskeho parlamentu sa tradične konajú koncom mája. Táto konštelácia je ideálna pre zlúčenie volieb a získanie synergického efektu z tohto zlúčenia.
Predložený návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny sociálny vplyv, nemá ani negatívny vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa doplnenie § 106 ods. 1, ktorým sa že prvé kolo alebo druhé kolo volieb prezidenta a voľby do Európskeho parlamentu sa vykonajú v rovnaký deň, ak časové rozpätie medzi skončením funkčného obdobia prezidenta a voľbami do EP, ktorých termín je stanovovaný celoeurópsky, bude najviac 50 dní. od roku 1999 sa na Slovensku koná inaugurácia prezidenta 15. júna. Voľby do Európskeho parlamentu sa tradične konajú koncom mája. Navrhované pravidlo je formulované v podmieňovacom spôsobe, keďže nepredvídateľné okolnosti môžu posunúť prezidentské voľby tak, že uvedené zlúčenie nebude možné. Týmito nepredvídateľnými okolnosťami môže byť napríklad odstúpenie prezidenta z funkcie alebo jeho úmrtie počas jeho funkčného obdobia, aj tu sa však vzhľadom na hypotetickú možnosť časovo vhodnej nadväznosti (dodržanie lehôt podľa zák. č. 180/2014 Z. z.) ponecháva predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky možnosť vyhlásiť zlúčené voľby.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie paragrafov § 115a 115d, ktoré formulované analogicky k § 195a až 195d.
V § 115a ods. 1 sa explicitne stanovuje, že ak vyhlásené zlúčené voľby, tieto sa vykonajú sa v rovnaký deň a v rovnakom čase a to od siedmej do dvadsiatej hodiny.
V § 115a ods. 2 sa stanovuje, že ako prvé sa zisťujú výsledky volieb prezidenta. Dôvodom navrhovanej zmeny je, že sčítanie hlasovacích lístkov vo voľbách prezidenta je časovo menej náročné (rozdelenie na jednotlivé kopy a sčítanie).
V § 115a ods. 3 sa zakotvuje prednosť odseku 4 a § 115b 115d ako lex specialis pred znením tretej a štvrtej časti, ktoré majú povahu lex generalis.
V § 115a ods. 4 sa analogicky k § 195a ods. 4 rieši
a)identickosť volebných okrskov a volebných miestností pre oba typy volieb,
b) povinnosť obce odovzdať okrskovej volebnej komisii zoznam voličov osobitne pre voľby prezidenta a osobitne pre voľby do Európskeho parlamentu,
c) povinnosť obce zverejniť informáciu o podmienkach práva voliť a práva byť volený osobitne pre voľby prezidenta a osobitne pre voľby do Európskeho parlamentu; rovnakým spôsobom obec postupuje aj pri doručovaní oznámenia podľa § 21 ods. 3 (ide o oznámenie, v ktorom je uvedený čas konania volieb, volebný okrsok, volebnú miestnosť, stručný spôsob úpravy hlasovacieho lístka a povinnosť voliča preukázať sa pred hlasovaním preukazom totožnosti),
d) zásadu farebnej odlišnosti volebnej schránky, prenosnej volebnej schránky, obálok, tlačív a zápisnice okrskovej volebnej komisie,
e) pravidlo, že obec a v deň konania volieb okrsková volebná komisia na základe žiadosti voličov o hlasovanie mimo volebnej miestnosti, vyhotovuje zoznam týchto voličov osobitne pre voľby prezidenta a osobitne pre voľby do Európskeho parlamentu.
V § 115b sa upravujú pravidlá pôsobenia okrskových volebných komisií v režime zlúčených volieb. V odseku 1 je zakotvené všeobecné pravidlo, že okrsková volebná komisia utvorená pre voľby prezidenta plní aj úlohy okrskovej volebnej komisie pre voľby do Európskeho parlamentu. V odseku 2 sa rieši neobsadenosť miest v okrskovej volebnej komisii niektorými politickými stranami kandidujúcimi do Európskeho parlamentu. Pôjde o politické strany, ktoré nemajú svoje zastúpenie v okrskovej volebnej komisii utvorenej pre voľby prezidenta. V odsekoch 3 a 4 sa analogicky k § 195b ods. 3 a 4 rieši príslušnosť okrskovej volebnej komisie tzv. opakované voľby.
V § 115c je upravený postup zisťovania výsledkov volieb. Stanovuje sa tu, že ako prvé sa začnú sčitovať výsledky volieb prezidenta. Dôvodom takto nastaveného postupu je jednoduchosť sčitovania vo voľbách prezidenta, ktoré spočíva len roztriedení hlasovacích/volebných lístkov na jednotlivé kopy a ich spočívanie. Stanovuje sa, že počas spočítavania hlasov vo voľbe prezidenta sa zapečatí volebná schránka a prenosná schránka, do ktorej vkladali voliči hlasovacie lístky pre voľby do Európskeho parlamentu a vo volebnej miestnosti sa odloží tak, aby sa zabránilo manipulácii s nimi.
V § 115d ods. 1 sa analogicky k § 195d ods. 1 stanovuje, že okrsková volebná komisia začne zisťovať výsledky volieb do Európskeho parlamentu po pokyne okresnej volebnej komisie na ukončenie jej činnosti pre voľby prezidenta a po overení neporušenosti pečatí podľa § 115c ods. 2. Zakotvuje sa tu tiež, že výsledky overenia neporušenosti pečatí uvedie okrsková volebná komisia v zápisnici o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku. V § 115d ods. 2 sa ustanovuje, že Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán zverejní celkové výsledky volieb do Európskeho parlamentu spolu s celkovými výsledkami volieb prezidenta po vyhotovení a podpísaní zápisnice o výsledku volieb prezidenta.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti navrhovaného zákona na 1. decembra 2018, tak, aby sa stíhalo vyhlásenie zlúčených volieb prezidenta spolu s voľbami do Európskeho parlamentu v máji 2019.