1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
_______________________________________________________________Číslo: 804/2018
944a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 944)
_________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1165 zo 16. mája 2018 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 944) na prerokovanie týmto výborom:
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
2
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 286 zo dňa 7. júna 2018)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 394 zo dňa 5. júna 2018)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.K čl. I – nový bod 1
V čl. I sa pred doterajší bod 1 vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. V § 70 ods. 3 sa slová „viazaných investičných agentov“ nahrádzajú slovami „finančných sprostredkovateľov z iného členského štátu v oblasti poskytovania úverov na bývanie“.
Doterajšie body 1 až 6 sa primerane prečíslujú.
Ide o zosúladenie názvu predmetného registra s názvom podľa § 1 ods. 1 písm. c) zákona č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.K čl. I – doterajší bod 1
V čl. I doterajšom bode 1 sa vypúšťajú slová „uvedeného v prílohe č. 3“ a na konci sa pripája táto veta: „Vzor informačného formulára o jednotlivých zložkách poistného ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo financií.“.
Vzory informačných formulárov budú ustanovené vyhláškou vydanou Ministerstvom financií SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.K čl. I – doterajší bod 2
V čl. I doterajší bod 2 znie:
„2. Za 70 sa vkladá § 70a, ktorý vrátane nadpisu znie:
㤠70a
3
Pravidlá pre výpočet odkupnej hodnoty
(1) Ak ide o poistenie spojené s investičnými fondmi uvedené v prílohe č. 1 časti B treťom bode, poisťovňa, poisťovňa z iného členského štátu a pobočka zahraničnej poisťovne je povinná investovať do aktív, ktoré budú slúžiť na krytie technických rezerv z investovania finančných prostriedkov v mene poistených vyplývajúcich z tohto poistenia, finančné prostriedky vo výške, ktorá je rovná alebo väčšia, ako
a) 50 % zo zaplateného poistného v prvom roku trvania poistnej zmluvy,
b) 60 % zo zaplateného poistného v druhom roku trvania poistnej zmluvy,
c) 70 % zo zaplateného poistného v treťom roku trvania poistnej zmluvy.
(2) Ak ide o poistenie podľa odseku 1 a poistník ukončí poistnú zmluvu pred uplynutím poistnej doby, poisťovňa, poisťovňa z iného členského štátu a pobočka zahraničnej poisťovne vyplatí poistníkovi počas prvých troch rokov trvania poistnej zmluvy odkupnú hodnotu minimálne vo výške aktuálnej hodnoty aktív, do ktorých poisťovňa, poisťovňa z iného členského štátu a pobočka zahraničnej poisťovne investovala podľa odseku 1, ku dňu ukončenia poistnej zmluvy, zníženej o poistné na krytie rizika dožitia alebo úmrtia počas trvania poistnej zmluvy a zníženej o plnenia, ktoré boli z tohto poistenia v minulosti poskytnuté. Výška odkupnej hodnoty musí byť v ďalších rokoch trvania poistenia vždy kladná.
(3) Ak ide o poistenie, iné ako uvedené v odseku 1, pri ktorom vzniká právo na odkupnú hodnotu a poistník ukončí poistnú zmluvu pred uplynutím poistnej doby, poisťovňa, poisťovňa z iného členského štátu a pobočka zahraničnej poisťovne vyplatí poistníkovi počas prvých troch rokov trvania poistnej zmluvy odkupnú hodnotu minimálne vo výške súčtu
a) 50 % zaplateného poistného v prvom roku trvania poistnej zmluvy zníženého o poistné na krytie rizika,
b) 60 % zaplateného poistného v druhom roku trvania poistnej zmluvy zníženého o poistné na krytie rizika,
c) 70 % zaplateného poistného v treťom roku trvania poistnej zmluvy zníženého o poistné na krytie rizika.
(4) Výška odkupnej hodnoty musí byť v ďalších rokoch trvania poistenia podľa odseku 3 vždy kladná.“.“.
Návrhom sa znižuje výška limitov na investovanie a stanovenie odkupnej hodnoty v prvých troch rokoch trvania zmluvy. Taktiež sa skracuje lehota počas ktorej sa uplatňujú stanovené limity. Zároveň sa pojmologicky spresňuje znenie návrhu zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.K. čl. I. – doterajší bod 5
V názve § 205a sa slová „1. júla 2019“ nahrádzajú slovami „1. januára 2020“ a slová „30. júni 2019“ sa nahrádzajú slovami „31. decembri 2019“.
Legislatívno technická úprava vo väzbe na zmenu navrhovanej účinnosti zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.K čl. I – doterajší bod 6
4
V čl. I doterajší bod 6 sa vypúšťa.
Vzory informačných formulárov budú ustanovené vyhláškou vydanou Ministerstvom financií SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.K čl. III bod 8
V čl. III v 8. bode § 22 ods. 7 sa za slová „tretej vete“ vkladajú slová „a štvrtej vete“.
Ide o precizovanie navrhovaného znenia § 22 ods. 7, ktorý určuje náležitosti zoznamu osôb, ktoré absolvovali osobitné finančné vzdelávanie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.K čl. III – doterajší bod 21
V čl. III doterajšom bode 21 poznámka pod čiarou k odkazu 41la znie:
41la) § 70 ods. 14 zákona č. 39/2015 Z. z. v znení zákona č. .../... Z. z.“.
Vzory informačných formulárov budú ustanovené vyhláškou vydanou Ministerstvom financií SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.K čl. III – nový bod 23
Čl. III sa dopĺňa novým bodom 23, ktorý znie:
„23. V § 42c ods.1 sa na konci pripájajú tieto slová: „s výnimkou požiadavky pre odbornú prax pre vyšší stupeň odbornej spôsobilosti, ktorú povinné splniť najneskôr do 23. februára 2021 a požiadavky pre odbornú prax pre najvyšší stupeň odbornej spôsobilosti, ktorú sú povinné splniť najneskôr do 23. februára 2025“.“.
S cieľom umožniť pokračovanie vo výkone činnosti sa osobám, ktoré spĺňali požiadavku na odbornú prax podľa doterajších predpisov, predlžuje lehota na zosúladenie s novými požiadavkami na odbornú prax.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.K čl. IV – k doterajšiemu bodu 1
V čl. IV doterajšom bode 1 sa číslo „18“ nahrádza číslom „16“.
Legislatívno-technická zmena v súvislosti s navrhovaným novým znením doterajšieho bodu 3, čiže v súvislosti s vypustením odsekov 11 a 12 v § 4 v doterajšom bode 3.
5
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
10.K čl. IV – nové znenie doterajšieho bodu 3
Doterajší bod 3 znie:
„3. V § 4 sa za odsek 8 vkladajú nové odseky 9 a 10, ktoré znejú:
„(9) Pri sprostredkovaní spotrebiteľského úveru nad 10 000 eur veriteľ vypláca odmenu finančnému agentovi najviac vo výške 1,5 % zo sumy poskytnutého spotrebiteľského úveru.
(10) Odmenou finančného agenta sa rozumie súčet akýchkoľvek provízií, poplatkov alebo iných druhov platieb vrátane ekonomickej výhody akéhokoľvek druhu alebo akákoľvek iná peňažná výhoda alebo nepeňažná výhoda či stimul, ktoré sa ponúkajú alebo dávajú finančnému agentovi v súvislosti so sprostredkovaním spotrebiteľského úveru.“.
Doterajšie odseky 9 až 15 sa označujú ako odseky 11 až 17.“.
Navrhuje sa nové znenie doterajšieho bodu 3, pričom zmena oproti pôvodnému zneniu spočíva vo vypustení odsekov 11 a 12 z navrhovaného § 4 v doterajšom bode 3, ktoré upravujú mechanizmus postupného vyplácania odmeny pre finančného agenta v súvislosti so sprostredkovaním spotrebiteľského úveru, ako aj podmienku, že v prípade predčasného splatenia spotrebiteľského úveru takýto sprostredkovateľ stráca nárok na ďalšie vyplatenie odmeny. Keďže výška jednotlivých spotrebiteľských úverov a tým pádom aj odmien za ich sprostredkovanie je nižšia ako napr. pri úveroch na bývanie, postupné vyplácanie odmeny, resp. jej krátenie pri predčasnom splatení spotrebiteľského úveru nie je potrebné.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.K čl. IV - bod 3
V čl. IV v 3. bode § 4 ods. 10 sa slová „sa ponúkajú alebo dávajú“ nahrádzajú slovami „veriteľ ponúka alebo dáva“.
Ide o formulačné spresnenie navrhovaného znenia § 4 ods. 10 zdôrazňujúc skutočnosť, že odmenu finančnému agentovi vypláca veriteľ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
12.K čl. IV – doterajší bod 4
6
V čl. IV doterajšom bode 4 sa vypúšťajú slová „uvedeného v prílohe č. 5“ a na konci sa pripája táto veta: „Vzor formulára s informáciami k sprostredkovaniu spotrebiteľského úveru ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.“.
Vzor formulára s informáciami k sprostredkovaniu spotrebiteľského úveru bude ustanovený vyhláškou vydanou Ministerstvom financií SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
13.K čl. IV – k doterajšiemu bodu 5
V čl. IV doterajšom bode 5 sa číslo „17“ nahrádza číslom „15“.
Legislatívno-technická zmena v súvislosti s navrhovaným novým znením doterajšieho bodu 3, čiže v súvislosti s vypustením odsekov 11 a 12 v § 4 v doterajšom bode 3.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
14.K čl. IV – k doterajšiemu bodu 6
V čl. IV doterajšom bode 6 v názve § 25k sa slová „1. júla 2019“ nahrádzajú slovami „1. januára 2020“, slová „až 12“ nahrádzajú slovami „a 10“, slová „1. júla 2019“ sa nahrádzajú slovami „1. januára 2020“ a slová „30. júni 2019“ sa nahrádzajú slovami „31. decembri 2019“.
Legislatívno-technická zmena v súvislosti s navrhovaným novým znením doterajšieho bodu 3, čiže v súvislosti s vypustením odsekov 11 a 12 v § 4 v doterajšom bode 3 a vo väzbe na zmenu navrhovanej účinnosti zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
15.K čl. IV – k doterajšiemu bodu 6
V čl. IV doterajšom bode 6 v § 25k sa slová „až 12“ nahrádzajú slovami „a 10“.
Legislatívno-technická zmena v súvislosti s navrhovaným novým znením doterajšieho bodu 3, čiže v súvislosti s vypustením odsekov 11 a 12 v § 4 v doterajšom bode 3.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
16.K čl. IV – doterajší bod 7
7
V čl. IV sa doterajší bod 7 vypúšťa.
Vzor formulára s informáciami k sprostredkovaniu spotrebiteľského úveru bude ustanovený vyhláškou vydanou Ministerstvom financií SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
17.K čl. V bod 4
V čl. V v 4. bode § 26b ods. 2 sa slová „sa ponúkajú alebo dávajú“ nahrádzajú slovami „veriteľ ponúka alebo dáva“.
Ide o formulačné spresnenie navrhovaného znenia § 26b ods. 2 zdôrazňujúc skutočnosť, že odmenu finančnému agentovi vypláca veriteľ.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča neschváliť.
18.K čl. V – doterajšie body 4 a 5
V čl. V sa vypúšťajú doterajšie body 4 a 5.
Výška regulácie odmeny za sprostredkovanie úveru na bývanie na 1,5 % sa javí ako nadbytočná, nakoľko je vo výške, ktorá je blízka priemernej trhovej hodnote. Regulácia neprinesie pre klientov bánk zlacnenie úverov a prípadný rozdiel v odmene akurát zvýši zisk banky, ktorá úver poskytla. Regulácia odmeny sprostredkovateľa nemá vplyv ani na opakované refinancovanie úveru zo strany klienta, ktorý sa rozhoduje o refinancovaní úveru, najmä v prípade, že dostane od inej banky výhodnejšie podmienky. Najväčší vplyv na zníženie celkovej zadĺženosti obyvateľov majú najmä súčasné opatrenia Národnej banky Slovenska, resp. obozretný prístup bánk k rizikovému skoringu klienta a nie výška odmeny za sprostredkovanie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
19.K čl. V – doterajší bod 6
V čl. V doterajší bod 6 sa vypúšťa.
Vzor formulára s informáciami k sprostredkovaniu úveru na bývanie bude ustanovený vyhláškou vydanou Ministerstvom financií SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
20.Za doterajší čl. V sa vkladá nový čl. VI, ktorý znie:
8
„Čl. VI
Zákon č. 423/2015 Z. z. o štatutárnom audite a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov v znení zákona č. 91/2016 Z. z. a zákona č. 177/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 2 ods. 16 písm. d) sa za slovo „poisťovňa“ vkladá čiarka a slová „pobočka poisťovne z iného členského štátu“.
2.V § 2 ods. 16 písm. e) sa za slovo „zaisťovňa“ vkladá čiarka a slová „pobočka zaisťovne z iného členského štátu“.
3.V § 68 ods. 3 písm. c) sa slová „pobočka zahraničnej poisťovne“ nahrádzajú slovami „pobočka poisťovne z iného členského štátu, pobočka zahraničnej poisťovne, pobočka zaisťovne z iného členského štátu“.“.
Účinnosť tohto článku navrhujem 1. novembra 2018.
Doterajší čl. VI sa označuje ako čl. VII.
Pozmeňujúcim návrhom sa precizuje rozsah subjektov verejného záujmu, ktorých štatutárny audit účtovnej závierky sa vykonáva v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 537/2014 zo 16. apríla 2014 o osobitných požiadavkách týkajúcich sa štatutárneho auditu subjektov verejného záujmu. Tak ako aj podľa predchádzajúcej právnej úpravy (zákon č. 540/2007 Z. z. o audítoroch, audite a dohľade nad výkonom auditu a o zmene a doplnení zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov) sa za subjekt verejného záujmu považuje aj pobočka poisťovne z iného členského štátu, ktorá je umiestnená na území Slovenskej republiky a ktorá je v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov účtovnou jednotkou, ktorej účtovná závierka musí byť overená štatutárnym audítorom. Uvedené sa vzťahuje aj na pobočku zaisťovne z iného členského štátu.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
21.K čl. VI
V čl. VI sa slová čl. I a čl. III V“ nahrádzajú slovami čl. I, čl. III bodu 21, čl. IV a V“ a slová „1. júla 2019“ sa nahrádzajú slovami „1. januára 2020“.“.
Čl. III obsahuje legislatívno-technické úpravy súvisiace s transpozíciou smernice o distribúcií poistenia, ktorá bola transponovaná v zákone č. 282/2017 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 23. februára 2018. Z uvedeného dôvodu sa navrhuje skoršia účinnosť predmetných ustanovení zákona. Vzhľadom k tomu, že bod 21 čl. III priamo súvisí so zavedením informačných formulárov ponecháva sa jeho účinnosť od 1. januára 2020. Posunutie účinnosti na 1. januára 2020 sa navrhuje za
9
účelom poskytnutia dlhšej lehoty na prispôsobenie sa novým požiadavkám.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 10, 12 14, 16, 18 21 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
O bodoch spoločnej správy č. 11, 15 a 17 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru neschváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 944) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2015 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 944a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 296 z 13. júna 2018.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Radovana Baláža, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 13. júna 2018
Ladislav Kamenický, v. r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet