NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
CRD- 578/2018
905a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľnosti a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiach (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 905) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1172 zo 17. mája 2018 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľnosti a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiach (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 905) na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
2
Za gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).
III.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 380 z 5. júna 2018 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 177 zo 7. júna 2018 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti o predmetnom návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky, uvedených v bode III. tejto správy, vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
1.K čl. I
V čl. I bod 8 § 6 ods. 2 sa za slovo „V pochybnostiach“ vkladajú slová „okresného úradu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá precizuje formuláciu podmienky, kedy bude Úrad geodézie,
3
kartografie a katastra SR rozhodovať o tom, že či ide o predmet evidovania v katastri nehnuteľností.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.K čl. I
V čl. I sa za bod 10 vkladá nový bod 11, ktorý znie:
„11. V § 8 ods. 1 písm. b) prvý bod sa za slová „rodné číslo“ vkladajú slová „alebo ak ide o cudzinca iný identifikátor“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na navrhovaný novelizačný bod 7, podľa ktorého byť obsahom katastra aj iný identifikátor v prípade, že osobou oprávnenou z práva k nehnuteľnosti je cudzinec.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. K čl. I
V čl. I bod 18 sa v úvodnej vete slovo „vložia“ nahrádza slovom „vkladajú“.
Gramatická úprava.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
4. K čl. I
V čl. I sa za bod 19 vkladá nový bod 20, ktorý znie:
„20. V § 27 sa za slovom „Úrad“ vypúšťa čiarka a slová „okresné úrady v sídle kraja“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
4
Vzhľadom na legislatívnu čistotu v súvislosti s právnou úpravou zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nemá opodstatnenie rozlišovať medzi okresným úradom a okresným úradom v sídle kraja.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
5. K čl. I
V čl. I bod 24 § 30 ods. 5 sa na konci prvej vety pripájajú slová „a podliehajú vkladu“.
Precizácia textu v zmysle daného ustanovenia, nakoľko predmetom návrhu na vklad môžu byť len tie právne úkony uvedené v zmluve, ktoré podliehajú vkladu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
6. K čl. I
V čl. I sa za bod 25 vkladá nový bod 26, ktorý znie:
„26. V § 33a ods. 2 sa vypúšťa čiarka a slová „zo zamestnancov okresných úradov v sídle kraja“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na legislatívnu čistotu v súvislosti s právnou úpravou zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nemá opodstatnenie rozlišovať medzi okresným úradom a okresným úradom v sídle kraja. V súlade so zákonom č. 180/2013 Z. z. zároveň nejde o zamestnancov okresných úradov, ani okresných úradov v sídle kraja, ale títo zamestnancami Ministerstva vnútra SR. Možnosť vymenovať členov komisie z radov okresného úradu je daná slovami „a štátnych orgánov“.
5
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
7. K čl. I
V čl. I bod 27 znie:
„ 27. § 33a odsek 4 znie:
„(4) Komisia na overovanie odporučí na návrh katastrálneho inšpektora alebo príslušného okresného úradu predsedovi úradu odobrať oprávnenie na spôsobilosť rozhodovať o návrhu na vklad zamestnancovi, ktorý obzvlášť hrubým spôsobom porušil všeobecne záväzné právne predpisy upravujúce práva k nehnuteľnostiam, alebo zamestnancovi, ktorý úmyselne porušil všeobecne záväzné právne predpisy. Na odobratie oprávnenia na spôsobilosť rozhodovať o návrhu na vklad sa nevzťahuje správny poriadok.“.
Vzhľadom na legislatívnu čistotu v súvislosti s právnou úpravou zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nemá opodstatnenie rozlišovať medzi okresným úradom a okresným úradom v sídle kraja.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
8. K čl. I
V čl. I bod 32 § 42 ods. 3 a v bode 40 § 59 ods. 3 sa slová „Železnice Slovenskej republiky, Bratislava v skrátenej forme „ŽSR“ nahrádzajú slovami „Železnice Slovenskej republiky“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu použitého pojmu v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 258/1993 Z. z. o Železniciach Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
9. K čl. I
V čl. I bod 35 § 43 ods. 1 písm. b) sa slová „§ 43 ods.“ nahrádzajú slovom „odsek“.
6
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa opravuje označenie vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
10. K čl. I
V čl. I bod 38 § 46 ods. 5 písm. a ) a b) sa slovo „byt“ vo všetkých tvaroch nahrádza slovami „rozostavaný byt“ v príslušnom tvare a slová „nebytový priestor“ vo všetkých tvaroch sa nahrádzajú slovami „rozostavaný nebytový priestor“ v príslušnom tvare.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa zjednocujú pojmy v súlade s predvetím odseku 5.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
11. K čl. I
V čl. I bod 38 § 46 ods. 5 písm. a) sa slová „navonok uzavretá“ nahrádzajú slovami „ohraničená“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa zosúlaďuje pojem s textom v § 46 ods. 2.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
12. K čl. I
V čl. I bod 38 § 46 ods. 9 sa vypúšťa slovo „pozemku“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa upravuje text ustanovenia v zmysle zavedenej legislatívnej skratky v čl. I bod 10 § 7 písm. c).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
7
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
13. K čl. I
V čl. I sa za bod 38 vkladá nový bod 39, ktorý znie:
„39. V § 57 ods. 2 sa slová „§ 23 až 25“ nahrádzajú slovami „§ 23“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa reaguje na vloženie nových paragrafov 24 a 25 (čl. I bod 18).
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
14. K čl. I
V čl. I bod 40 § 59 ods. 5 úvodná veta znie: „Na konanie o oprave chyby sa nevzťahuje správny poriadok, ak ide o opravu“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá precizuje subsidiárnu pôsobnosť správneho poriadku na konanie o oprave chyby.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
15. K čl. I
V čl. I bod 40 § 59 ods. 5 písm. b) sa za slová „rodného čísla“ vkladajú slová „a ak ide o cudzinca iného identifikátora“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v nadväznosti na navrhovaný novelizačný bod 7, podľa ktorého byť obsahom katastra aj iný identifikátor v prípade, že osobou oprávnenou z práva k nehnuteľnosti je cudzinec.
8
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
16. K čl. I
V čl. I sa za bod 42 vkladá nový bod 43, ktorý znie:
„43. V § 67c ods. 1 sa vypúšťa čiarka a slová „okresného úradu v sídle kraja, v ktorého územnom obvode sa obec nachádza“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Vzhľadom na legislatívnu čistotu v súvislosti s právnou úpravou zákona č. 180/2013 Z. z. o organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nemá opodstatnenie rozlišovať medzi okresným úradom a okresným úradom v sídle kraja.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
17. K čl. II
V čl. II sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 11 sa odsek 3 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) produkty leteckého diaľkového prieskumu Zeme.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V súlade s výsledkom prieskumu dopytu verejnosti po najžiadanejších datasetoch otvorených dát podľa úlohy B.9. z uznesenia vlády č. 104 z 1.3.2017 Úrad geodézie, kartografie a katastra SR plánuje zverejniť ako otvorené údaje produkty leteckého diaľkového prieskumu Zeme, a to ortofotomozaiku a digitálny model reliéfu. Podľa súčasne platného znenia zákona č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii sa poskytujú údaje zo štátnej dokumentácie za odplatu; to sa netýka štátnych orgánov, štátnych rozpočtových organizácií, obcí a vyšších územných celkov. Táto formulácia v súčasnosti vytvára bariéru v možnosti poskytovať tieto údaje ako otvorené údaje.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
9
18. K čl. II
V čl. II bod 5 § 20a ods. 3 sa slovo „alebo“ nahrádza čiarkou, za slovami „bytovom dome“ sa čiarka nahrádza spojkou „alebo“ a vkladajú sa slová „bytového domu“.
Zmena údajov sa môže týkať aj bytového domu, ktorú je potrebné zapísať do informačného systému rovnako, ako je to pri prvotnom zápise údajov podľa § 20 ods. 2.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
19. K čl. II
V čl. II sa za bod 11 vkladá nový bod 12, ktorý znie:
„12. V § 28 sa odsek 1 dopĺňa písmenami h) a i), ktoré znejú:
„h) postup pri vydávaní preukazu geodeta,
i) evidovanie údajov o rodinnom dome, bytovom dome a byte v bytovom dome, ktoré sa zapisujú do informačného systému geodézie, kartografie a katastra“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorej účelom je podrobnejšie upraviť kompetenciu Úradu geodézie, kartografie a katastra SR pri vydávaní preukazu geodeta.
V nadväznosti na novú právnu úpravu evidovania údajov o rodinných domoch, bytových domoch a bytoch v informačnom systému geodézie, kartografie a katastra, je potrebné rozšíriť splnomocňovacie ustanovenie o oprávnenie upraviť podrobnosti vo vykonávacom predpise.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
20. K čl. II
V čl. II bod 13 znie:
„13. Doterajšia príloha sa označuje ako príloha č. 1 a dopĺňa sa príloha č. 2, ktorá vrátane nadpisu znie:
10
„Príloha č. 2
k zákonu č. 215/1995 Z. z.
Vzor preukazu geodeta
Preukaz má rozmery 9 cm × 6 cm
Predná strana preukazu
Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky
Preukaz geodeta
č.
Meno a priezvisko:
Pečiatka a podpis:
Platí do:
Preukaz platí s občianskym preukazom č.:
Preukaz platí pre celé územie Slovenskej republiky
Zadná strana preukazu
Za podmienok ustanovených zákonom NR SR č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov a zákonom NR SR č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov je držiteľ tohto preukazu na účely vykonávania geodetických a kartografických činností oprávnený
-vstupovať alebo vchádzať dopravným prostriedkom na cudzie nehnuteľnosti,
-získavať údaje z informačného systému geodézie, kartografie a katastra.
Držiteľ tohto preukazu je povinný s poskytnutými osobnými údajmi nakladať v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenia o ochrane údajov) a so zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Oprávnenie z preukazu geodeta je neprenosné na inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu.
V prípade nálezu preukaz vráťte na adresu Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky.
Preukaz geodeta je preukaz, ktorý oprávňuje jeho držiteľa na vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti a na získavanie údajov z katastrálneho operátu. Ako administratívno-technická pomôcka uľahčí geodetom vykonávanie geodetických a kartografických činností. S vydávaním preukazu geodeta súvisí aj vedenie Centrálneho registra geodetov, v ktorom sa evidujú
11
údaje o držiteľoch preukazu geodeta. Údaje v Centrálnom registri geodetov slúžia zároveň aj na prideľovanie prístupov k získavaniu údajov z katastrálneho operátu v elektronickej podobe pre osoby spôsobilé vykonávať geodetické a kartografické činnosti. V nadväznosti na úpravu preukazu geodeta sa ako príloha zákona dopĺňa vzor tohto preukazu. Vstup a vjazd na cudzie nehnuteľnosti je z hľadiska ochrany vlastníckych práv citlivou záležitosťou a ten kto taký preukaz vydá, musí mať potrebné informácie o účele a dôvodoch vstupu alebo vjazdu na cudziu nehnuteľnosť. Takto Úrad geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky získa prehľad a informácie o osobách, ktorým preukaz geodeta vydal.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
21. K čl. III
V čl. III bod 1 sa odkaz na poznámku pod čiarou vrátane poznámky „12)“ označuje ako „10g)“.
Ide o legislatívno-technickú pripomienku, ktorou sa opravuje nesprávne označenie poznámky pod čiarou, nakoľko poznámka 12 sa nachádza v položke 205.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
22. K čl. IV:
V čl. IV sa slová „1. septembra“ nahrádzajú slovami „1. októbra“ a v tejto súvislosti sa vykonajú nasledovné úpravy:
-v čl. I bod 47 sa v nadpise a v texte § 79l slová „1. septembra“ nahrádzajú slovami „1. októbra“ a slová „31. augusta“ sa nahrádzajú slovami „30. septembra“.
-v čl. II bod 11 sa v nadpise a v texte § 27b slová „1. septembra“ nahrádzajú slovami „1. októbra“ a slová „31. augusta“ sa nahrádzajú slovami „30. septembra“.
12
Navrhuje sa posunúť účinnosť zákona o jeden kalendárny mesiac, aby sa vytvoril dostatočný časový priestor na to, aby sa každý, komu zo zákona vyplývajú určité práva alebo povinnosti, mohol s obsahom zákona oboznámiť.
Z dôvodu potreby dobudovania informačného systému geodézie, kartografie a katastra v nadväznosti na potrebu evidovania značného rozsahu špecifikovaných údajov o rodinných a bytových domoch, ktoré vo väčšej miere nie v súčasnosti evidované v elektronickej podobe sa navrhuje odložiť účinnosť § 20a ods. 2 a 3 na 1. októbra 2019. Rovnako sa navrhuje posunúť účinnosť čl. dvadsiateho deviateho a tridsiateho šiesteho bodu na 1. októbra 2019 z dôvodu potreby prípravy elektronických formulárov, ktoré umožnia zrýchlenie vykonania zápisu práva do katastra formou záznamu.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
Gestorský výbor odporúča schváliť
V.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch spoločnej správy nasledovne:
O bodoch spoločnej správy č. 1 22 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru uvedené body schváliť.
VI.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľnosti a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiach (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 905) schváliť s pripomienkami.
13
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľnosti a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiach (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 905) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie č. 183 z 12. júna 2018.
V citovanom uznesení výbor poveril spoločného spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov a splnomocnil ho podať návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Peter A n t a l, v. r.
predseda výboru