NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-816/2018
946a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1135 z 9. mája 2018 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946) prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 389 z 5. júna 2018,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 279 zo 7. júna 2018,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 112 z 11. júna 2018.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
K čl. I
1.V čl. I bode 1 sa slová „§ 40 ods. 8“ nahrádzajú slovami „§ 40 ods. 2, 8 a 9“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s úpravou uvedenou v bode 5 až 7 tohto návrhu.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I bode 2 v § 3 ods. 1 písm. a) druhom bode sa vypúšťa slovo „registrovaný“.
Navrhuje sa rozšíriť okruh účastníkov právnych vzťahov o občanov Únie a ich rodinných príslušníkov, ktorí majú na území trvalý pobyt, ktorý sa nekvalifikuje ako registrovaný. Ide
3
o osoby, ktoré sa na území Slovenskej republiky zdržiavajú po dobu dlhšiu ako 5 rokov.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I sa za doterajší bod 26 vkladá nový bod 27, ktorý znie:
„27. V § 22 sa vypúšťa odsek 9.
Doterajšie odseky 10 až 15 sa označujú ako odseky 9 až 14.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Návrhom sa chce zabrániť znižovaniu peňažného príspevku na osobnú asistenciu z dôvodu, že výška príjmu osoby s ťažkým zdravotným postihnutím presiahne 4 násobok sumy životného minima. Takáto úprava ustanovenia za cieľ podporiť ekonomickú aktivitu osôb s ťažkým zdravotným postihnutím.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I bode 27 sa slová „ods. 10“ nahrádzajú slovami „ods. 9“ a slová „2,82 eura“ sa nahrádzajú slovami „3,82 eura“.
Navrhuje sa nová sadzba za jednu hodinu osobnej asistencie, ktorá zodpovedá požiadavkám osôb s ťažkým zdravotným postihnutím. Navrhované za cieľ zvýšiť záujem o vykonávanie osobnej asistencie, nakoľko podľa informácií od reprezentatívnych organizácií osôb so zdravotným postihnutím pri súčasnom nastavení sadzby za hodinu osobnej asistencie nie je záujem o vykonávanie tejto náročnej činnosti. Zároveň ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na vypustenie § 22 ods. 9.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa za doterajší bod 51 vkladá nový bod 52, ktorý znie:
4
„52. V § 40 ods. 2 sa za slová „školské zariadenie“ vkladajú slová „alebo školu“ a slová „služby1a) alebo zo školského zariadenia“ sa nahrádzajú slovami „služby,1a) zo školského zariadenia alebo zo školy“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s úpravami pojmu „školské zariadenie“ v nadväznosti na bod 1 vládneho návrhu zákona, ktorým sa zosúlaďuje pojmológia použitá v kompenzáciách s pojmológiou použitou v školskom zákone a v nadväznosti na úpravy v bodoch 5 a 6 tohto návrhu, je potrebné upraviť § 40 ods. 2 platného zákona.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I body 53 a 54 znejú:
„53. V § 40 odsek 8 znie:
„(8) Peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 326,16 eura, ak fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na opatrovanie sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne. Peňažný príspevok na opatrovanie je 461,81 eura, ak fyzická osoba opatruje najmenej dve fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím odkázané na opatrovanie, ktorým sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne.“.
54. V § 40 odsek 9 znie:
„(9) Peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 480,05 eura, ak fyzická osoba opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie, ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, a súčasne opatruje aj fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie, ktorej sa ambulantná forma sociálnej služby1a) neposkytuje alebo poskytuje v rozsahu najviac 20 hodín týždenne.“.“.
Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti je výška peňažného príspevku na opatrovanie krátená v prípade, ak opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje školské zariadenie viac ako 20 hodín týždenne, navrhuje sa od tohto mechanizmu znižovania výšky peňažného príspevku v závislosti od návštevy školy alebo školského zariadenia celkom upustiť. Navrhované za cieľ zabrániť znižovaniu rozsahu hodín školskej dochádzky opatrovanej osoby.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
5
7.V čl. I bode 55 v § 40 ods. 10 písmená c) až e) znejú:
„c) 163,06 eura pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
d) 230,88 eura pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorým sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
e) 240,00 eura pri opatrovaní fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,
1.ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, a
2.ktorú fyzická osoba opatruje súčasne s fyzickou osobou uvedenou v prvom bode a ktorej sa ambulantná forma sociálnej služby neposkytuje alebo poskytuje v rozsahu najviac 20 hodín týždenne.“.
Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti je výška peňažného príspevku na opatrovanie krátená v prípade, ak opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje školské zariadenie viac ako 20 hodín týždenne, navrhuje sa od tohto mechanizmu znižovania výšky peňažného príspevku v závislosti od návštevy školy alebo školského zariadenia celkom upustiť. Navrhované za cieľ zabrániť znižovaniu rozsahu hodín školskej dochádzky opatrovanej osoby.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I sa za doterajší bod 56 vkladá nový bod 57, ktorý znie:
„57. V § 40 ods. 12 sa slovo „1,7-násobok“ nahrádza slovom „dvojnásobok“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa z dôvodu zvýšenia reálnej výšky peňažného príspevku na opatrovanie zvýšiť tzv. ochranu zostatku príjmu opatrovanej osoby z 1,7-násobku na dvojnásobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
6
9.V čl. I bod 57 znie:
„57. V § 40 ods. 13 sa slová „49,80 eura“ nahrádzajú slovami „100 eur“ a slová „poistenia alebo dávky výsluhového zabezpečenia“ sa nahrádzajú slovami „poistenia, dávky výsluhového zabezpečenia alebo dôchodky starobného dôchodkového sporenia“.“.
Navrhuje sa podporiť osoby, ktoré opatrujú nezaopatrené deti. Väčšinou ide o situácie kedy opatrovateľom nezaopatreného dieťaťa s ťažkým zdravotným postihnutím je jeho rodič.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I bode 59 v § 40 ods. 20 sa za slová „v ktorom“ vkladá slovo „táto“.
Štylistická pripomienka v záujme precizovania navrhovaného ustanovenia.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
11.V čl. I bode 64 v § 42 ods. 7 a 8 sa slová „ods. 10“ nahrádzajú slovami „ods. 9“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s úpravou uvedenou v bode 3 tohto návrhu.
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946) a v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy
7
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov
schváliť.
VI.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o návrhoch 1 11 v štvrtej časti tejto spoločnej správy spoločne so stanoviskom gestorského výboru schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne vecič. 115 z 11. júna 2018.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločnú spravodajkyňu Alenu Bašistovú, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 11. júna 2018
Alena B a š i s t o v á v. r.
predsedníčka výboru