VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-816/201838 . schôdza výboru
112
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 11. júna 2018
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946);
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré tvoria prílohu tohto uznesenia;
C.poveruje
predsedníčku výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov spracovala do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa
2
§ 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložila ju na schválenie.
Alena B a š i s t o v á
predsedníčka výboru
overovatelia výboru:
Petra Krištúfková
Magdaléna Kuciaňová
3
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 112
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (tlač 946)
___________________________________________________________________________
K čl. I
1.V čl. I bode 1 sa slová „§ 40 ods. 8“ nahrádzajú slovami „§ 40 ods. 2, 8 a 9“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s úpravou uvedenou v bode 5 až 7 tohto návrhu.
2.V čl. I bode 2 v § 3 ods. 1 písm. a) druhom bode sa vypúšťa slovo „registrovaný“.
Navrhuje sa rozšíriť okruh účastníkov právnych vzťahov o občanov Únie a ich rodinných príslušníkov, ktorí majú na území trvalý pobyt, ktorý sa nekvalifikuje ako registrovaný. Ide
o osoby, ktoré sa na území Slovenskej republiky zdržiavajú po dobu dlhšiu ako 5 rokov.
3.V čl. I sa za doterajší bod 26 vkladá nový bod 27, ktorý znie:
„27. V § 22 sa vypúšťa odsek 9.
Doterajšie odseky 10 až 15 sa označujú ako odseky 9 až 14.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Návrhom sa chce zabrániť znižovaniu peňažného príspevku na osobnú asistenciu z dôvodu, že výška príjmu osoby s ťažkým zdravotným postihnutím presiahne 4 násobok sumy životného minima. Takáto úprava ustanovenia za cieľ podporiť ekonomickú aktivitu osôb s ťažkým zdravotným postihnutím.
4
4.V čl. I bode 27 sa slová „ods. 10“ nahrádzajú slovami „ods. 9“ a slová „2,82 eura“ sa nahrádzajú slovami „3,82 eura“.
Navrhuje sa nová sadzba za jednu hodinu osobnej asistencie, ktorá zodpovedá požiadavkám osôb s ťažkým zdravotným postihnutím. Navrhované za cieľ zvýšiť záujem o vykonávanie osobnej asistencie, nakoľko podľa informácií od reprezentatívnych organizácií osôb so zdravotným postihnutím pri súčasnom nastavení sadzby za hodinu osobnej asistencie nie je záujem o vykonávanie tejto náročnej činnosti. Zároveň ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na vypustenie § 22 ods. 9.
5.V čl. I sa za doterajší bod 51 vkladá nový bod 52, ktorý znie:
„52. V § 40 ods. 2 sa za slová „školské zariadenie“ vkladajú slová „alebo školu“ a slová „služby1a) alebo zo školského zariadenia“ sa nahrádzajú slovami „služby,1a) zo školského zariadenia alebo zo školy“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V súvislosti s úpravami pojmu „školské zariadenie“ v nadväznosti na bod 1 vládneho návrhu zákona, ktorým sa zosúlaďuje pojmológia použitá v kompenzáciách s pojmológiou použitou v školskom zákone a v nadväznosti na úpravy v bodoch 5 a 6 tohto návrhu, je potrebné upraviť § 40 ods. 2 platného zákona.
6.V čl. I body 53 a 54 znejú:
„53. V § 40 odsek 8 znie:
„(8) Peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 326,16 eura, ak fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na opatrovanie sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne. Peňažný príspevok na opatrovanie je 461,81 eura, ak fyzická osoba opatruje najmenej dve fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím odkázané na opatrovanie, ktorým sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne.“.
54. V § 40 odsek 9 znie:
„(9) Peňažný príspevok na opatrovanie je mesačne 480,05 eura, ak fyzická osoba opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie, ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, a súčasne opatruje aj fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanú na opatrovanie, ktorej sa ambulantná forma sociálnej služby1a) neposkytuje alebo poskytuje v rozsahu najviac 20 hodín týždenne.“.“.
5
Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti je výška peňažného príspevku na opatrovanie krátená v prípade, ak opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje školské zariadenie viac ako 20 hodín týždenne, navrhuje sa od tohto mechanizmu znižovania výšky peňažného príspevku v závislosti od návštevy školy alebo školského zariadenia celkom upustiť. Navrhované za cieľ zabrániť znižovaniu rozsahu hodín školskej dochádzky opatrovanej osoby.
7.V čl. I bode 55 v § 40 ods. 10 písmená c) až e) znejú:
„c) 163,06 eura pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby1a) v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
d) 230,88 eura pri opatrovaní dvoch alebo viacerých fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorým sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne,
e) 240,00 eura pri opatrovaní fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím,
1.ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, a
2.ktorú fyzická osoba opatruje súčasne s fyzickou osobou uvedenou v prvom bode a ktorej sa ambulantná forma sociálnej služby neposkytuje alebo poskytuje v rozsahu najviac 20 hodín týždenne.“.
Vzhľadom na skutočnosť, že v súčasnosti je výška peňažného príspevku na opatrovanie krátená v prípade, ak opatrovaná osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje školské zariadenie viac ako 20 hodín týždenne, navrhuje sa od tohto mechanizmu znižovania výšky peňažného príspevku v závislosti od návštevy školy alebo školského zariadenia celkom upustiť. Navrhované za cieľ zabrániť znižovaniu rozsahu hodín školskej dochádzky opatrovanej osoby.
8.V čl. I sa za doterajší bod 56 vkladá nový bod 57, ktorý znie:
„57. V § 40 ods. 12 sa slovo „1,7-násobok“ nahrádza slovom „dvojnásobok“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Navrhuje sa z dôvodu zvýšenia reálnej výšky peňažného príspevku na opatrovanie zvýšiť tzv. ochranu zostatku príjmu opatrovanej osoby z 1,7-násobku na dvojnásobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanoveného osobitným predpisom.
9.V čl. I bod 57 znie:
„57. V § 40 ods. 13 sa slová „49,80 eura“ nahrádzajú slovami „100 eur“ a slová „poistenia alebo dávky výsluhového zabezpečenia“ sa nahrádzajú slovami „poistenia,
6
dávky výsluhového zabezpečenia alebo dôchodky starobného dôchodkového sporenia“.“.
Navrhuje sa podporiť osoby, ktoré opatrujú nezaopatrené deti. Väčšinou ide o situácie kedy opatrovateľom nezaopatreného dieťaťa s ťažkým zdravotným postihnutím je jeho rodič.
10.V čl. I bode 59 v § 40 ods. 20 sa za slová „v ktorom“ vkladá slovo „táto“.
Štylistická pripomienka v záujme precizovania navrhovaného ustanovenia.
11.V čl. I bode 64 v § 42 ods. 7 a 8 sa slová „ods. 10“ nahrádzajú slovami „ods. 9“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu v súvislosti s úpravou uvedenou v bode 3 tohto návrhu.