D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Martin Klus a Milan Laurenčík.
Cieľom návrhu zákona je umožniť vykonať referendum v jeden deň s inými voľbami podľa zákona o podmienkach výkonu volebného práva alebo s ľudovým hlasovaním o odvolaní prezidenta. Možno tým dosiahnuť tým dvojaký efekt finančné úspory a vyššiu účasť.
Národná rada Slovenskej republiky schválila 21. marca 2017 zákon č. 73/2017 Z. z., ktorým novelizovala zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Uvedená novela celkom logicky a racionálne zlúčila konanie volieb do orgánov samosprávnych krajov a volieb do orgánov samosprávy obcí. Analogicky k uvedenej legislatívnej norme bol s prihliadnutím na niektoré špecifiká konania referenda a iných volieb podľa zákona o podmienkach výkonu volebného práva alebo ľudovým hlasovaním o odvolaní prezidenta, vypracovaný aj tento návrh zákona.
Predložený návrh zákona pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, nemá negatívny sociálny vplyv, nemá ani negatívny vplyv na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa upraviť § 202 ods. 2 tak, aby referendum mohol vyhlásiť prezident po prerokovaní termínu jeho konania s predsedom Národnej rady Slovenskej republiky, ak sa podľa Ústavy Slovenskej republiky referendum vykonať v jeden deň s inými voľbami podľa zákona o podmienkach výkonu volebného práva alebo s ľudovým hlasovaním o odvolaní prezidenta.
K bodu 2
Navrhuje sa doplnenie paragrafov § 215a 215d, ktoré analogicky k § 195a 195d upravujú konanie volieb do orgánov samosprávnych krajov a konanie volieb do orgánov samosprávy obcí v rovnaký deň a v rovnakom čase.
V § 215a ods. 1 sa explicitne ustanovuje, že ak splnené podmienky predseda Národnej rady Slovenskej republiky po prerokovaní termínu konania referenda s prezidentom vyhlási referendum na deň, ktorý pri dodržaní zákonnej lehoty umožňuje konanie súbežných volieb tak, aby sa mohli konať v rovnaký deň a v rovnakom čase.
V § 215a ods. 2 ustanovuje pravidlá a postupy pre konanie súbežných volieb odkazom na príslušné ustanovenia zákona, ktoré sa majú použiť.
V § 215a ods. 3 sa analogicky k § 195a ods. 4 rieši
a)identickosť volebných okrskov a volebných miestností pre oba typy volieb,
b) povinnosť obce odovzdať okrskovej volebnej komisii zoznam voličov osobitne pre konanie referenda a osobitne pre súbežné voľby,
c) povinnosť obce zverejniť informáciu o podmienkach práva voliť a práva byť volený osobitne pre konanie referenda a osobitne pre súbežné voľby; rovnakým spôsobom obec postupuje aj pri doručovaní oznámenia podľa § 21 ods. 3 (ide o oznámenie, v ktorom je uvedený čas konania volieb, volebný okrsok, volebnú miestnosť, stručný spôsob úpravy hlasovacieho lístka a povinnosť voliča preukázať sa pred hlasovaním preukazom totožnosti),
d) zásadu farebnej odlišnosti volebnej schránky, prenosnej volebnej schránky, obálok, tlačív a zápisnice okrskovej volebnej komisie,
e) pravidlo, že obec a v deň konania volieb okrsková volebná komisia na základe žiadosti voličov o hlasovanie mimo volebnej miestnosti, vyhotovuje zoznam týchto voličov osobitne pre konanie referenda a osobitne pre súbežné voľby.
V § 215b sa upravujú pravidlá pôsobenia okrskových volebných komisií v režime súbežných volieb. V odseku 1 je zakotvené všeobecné pravidlo, že okrsková volebná komisia utvorená pre konanie referenda plní aj úlohy okrskovej volebnej komisie pre súbežné voľby. V odseku 2 sa rieši neobsadenosť miest v okrskovej volebnej komisii niektorými politickými
stranami kandidujúcimi v súbežných voľbách. V odseku 3 sa analogicky k § 195b ods. 3 a 4 rieši príslušnosť okrskovej volebnej komisie tzv. opakované voľby.
V § 215c je upravený postup zisťovania výsledkov volieb. Stanovuje sa tu, že ako prvé sa začnú sčitovať výsledky referenda. Dôvodom takto nastaveného postupu je jednoduchosť sčitovania konania referenda, ktoré spravidla spočíva len roztriedení hlasovacích lístkov na dve kopy a ich spočítanie. Stanovuje sa, že počas spočítavania hlasov v súbežných voľbách sa zapečatí volebná schránka a prenosná schránka, do ktorej vkladali voliči hlasovacie lístky pre iné voľby podľa zákona o podmienkach výkonu volebného práva a vo volebnej miestnosti sa odloží tak, aby sa zabránilo manipulácii s nimi.
V § 215d ods. 1 sa analogicky k § 195d ods. 1 stanovuje, že okrsková volebná komisia začne zisťovať výsledky súbežných volieb po pokyne okresnej volebnej komisie alebo obvodnej volebnej komisie na ukončenie jej činnosti pre konanie referenda a po overení neporušenosti pečatí podľa § 215c ods. 2. Zakotvuje sa tu tiež, že výsledky overenia neporušenosti pečatí uvedie okrsková volebná komisia v zápisnici o priebehu a výsledku hlasovania vo volebnom okrsku. V § 215d ods. 2 sa ustanovuje, že Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán zverejní celkové výsledky konania referenda spolu s celkovými výsledkami súbežných volieb po vyhotovení a podpísaní zápisnice o výsledku volieb prezidenta.
K čl. II
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti navrhovaného zákona na 1. novembra 2018.