Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Viera Dubačová predkladá na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.
Návrh novely zákona odstraňuje legislatívne a praktické nedostatky zákona o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby, týkajúce sa orgánov neziskových organizácií a ich právomocí.
Cieľom návrhu novely zákona je jednoznačnejšie určiť kompetencie zakladateľa pri jeho menovacích právomociach vo vzťahu k prvým členom orgánov neziskovej organizácie, rozšíriť zodpovednosť riaditeľa aj vo vzťahu k zakladateľovi. Doterajšia prax ukázala súčasnú legislatívnu úpravu ako nepostačujúcu. Návrh novely zákona taktiež rieši aj situáciu, keď riaditeľ stratí svoju spôsobilosť na právne úkony, čo v súčasnom znení zákona absentuje.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie, ani na zamestnanosť a informatizáciu spoločnosti. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I, 1. bodu
Kompetencia voliť prvého riaditeľa neziskovej organizácie v doterajšej právnej úprave patrila správnej rade. Avšak údaje o prvom riaditeľovi obligatórnou náležitosťou zakladacej listiny podľa § 6 písmena e, čo v praxi spôsobovalo problémy, pretože správna rada sa taktiež konštituuje v zakladacej listine, a tak by mal prvého riaditeľa voliť ešte neexistujúci orgán. Preto navrhujeme aby prvého riaditeľa určil a vymenoval zakladateľ.
K čl. I, 2. bodu
V doterajšej právnej úprave zákon o neziskových organizáciách obligatórne stavuje podmienky, za ktorých musí správna rada odvolať riaditeľa neziskovej organizácie. A to v prípadoch ak bol riaditeľ právoplatne odsúdený za trestný čin spáchaný v súvislosti s výkonom funkcie riaditeľa alebo za úmyselný trestný čin, ďalej ak vo vlastnom mene alebo na vlastný účet uzatvára obchody, ktoré súvisia s činnosťou neziskovej organizácie, alebo sprostredkúva pre iné osoby obchody neziskovej organizácie, alebo ak o uvoľnenie z funkcie sám požiada. Návrh novely zákona by pridal ďalšiu podmienku, a to prípad straty spôsobilosti na právne úkony riaditeľa, pretože z logických príčin nemôže vykonávať činnosti spojené s jeho funkciou, a tento zahŕňa aj prípad smrti riaditeľa.
K čl. I, 3. bodu
Zákon stanovuje možnosti, za ktorých správna rada môže fakultatívne odvolať riaditeľa neziskovej organizácie. Riaditeľ ako štatutárny orgán riadi činnosť neziskovej
organizácie a rozhoduje o všetkých záležitostiach neziskovej organizácie, ak nie vyhradené do pôsobnosti iných orgánov a je povinný vykonávať svoju pôsobnosť s odbornou starostlivosťou a v súlade so záujmami neziskovej organizácie a jej zakladateľa. Z toho vyplýva významná úloha ale aj zodpovednosť riaditeľa voči zakladateľovi za chod a činnosť neziskovej organizácie. V doterajšej právnej úprave absentovala kompetencia zakladateľa vyvodiť zodpovednosť voči riaditeľovi za výkon funkcie nezodpovedajúci záujmom zakladateľa. Preto navrhujeme rozšírenie možností, kedy môže správna rada fakultatívne odvolať riaditeľa neziskovej organizácie o možnosť tak učiniť aj na podnet zakladateľa.
K čl. I, 4. bodu
Kompetencia voliť prvých členov dozornej rady neziskovej organizácie v doterajšej právnej úprave patrila správnej rade. Avšak údaje o prvých členoch dozornej rady obligatórnou náležitosťou zakladacej listiny podľa § 6 písmena e, čo v praxi spôsobovalo problémy, pretože správna rada sa taktiež konštituuje v zakladacej listine, a tak by mal prvých členov dozornej rady voliť ešte neexistujúci orgán. Preto navrhujeme aby prvých členov dozornej rady určil a vymenoval zakladateľ.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.