Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Milan Uhrík, Ján Mora, Rastislav Schlosár a Peter Krupa predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii v znení neskorších predpisov.
Hlavným cieľom predloženého legislatívneho návrhu je obmedzenie množstva reklamy vysielanej v televíznom a rozhlasovom vysielaní. Zníženie podielu reklamy vo vysielaní verejnoprávnych a súkromných médií povedie nielen k zlepšeniu sledovateľnosti vysielaného programu ale aj k zmierneniu negatívnych vplyvov reklám na obyvateľstvo.
Množstvo reklamy vo verejnom priestore prekročilo únosnú hranicu. Obyvatelia Slovenskej republiky sú vystavovaní masívnej reklame na každom kroku – v novinách a časopisoch, na internete, v autobusoch, vo vlakoch, na zastávkach, na cestách, v poštových schránkach, atď. Obzvlášť intenzívne sa však vysielanie reklamy rozmohlo v televíznom a rozhlasovom vysielaní. Televízny divák už často ani nevie, či na televíznej stanici pozerá film prerušovaný reklamami alebo sériu reklám prerušovanú filmom. Reklamný smog zahltil celú spoločnosť, pretože súčasná legislatíva nekladie na objem verejne publikovanej reklamy takmer žiadne obmedzenia.
Prax ukazuje, že cieľom väčšiny reklám vysielaných v súčasnosti nie je pozitívne motivovať diváka, resp. poslucháča k sebazdokonaľovaniu, vzdelávaniu, športu či verejnoprospešnej práci. Naopak, väčšina reklám je zameraných na konzum a umelo vytvára ilúziu, že šťastný život je možné prežiť vďaka hromadeniu vecí a často úplne zbytočných materiálnych statkov. Mnohí ľudia podľahnú tejto ilúzii a následne, ovplyvnení reklamami na úvery a pôžičky, sa v honbe za spotrebou a majetkom neudržateľne zadlžujú.
Za spoločensky nebezpečné považujeme tiež reklamy, ktoré podnecujú spotrebu cigariet či alkoholu, ktorý je častou príčinou rozpadu manželstiev, nešťastí na cestách alebo násilných trestných činov. Spoločensky nebezpečné sú takisto reklamy, ktoré vzbudzujú stratu rešpektu voči tradíciám či skryte znevažujú ženy alebo mužov.
Obzvlášť citlivo treba vnímať tzv. detské reklamy, t.j. reklamy v ktorých vystupujú deti s cieľom zmanipulovať nákupné správanie dospelých alebo ktoré sú určené priamo pre detského diváka. Dieťa si nedokáže od prezentovanej reality držať racionálny odstup. Informácie, ktoré sa k nemu prostredníctvom reklamy dostanú spracováva emocionálne, a preto nedokáže racionálne prijať ani rodičovské rozhodnutie o nepotrebnosti, prípadne škodlivosti prezentovaného produktu.
V rámci predloženej novely zákona preto plošne obmedzujeme množstvo reklamy vysielanej v televíznom alebo rozhlasovom vysielaní na maximálne 5 % z celkového denného vysielacieho času. Zároveň sa oproti pôvodnej legislatíve skracuje vysielací čas vyhradený reklamným šotom a telenákupným šotom počas jednej celej hodiny z 20 % (12 min) na maximálne 10 % (6 min), a to s platnosťou pre všetky médiá počas celého dňa.
V praxi to znamená, že televízna alebo rozhlasová stanica bude môcť za hodinu odvysielať najviac 6 minút reklamy, pričom celková doba reklamy odvysielanej za celý deň môže byť maximálne 72 minút.
Prevádzkovatelia televíznych spoločností budú po nadobudnutí účinnosti novely zákona taktiež povinní zobrazovať počas vysielania reklamy alebo telenákupu na obrazovke aj čas