D ô v o d o v á s p r á v a
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miroslav Ivan, Jozef Rajtár, Eugen Jurzyca, Milan Laurenčík, Radoslav Pavelka a Martin Klus.
Cieľom predloženého návrhu nasledovné zmeny v zákone o cestnej premávke a v zákone o správnych poplatkoch:
a)Zmena viazania EČV z vozidla na majiteľa vozidla.
Zavedenie možnosti „prenositeľnosti“ tabuľky s evidenčným číslom vozidla (v skratke EČV, tzv. ŠPZ-ky) zo starého motorového vozidla toho istého majiteľa na jeho nové motorové vozidlo, pričom pôvodnú tabuľku bude môcť použiť bez ohľadu na to, či v danom okrese naďalej trvalý pobyt. Kúpou tabuľky s EČV pri prvej registrácii vozidla sa kupujúci stáva tak jej držiteľom a môže ju opätovne použiť pri ďalších registráciách vozidiel. Viazanosť EČV na okres trvalého pobytu vlastníka vozidla sa vypúšťa úplne. Navrhnutá zmena ušetrí jednak značné finančné prostriedky štátu (náklady na nákup nových EČV) a jednak jednotlivcom-vlastníkom motorových vozidiel v situácii, kedy majiteľ predá staré motorové vozidlo a kúpi nové. Túto zmenu ocenia najmä tí, ktorí si dali na objednávku vyrobiť vlastnú EČV. Znovupoužitie pôvodnej EČV však okrem finančnej úspory pre majiteľa vozidla prináša aj ekologický efekt pre spoločnosť, pretože pri súčasnom systéme sa hovoriť o plytvaní (pri dnešnom počte áut sa v úhrne jedná o značný objem kovu potrebného na výrobu EČV).
b)Predĺženie platnosti dočasných EČV vozidla z 1 roka na 10 rokov.
Zavedenie pravidla, aby platnosť tzv. „dočasnej značky“, resp. tabuľky s evidenčným číslom vozidla prideľovanej predajcami novovyrobeným vozidlám, alebo novokúpeným vozidlám, ktoré dosiaľ neboli evidované, bola nie jeden rok ako je tomu v súčasnosti, ale desať rokov. Vzhľadom na to, že životnosť takejto kovovej tabuľky vysoko prevyšuje 10 rokov, niet dôvodu obmedzovať jej platnosť na jeden rok. Uvedené 10-ročné obdobie samozrejme neznamená, že majiteľ novovyrobeného vozidla s takouto „dočasnou značkou“ bude môcť jazdiť 10 rokov, znamená to iba, že predajca ju môže svojim zákazníkom prideľovať postupne počas 10 rokov nemusí ju po jednom roku odovzdávať Policajnému zboru a platiť za novú, čím ušetrí určité finančné prostriedky a zníži sa mu administratívna náročnosť v procese práve predaného motorového vozidla.
c)Zákaz opätovného vydania rovnakého EČV v prípade odcudzenia vozidla spolu s EČV.
Na základe upozornenia vlastníka vozidla, ktorému bolo takéto EČV pridelené a ktorý bol z tohto dôvodu v zahraničí zadržaný ako podozrivý z odcudzenia vozidla, navrhujeme aby v prípade, ak niekedy bolo vozidlo s EČV odcudzené a vyšetrovanie ukončené, aby takéto EČV nikdy v budúcnosti pridelené novému držiteľovi vozidla nebolo. Podľa v súčasnosti platného zákona tak vystavujeme našich občanov v zahraničí riziku zadržania orgánmi polície. Predloženým návrhom takúto možnosť vylučujeme.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na verejné financie, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv, pozitívny vplyv na životné prostredie, ako aj pozitívny vplyv na služby pre občana. Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodu 2 až 5
Navrhuje sa úprava príslušných ustanovení zákona, ktoré súvisia s jedným z cieľov návrhu zákona a to upraviť prideľovanie tabuliek s evidenčným číslom tak, aby bolo možné raz (prvý krát) pridelenú tabuľku s evidenčným číslom ponechať držiteľovi alebo vlastníkovi vozidla aj za účelom jej neskoršieho opätovného použitia.
K bodu 6
Navrhuje sa doplniť pravidlá v prípade, ak došlo k odcudzeniu tabuľky s evidenčným číslom. Navrhuje sa preto zvedenie absolútneho zákazu vydávania tabuľky s evidenčným číslom vozidla, ktoré bolo odcudzené (aj s tabuľkou). Dôvodom je predchádzanie nedorozumeniam a nepríjemnostiam našich vodičov v zahraničí.
K bodu 7
Navrhuje sa spresnenie ustanovenia v súlade s cieľom právnej úpravy týkajúcej sa tabuliek s evidenčným číslom. Podľa novej úpravy nebude ŠPZ vyjadrovať okres, v ktorom vlastník vozidla trvalý pobyt, resp. sídlo, ale iba okres, v ktorom orgán Policajného zboru tabuľku s evidenčným číslom prvýkrát vydal.
K bodu 8, 11, 16
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
K bodu 9 a 10
Navrhuje sa úprava prideľovania tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom vozidlu používanému na skúšobnú prevádzku, novovyrobenému vozidlu alebo novokúpenému vozidlu. Navrhovaným ustanovením v bode 8 sa z doterajšej množiny zvláštnych evidenčných čísiel obsahujúcich písmeno M vyčleňujú novovyrobené a novokúpené vozidlá, pričom skúšobné vozidlá v tejto skupine zostávajú. Platnosť zvláštnych evidenčných čísiel obsahujúcich písmeno M zostáva naďalej na úrovni najviac jedného roka. Navrhovaným ustanovením v bode 9 sa zavádza nové zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno N, ktoré sa môže prideliť novovyrobenému vozidlu, alebo novokúpenému vozidlu, ktoré dosiaľ nebolo evidované. Pre tieto vozidlá je v súčasnosti určené zvláštne evidenčné číslo obsahujúce písmeno M (verejnosti známe ako „dočasná tabuľka“, resp. „dočasná značka“), pričom tabuľky s evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M používajú dnes aj skúšobné vozidlá a jeho platnosť je najviac jeden rok. Z množiny zvláštnych evidenčných čísiel obsahujúcich písmeno M boli novovyrobené vozidlá a novokúpené vozidlá, ktoré dosiaľ neboli evidované, vyčlenené v novelizačnom bode 9.
K bodu 12
Upravujú sa pravidlá prideľovania tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom. Navrhované ustanovenie vecne kopíruje súčasné znenie, avšak pridáva doň písmeno b) ktoré obsahuje osobitnú dobu platnosti dokladov vydaných dokladov k tabuľke so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno N a to v trvaní najviac 10 rokov. Dočasné EČV sa v praxi využíva na označenie motorového vozidla po dobu medzi kúpou vozidla a jeho zaevidovaním na dopravnom inšpektoráte podľa sídla, resp. bydliska majiteľa, resp. držiteľa vozidla. Tieto EČV poskytuje na túto dobu predajca vozidla. Ich platnosť je však len jeden rok a každý rok opakovane musí predajca vozidiel tieto EČV na dopravnom inšpektoráte zakúpiť. Priemerný počet takýchto EČV u predajcov sa pohybuje medzi 20 30, čo znamená úplne zbytočné finančné zaťaženie vzhľadom na to, že životnosť týchto plechových EČV vysoko prevyšuje 10 rokov. Navrhujeme aby platnosť takýchto EČV bola 10 rokov, predajcom vozidiel ušetríme nemálo finančných prostriedkov a policajným orgánom na dopravných inšpektorátoch znížime administratívne zaťaženie.
K bodu 13 a 14
V novelizačnom bode 13 sa upravuje ustanovenie týkajúce sa prideľovania tabuliek so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúce písmeno M a N tak, aby bolo zrejmé, kto môže požiadať o vydanie tabuľky s písmenom M a tabuľky s písmenom N. V kontexte na vyššie uvedené legislatívne zmeny sa zužuje okruh subjektov, ktorým možno vydať tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno M. Navrhovanou zmenou v novelizačnom bode 14 sa do zákona zakotvuje okruh subjektov, ktorým možno vydať tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúcim písmeno N.
K bodu 15
V nadväznosti na zavedenie tabuliek so zvláštnym evidenčným číslo obsahujúcim písmeno N sa rozširuje ustanovenie § 128 ods. 4 (pôvodný odsek 3). Upravuje sa ustanovenie o tlačivách na vedenie prehľadu o manipulácii s tabuľkami so zvláštnym evidenčným číslom a o ich prideľovaní tak, aby sa vzťahovalo aj na tabuľky obsahujúce písmeno N.
K čl. II
Upravuje sa ustanovenie zákona o správnych poplatkoch tak, aby bolo zrejmé, že správny poplatok sa nevyberie, ak sa tabuľka s evidenčným číslom použije opätovne.
K čl. III
Účinnosť predloženého návrhu zákona sa navrhuje na 1. novembra 2018.