Samotné ročné zúčtovanie preddavkov na poistné za zamestnanca, zamestnávateľa a SZČO vykoná Sociálna poisťovňa, takže nedôjde k zvýšeniu administratívnej záťaže u zamestnávateľov.
Predpokladá sa zníženie administratívnej záťaže zmenou nastavenia odvodovej odpočítateľnej položky v prípade dohody o brigádnickej práci študentov, kedy študent pracujúci na tento typ pracovného vzťahu bude dôchodkovo poistený počas celého trvania dohody bez ohľadu na to, či si uplatní alebo neuplatní odvodovú odpočítateľnú položku (OOP). To znamená, že od začiatku po skončenie dohody. Uvedené bude znamenať výrazné zníženie administratívnej záťaže pre zamestnávateľa v súvislosti so zamestnávaním študenta vykonávajúceho dohodu o brigádnickej práci, keď sa dnešná povinnosť zamestnávateľa spočívajúca v povinnosti podať prihlášku a odhlášku pri každom vzniku resp. zániku dôchodkového poistenia študenta vykonávajúceho dohodu o brigádnickej práci z dôvodu prekročenia hranice príjmu (pri dohodách trvajúcich niekoľko mesiacov to môže byť aj každý mesiac) nahradí oveľa jednoduchších spôsobom, a to tým, že zamestnávateľ podá jednu prihlášku pri vzniku dohody a jednu odhlášku pri zániku dohody. Rovnaký postup sa bude vzťahovať na dôchodcov pracujúcich na dohodu.
Predpoklady pre kvantifikáciu:
Počet dotknutých zamestnávateľov sa očakáva na úrovni približne 10,7 tis. subjektov (zodpovedá približne tretine zamestnávateľov, ktorí zamestnávali dohodára-študenta alebo dohodára-dôchodcu s OOP a v priebehu roka aspoň raz presiahol dohodár hranicu príjmu 200 eur mesačne = 32 000 / 3). Počet dotknutých dohodárov sa odhaduje rovnako na úrovni jednej tretiny zo všetkých možných dotknutých dohodárov, t. j. 33,7 tisíc (101 000 / 3). Na základe uvedeného je priemerný počet dotknutých zamestnancov na jedného zamestnávateľa 3,15 zaokrúhlene nadol 3 (33 700 / 10 700). V priemere na jedného zamestnanca sa očakávajú 3 prihlásenia do registra poistencov a sporiteľov na SDS a 3 odhlásenia, t. j. spolu v priemere 6 úkonov, ktoré už nebude zamestnávateľ podľa novej právnej úpravy potrebné uskutočniť.
Kvantifikácia:
Priemerný počet ušetrených hodín na úkonoch u 1 dotknutého podnikateľa = priemerný počet dotknutých zamestnancov s OOP u jedného zamestnávateľa x počet úkonov ročne x časová náročnosť povinnosti („predloženie dokladu elektronicky“) = 3 x 6 x 0,5 = 9 hod.
Priemerné ušetrené náklady na 1 podnikateľa = celkové náklady práce na 1 hod x priemerný počet ušetrených hodín na úkonoch u 1 dotknutého zamestnávateľa = 15,0 x 9 = 135,0 eur.