- vplyv na verejné zdravotné poistenie
Iné ako rozpočtové zdroje
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predpokladané zvýšené výdavky v rokoch 2019 až 2021 súvisiace so zvýšenými výdavkami na aktualizáciu a úpravu informačného systému, mzdové výdavky na dodatočných zamestnancov a nárast výdavkov fondu nemocenského poistenia v rokoch 2019 až 2021 v súvislosti so zavedením súbežného poberania materského budú riešené v rámci návrhu rozpočtu Sociálnej poisťovne na rok 2019 a rozpočtového výhľadu na roky 2020 až 2021.
Pokles príjmov štátneho rozpočtu v roku 2021 bude riešený v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021.
Pokles príjmov obcí a vyšších územných celkov v roku 2021 bude riešený v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2019 až 2021.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Účelom navrhovanej právnej úpravy je najmä zavedenie ročného zúčtovania preddavkov v sociálnom poistení, čím dôjde k obmedzeniu odvodovej optimalizácie subjektov platiacich poistné do Sociálnej poisťovne. Ďalším opatrením navrhovanej právnej úpravy je úprava zákona o sociálnom poistení v súvislosti so súbežným poberaním dávky materské.
Navrhuje sa:
A) Zaviesť ročné zúčtovanie na platenie poistného na povinné nemocenské poistenie, povinné dôchodkové poistenie, povinné príspevky na starobné dôchodkové sporenie, poistné na povinné poistenie v nezamestnanosti a do rezervného fondu solidarity, ktoré budú platené a odvádzané preddavkovo a prebehne nad nimi ročné zúčtovanie. Aj na garančné poistenie sa bude vzťahovať maximálny ročný vymeriavací základ (bez možnosti uplatnenia alikvotného), avšak neprebehne nad nim ročné zúčtovanie. Účinnosť uvedeného opatrenia sa predpokladá od 1. januára 2021.
B) Spresniť text zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, ktorý súvisí so súbežným poberaním dávky materské u otca aj matky a to tak, aby nevznikali pochybnosti o možnosti súbežného poberania dávky materské u otca aj matky, kedy si každý z poistencov uplatňuje svoj nárok na iné dieťa. Účinnosť uvedeného opatrenia sa predpokladá od 1. januára 2019.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) 2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Navrhované zmeny si vyžiadajú zmenu informačného systému Sociálnej poisťovne. Predpokladaný objem kapitálových a prevádzkových výdavkov je uvedený v tabuľke nižšie v eur:
Tabuľka č. 2