Zároveň upozorňujeme, že priemerný mzdový výdavkov uvádzaný v tabuľke č. 5 zodpovedá pri uvedenom počte zamestnancov 307 v rokoch 2019 až 2020 úrovni 833,77 eur v roku 2019, 875,36 eur v roku 2020 a 891,79 eur v roku 2021.
Stanovisko MPSVR SR:
Akceptované – tabuľka č. 5 bola zmenená v súlade s pripomienkou.
V analýze vplyvov predkladateľ uvádza, že návrh bude mať negatívny vplyv na výšku výnosu dane z príjmov fyzických osôb, ktorá predstavuje 100 % príjem územnej samosprávy, pričom nepopisuje spôsob krytia uvedeného negatívneho vplyvu. Zároveň predkladateľ nesprávne zaradil tento výpadok príjmu územnej samosprávy ako rozpočtovo krytý v tabuľke č. 1 v časti Financovanie zabezpečené v rozpočte. Žiadame doplniť spôsob krytia a opraviť príslušnú časť analýzy.
Stanovisko MPSVR SR:
Akceptované – tabuľka č. 1 bola zosúladená s časťou 2.1.1, kde boli realizované zmeny v súlade s pripomienkou.
V analýze vplyvov v časti 2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov žiadame uviesť prečo má zavedenie ročného zúčtovania vplyv na príjmy už v roku 2018 (pravdepodobne kvôli novým zamestnancom Sociálnej poisťovne, čo nepriamo uvádza analýza v ďalšom texte), napriek tomu, že účinnosť zákona sa predpokladá až 1. 1. 2019.
Stanovisko MPSVR SR:
Akceptované – v texte bolo doplnené zdôvodnenie, ktoré súvisí s novoprijatými zamestnancami a zaslaným poistným do Sociálnej poisťovne a zdravotných poisťovní.
Žiadame doplniť predpoklady, ktoré boli použité v časti 2.2.4.1 Kvantifikácia príjmov (str. 4) na odhad osôb, ktorých vymeriavací základ prekročí 7- násobok priemernej mzdy. Koľko bolo takýchto osôb v minulosti (v roku 2016), či sa očakáva nejaký prírastok v roku 2019 ako aj v ďalších rokoch, na ktoré doložka vplyvov kvantifikuje dopady?
Stanovisko MPSVR SR:
Akceptované – v texte boli doplnené podrobnosti k predpokladom.
V rovnakej časti žiadame doplniť, aké predpoklady a východiská boli použité pri kvantifikácii vplyvu zavedenia ročného zúčtovania na príjmy jednotlivých typov poistenia na roky 2019 až 2021.
a.Aký rast miezd bol použitý pri skupine dotknutej ročným zúčtovaním (vysokopríjmové osoby, ktoré po zavedení ročného zúčtovania zaplatia na sociálnych odvodoch viac) a aký rast priemernej mzdy sa očakáva vzhľadom na výšku maximálneho ročného vymeriavacieho základu? Žiadame aktualizovať podľa prognózy makroekonomického výboru, ktorá bola zverejnená 2. februára 2018.
b.Ako bol zohľadnený druhý dôchodkový pilier, z čoho vychádzala kvantifikácia pri predpoklade podielu sporiteľov medzi dotknutými osobami? Bol použitý odhad (aký?) alebo sa vychádzalo z individuálnych údajov? Predpokladá sa nejaký prírastok sporiteľov v druhom dôchodkovom pilieri v dotknutej skupine osôb v ďalších rokoch?
Stanovisko MPSVR SR:
Akceptované – v texte boli doplnené podrobnosti k predpokladom a použitým vstupným údajom.
Žiadame doplniť informáciu o tom, ako bola kvantifikovaná potreba dodatočných zamestnancov SP z titulu zavedenia ročného zúčtovania v roku 2018 ako aj v nasledujúcich rokoch. Rovnako žiadame doplniť predpokladaný počet ročných zúčtovaní, ktoré bude musieť SP vykonať a zároveň bude ročné zúčtovanie mať vplyv na zaplatené odvody (35,4 tisíc vysokopríjmových + 103 tis. študentov a dôchodcov+ 74 tis. SZČO?). Koľko ročných zúčtovaní sa predpokladá na jedného nového zamestnanca SP? Budú títo noví zamestnanci potrební celoročne aj napriek tomu, že ročné zúčtovanie bude pravdepodobne sústredené do niekoľkých mesiacov roka (od mája do septembra/októbra)?
Stanovisko MPSVR SR:
Akceptované – v texte boli doplnené podrobnosti k predpokladanému počtu zaslaných rozhodnutí o výsledku ročného zúčtovania a väzby na predpokladaný počet prijatých zamestnancov Sociálnou poisťovňou.