Cieľom štvrťročných správ je poskytovanie údajov o registrovaných sociálnych podnikoch Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ako i verejnosti prostredníctvom zverejnenia v registri sociálnych podnikov s výnimkou údajov, ktoré majú charakter obchodného tajomstva v zmysle Obchodného zákonníka. Takouto „kontrolou“ je možné odhaliť registrované sociálne podniky, ktoré porušujú ducha zákona, príp. v určitom čase prestali spĺňať podmienky a neoznámili to (napr. pokles znevýhodnených zamestnancov v kalendárnom štvrťroku pod 30 % s prihliadnutím na fikciu stanovenú v § 12 ods. 4 zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch).
Zákonom o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch sa zaviedol register sociálnych podnikov a upravil sa jeho obsah a postup sprístupňovania údajov obsiahnutých v registri orgánom štátnej správy, súdom, obciam a vyšším územným celkom, iným orgánom verejnej moci a ďalším subjektom. Zavedenie registra možno hodnotiť pozitívne s výhradou záväznosti registra a jeho využitia verejnosťou. S prihliadnutím na elektronizáciu a vývoj informačných technológií je požiadavka na právnu záväznosť registrov, nie ich využitie len na informačné účely.
Podľa súčasnej úpravy Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zverejňuje údaje z registra sociálnych podnikov na svojom webovom sídle a poskytuje ich v elektronickej podobe, automatizovaným spôsobom vybraným subjektom. Register sociálnych podnikov sa sprístupňuje na webovom sídle Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, t. j. je dostupný každému a bezplatne. Po vzore úpravy zákona č. 315/2016 Z. z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa navrhuje, aby register sociálnych podnikov vedený v elektronickej podobe bol právne záväzný. Právna záväznosť znamená, že údaje zverejnené v registri sú účinné voči všetkým a nie je potrebné ich pred orgánmi verejnej moci preukazovať, t. j. orgán verejnej moci si má možnosť tieto údaje zistiť sám. Tým sa zároveň napĺňa zásada elektronického výkonu verejnej moci, vyjadrená v § 17 ods. 5 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Prístup k údajom registra sociálnych podnikov nie je neobmedzený, ale je limitovaný právnou úpravou obsiahnutou v odseku 6, ktorou sa obmedzenie vzťahuje na osobné údaje, akým je rodné číslo alebo iný identifikátor, ak ide o cudzinca.
Podľa odseku 5 návrhu zákona budú z registra sociálnych podnikov vydávané výpisy (obdobne ako v prípade obchodného registra alebo registra partnerov verejného sektora) a súčasne aj potvrdenia o tom, že určité údaje v registri sociálnych podnikoch zapísané nie sú. Z hľadiska technickej realizácie registra sociálnych podnikov sa predpokladá možnosť vygenerovania autorizovaného výpisu v elektronickej podobe priamo na webovom sídle Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR s možnosťou jeho stiahnutia a ďalšieho využitia. Ďalej návrh zákona predpokladá, že register bude sprístupnený aj v podobe datasetov, ktoré umožnia automatizované spracovanie zapísaných údajov v iných informačných systémov, resp. analytickú prácu so zapísanými údajmi, a to ako na strane štátnych orgánov, tak aj na strane verejnosti.
Navrhuje sa aj rozšírenie výpočtu údajov, ktoré sa do registra sociálnych podnikov zapisujú o kontaktné údaje registrovaného sociálneho podniku, ktorými sú e-mailová adresa a telefónne číslo, ako i odkaz na webovú stránku podniku, ak ju má zriadenú, a to z dôvodu informovanosti a efektívnosti. Taktiež sa registrovanému sociálnemu podniku umožňuje uviesť v registri aj iné údaje, ktoré považuje za dôležité a chce ich uviesť (napr. opis činnosti, na akú cieľovú skupinu sa zameriava, ktoré typy aktivít vykonáva a pod.) a ich zverejnenie nie je v rozpore s osobitnými predpismi (napr. zákon o ochrane osobných údajov), pričom nejde o povinne zapisované údaje. V registri sociálnych podnikov sa zverejňujú aj ďalšie údaje, ak tak stanoví zákon o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch (napr. zverejňovanie štvrťročných správ podľa bodu 3 - § 14a ods. 3 návrhu zákona).