Dôvodová správa
Účelom predkladaného návrhu zákona je umožniť uzatváranie dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru na činnosti, ktoré sú predmetom ochrany podľa autorského zákona. Dohodami o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sú dohoda o vykonaní práce, dohoda o pracovnej činnosti a dohoda o brigádnickej práci študentov. Zákonník práce bez akéhokoľvek vecného opodstatnenia zakazuje uzatvárať takéto dohody na činnosti, ktoré sú predmetom ochrany podľa autorského zákona.
Ide o činnosti ako grafické, dizajnerské a návrhárske práce, fotografovanie, práce s textom, alebo programovanie. Tento typ prác môže autor vykonávať ako na základe externého vzťahu vo forme zmluvy o dielo, tak na základe zamestnaneckého pomeru (pracovná zmluva) ako svoju pracovnú náplň.
Autorský zákon nebráni tomu, aby sa takéto práce vykonávali aj na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, dokonca to nepriamo predpokladá, keď v § 90 ustanovuje, že zamestnanecké dielo je „dielo vytvorené autorom na splnenie povinností vyplývajúcich mu z pracovnoprávneho vzťahu alebo z obdobného pracovného vzťahu“. Zákonník práce to však v § 223 ods. 4 výslovne zakazuje.
Tento zákaz nemá žiadnu logiku. Neexistuje žiadny vecný dôvod, prečo autori môžu vykonávať svoju činnosť ako zamestnanci na základe pracovnej zmluvy u zamestnávateľa, aj ako dodávatelia na základe zmluvy o dielo, ale nemôžu rovnakú činnosť realizovať na základe dohôd o vykonaní práce, o pracovnej činnosti alebo o brigádnickej práci študentov, ktoré sú voľnejšou obdobou zamestnaneckého pracovného vzťahu.
Tento zákaz sa stal súčasťou starého Zákonníka práce (zákon č. 65/1965 Zb.) pri jeho novelizácii v roku 1988 (zákon č. 188/1988 Zb.). V dôvodovej správe bol iba všeobecne vysvetlený snahou zabrániť tomu, aby „nedochádzalo naďalej v praxi k nejasnostiam o súbehu pracovnoprávnych a autorskoprávnych vzťahov“. Hoci po roku 1989 došlo k nahradeniu plánovanej a štátom ovládanej ekonomiky trhovým hospodárstvom s podstatne väčšou slobodou a variabilitou hospodárskych vzťahov i tvorivých činností, predmetné ustanovenie nebolo zo starého Zákonníka práce vypustené a dokonca bolo v roku 2001 mechanicky prebraté aj do nového Zákonníka práce (zákon č. 311/2001 Z.z.). V Českej republike bol uvedený zákaz zo Zákonníka práce vypustený.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, ani na životné prostredie a má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.