Príloha č. 4  
Analýza sociálnych vplyvov  
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám,  
sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť  
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte  
ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.  
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?  
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?  
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?  
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností  
s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie  
výdavkov:  
Možno predpokladať pozitívny vplyv navrhovanej  
úpravy na domácnosti osôb nevidiacich, so zrakovým  
postihnutím alebo s poruchou čítania (osoby definované  
ako „osoby s poruchou čítania“) vzhľadom na zavedenie  
novej autorskoprávnej výnimky špeciálne pre potreby  
takto  
znevýhodnenej  
skupiny  
obyvateľstva.  
Rozmnoženiny v prístupných formátoch z niektorých  
diel (kníh, audiokníh, novín, časopisov, notových  
záznamov atď.) budú môcť vyhotovovať a navzájom si  
medzi sebou vymieňať aj poskytovatelia služieb pre  
osoby s poruchou čítania (knižnice, špeciálne školy,  
archívy a pod.), a to nielen na území Slovenskej  
republiky, ale aj cezhranične. Rovnako, okrem  
samotných osôb s poruchami čítania, môžu vyhotovovať  
rozmnoženiny v prístupných formátoch pre tieto osoby  
aj fyzické osoby, ktoré konajú v ich mene a na ich účet  
(napr. opatrovatelia alebo asistenti). Predpokladá sa  
zlepšenie  
dostupnosti  
diel  
a ich rozmnoženín  
v prístupných formátoch. Osobám s poruchou čítania sa  
zväčší objem dostupných diel, vrátane diel v cudzích  
jazykoch a za vyhotovenie takéhoto prístupného formátu  
a určité ďalšie použitia v zmysle výnimky nevznikne  
povinnosť uhradiť autorovi diela odmenu. Výdavky  
poklesnú predovšetkým poskytovateľom služieb pre  
osoby s poruchou čítania, ktorí môžu bezodplatne  
realizovať domáce i cezhraničné výmeny, vrátane  
dovozu a vývozu, rozmnoženín v prístupných formátoch.  
Návrh priamo súvisí s medzinárodnou zmluvou,  
konkrétne s Marakéšskou zmluvou o uľahčení prístupu k  
uverejneným dielam pre osoby nevidiace, zrakovo  
postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania, čiže  
po prijatí podobných ustanovení v ďalších členských  
štátoch EÚ a WIPO, bude dosah týchto ustanovení  
medzinárodný.  
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:  
Osoby s poruchou čítania (t.j. osoby, ktoré sú v  
dôsledku svojho zdravotného postihnutia nevidiace,  
alebo majú poruchu zrakového alebo iného  
vnímania textu, ktorá im neumožňuje čítať alebo  
inak vnímať text v rovnakej miere ako osobám bez  
takéhoto postihnutia, alebo trpia fyzickým  
postihnutím, ktoré im neumožňuje manipulovať s  
textom v tlačenej forme tak, aby mohli zamerať svoj  
zrak na text v rozsahu, ktorý je bežne potrebný na  
čítanie)  
FO, ktoré konajú v mene a na účet osôb s poruchami  
čítania  
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností  
s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie  
výdavkov:  
1
Príloha č. 4  
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:  
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo  
sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:  
Domácnosti, ktorých príjmy tvoria len peňažné  
príspevky na opatrovanie, prípadne s dôchodkovou  
dávkou opatrovanej fyzickej osoby  
s
uvedeným  
zdravotným postihnutím, patria medzi rizikové skupiny z  
hľadiska chudoby a sociálneho vylúčenia. Vplyv je  
popísaný vyššie.  
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov  
a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.  
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.  
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.  
Ovplyvnená skupina č. 1:  
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles  
výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:  
Vplyvy nie je možné v súčasnosti kvantifikovať, pretože  
sa nedá určiť presný počet osôb s poruchami čítania  
v Slovenskej republike, ktorí budú predloženým  
materiálom ovplyvnení. Predpokladá sa pokles  
výdavkov domácností osôb s poruchami čítania, avšak  
bez podrobnej praktickej analýzy uplatňovania návrhu  
zákona nie je možné tento pokles presne špecifikovať.  
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast  
výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:  
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):  
Na celom svete je približne 285 miliónov osôb  
nevidiacich a osôb s inými poruchami čítania.  
Ovplyvnená skupina č. 2:  
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles  
výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:  
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast  
výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:  
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):  
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:  
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky  
vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby,  
identifikujte  
a
kvantifikujte vplyv na chudobu  
obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel  
rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):  
2
Príloha č. 4  
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a  
službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.  
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?  
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú,  
geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.  
Rozumie sa najmä na prístup k:  
sociálnej  
ochrane,  
sociálno-právnej  
Návrh má vplyv na prístup k informáciám, vzdelávaniu a k ďalším  
službám, najmä k službám všeobecného záujmu a tovarom, pre  
osoby s poruchami čítania. Dotknuté osoby budú môcť ľahšie získať  
alebo si vyhotoviť rozmnoženiny v prístupnom formáte, ako je napr.  
zväčšená tlač alebo Braillovo písmo, z určitých diel. Ide o slovesné  
diela zverejnené v rôznych formách a hudobné diela vyjadrené v  
písomnej forme (notové zápisy, partitúry), vrátane ilustrácií, ktoré  
súvisia s danými slovesnými alebo hudobnými dielami. Slovesné  
diela môžu byť vyjadrené vo forme kníh vrátane elektronických  
kníh, odborných časopisov, novín, zábavných časopisov a iných  
písomných materiálov, ako aj vo forme zvukových záznamov.  
Rozšíri sa tak katalóg diel, ktoré budú v prístupných formátoch pre  
osoby s poruchami čítania, dostupné.  
ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb  
starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so  
zdravotným postihnutím),  
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti  
a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov  
a existujúcim zamestnaneckým právam,  
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich  
so zdravotným postihnutím,  
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie  
zosúladenia  
povinností,  
k školeniam, odbornému vzdelávaniu  
príprave na trh práce,  
rodinných  
služby  
a pracovných  
zamestnanosti),  
a
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo  
dostupných pomôcok pre občanov so  
zdravotným postihnutím,  
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu  
a celoživotnému vzdelávaniu,  
bývaniu  
a súvisiacim  
základným  
komunálnym službám,  
doprave,  
ďalším službám najmä službám všeobecného  
záujmu a tovarom,  
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym  
službám,  
informáciám  
k iným právam (napr. politickým).  
Má návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo  
sociálneho vylúčenia?  
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší  
ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.  
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku  
chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:  
Návrh sa týka osôb s poruchami čítania, vplyv je popísaný vyššie.  
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce  
iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov  
pod hranicou rizika chudoby, alebo  
s
príjmom pod životným minimom, alebo  
patriace medzi 25% domácností s najnižším  
príjmom),  
nezamestnaní,  
najmä  
dlhodobo  
nezamestnaní, mladí nezamestnaní  
nezamestnaní nad 50 rokov,  
deti (0 17),  
mladí ľudia (18 – 25 rokov),  
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65  
rokov alebo dôchodcovia,  
a
ľudia so zdravotným postihnutím,  
marginalizované rómske komunity  
domácnosti s 3 a viac deťmi,  
jednorodičovské domácnosti  
s
deťmi  
(neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé  
matky s deťmi),  
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia  
o azyl,  
iné zraniteľné skupiny, ako sú napr.  
bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy  
alebo iné inštitucionálne zariadenia  
3
Príloha č. 4  
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.  
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.  
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy,  
etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej  
diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?  
Návrh dodržuje povinnosť rovnakého zaobchádzania a podporuje rovnosť príležitostí pre skupinu osôb so  
zdravotným postihnutím, konkrétne s tzv. poruchy čítania. V návrhu sa zdôrazňuje zlepšenie prístupu osôb  
s poruchami čítania k informáciám, k lepšiemu vzdelávaniu i možnosti výskumu, a to v zásade až do miery prístupu  
zodpovedajúcej tej, ktorú majú osoby bez takéhoto zdravotného postihnutia.  
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude  
viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.  
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať  
do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi  
a ženami, ktoré sú relevantné k danej politike.  
Nemá vplyv.  
Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní  
obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na  
ekonomickom, politickom a sociálnom živote  
spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či  
pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej  
rovnosti:  
podpora  
vyrovnávania  
ekonomickej  
nezávislosti,  
zosúladenie  
pracovného,  
súkromného  
a rodinného života,  
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,  
boj proti rodovo podmienenému násiliu  
a obchodovaniu s ľuďmi,  
eliminácia rodových stereotypov.  
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.  
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu  
sociálnych vplyvov.  
4
Príloha č. 4  
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.  
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach  
ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny  
zamestnancov, o aké typy zamestnania  
/pracovných úväzkov pôjde a pod.  
Nie.  
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.  
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach  
ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy  
zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.  
Identifikujte možné dôsledky, skupiny  
zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené  
a rozsah vplyvu.  
Nie.  
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?  
Dopyt po práci závisí na jednej strane na  
produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na  
druhej strane na cene práce.  
Nie.  
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?  
Týka sa makroekonomických dosahov ako je  
napr. participácia na trhu práce, dlhodobá  
nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach  
zamestnanosti. Ponuka práce môže byť  
Nie.  
ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou  
miezd, inštitucionálnym nastavením (napr.  
zosúladenie pracovného a súkromného života  
alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).  
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké  
a pre ktoré skupiny?  
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých  
profesií favorizovaním špecifických aktivít či  
technológií.  
Nie.  
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?  
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia  
zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť  
zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo  
predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“  
Nie.  
5