Príloha č. 1  
Doložka vybraných vplyvov  
1. Základné údaje  
Názov materiálu  
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon v znení zákona č. 125/2016 Z.  
z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony  
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)  
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky  
Materiál nelegislatívnej povahy  
Charakter predkladaného materiálu  
Materiál legislatívnej povahy  
Transpozícia práva EÚ  
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:  
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/1564 z 13.septembra 2017 o určitých povolených  
spôsoboch použitia určitých diel a iných predmetov ochrany chránených autorským právom a s ním súvisiacimi  
právami v prospech osôb, ktoré sú nevidiace, zrakovo postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania, a  
o zmene smernice 2001/29/ES o zosúladení niektorých aspektov autorských práv a s nimi súvisiacich práv  
v informačnej spoločnosti  
7.3.-13.3.2018  
marec 2018  
Termín začiatku a ukončenia PPK  
Predpokladaný termín predloženia na MPK*  
do 15. mája 2018  
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády  
SR*  
2. Definovanie problému  
Navrhovaná právna úprava reaguje predovšetkým na potrebu transpozície smernice 2017/1564/EÚ, na základe  
ktorej sa do Autorského zákona zavádza nová autorskoprávna výnimka pre osoby s poruchami čítania. Zároveň  
vzhľadom na potreby praxe minoritne upravuje niekoľko ďalších ustanovení Autorského zákona. Novelou  
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších  
predpisov sa navrhuje zrušenie správnych poplatkov za evidenciu periodickej tlače a za zmeny v evidencii  
periodickej tlače. Návrh zákona tiež novelizuje tlačový zákon, ktorým sa riešia aplikačné problémy v evidencii  
periodickej tlače.  
3. Ciele a výsledný stav  
Cieľom predkladanej právnej úpravy je zabezpečiť transpozíciu smernice 2017/1564/EÚ a vytvoriť tak právny  
rámec, ktorým by sa zlepšila dostupnosť diel (kníh, novín, časopisov, audiokníh atď.) v prístupných formátoch  
pre osoby nevidiace, zrakovo postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania. Na tento účel sa zavádza nová  
zákonná výnimka z autorského práva a práv súvisiacich s autorským právom, ktorú môžu využívať jednak  
osoby definované ako osoby s poruchami čítania, ale aj organizácie alebo inštitúcie starajúce sa o napĺňanie ich  
potrieb bez dosahovania majetkového prospechu – poskytovatelia služieb pre osoby s poruchou čítania.  
V takýchto prípadoch nie je potrebné získať predchádzajúci súhlas nositeľa práv na určité autorskoprávne  
spôsoby použitia diel a ich rozmnoženín v prístupných formátoch.  
Predkladaný návrh taktiež rieši niekoľko aktuálnych aplikačných problémov z praxe a legislatívno-technicky  
spresňuje viaceré ustanovenia Autorského zákona. Cieľom predkladaného návrhu je tiež odstrániť aplikačné  
problémy v evidencii periodickej tlače.  
4. Dotknuté subjekty  
Návrh zákona sa dotýka týchto subjektov:  
- osoby s poruchami čítania,  
- poskytovatelia služieb pre osoby s poruchami čítania,  
- právnické osoby združujúce používateľov,  
- organizácie kolektívnej správy,  
Príloha č. 1  
- vydavatelia periodickej tlače,  
- Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky.  
5. Alternatívne riešenia  
Bola posudzovaná alternatíva ponechania správneho poplatku za zápis do zoznamu periodickej tlače a za zápis  
zmeny v zozname periodickej tlače pri zmene vydavateľa periodickej tlače alebo názvu periodickej tlače.  
Do úvahy bol braný dopad platenia uvedeného správneho poplatku na činnosť vydavateľov periodickej tlače.  
Zrušenie uvedeného správneho poplatku považujeme za optimálnejšie riešenie, nakoľko sa ním odstráni  
potenciálna administratívna prekážka plnenia si povinností zo strany vydavateľov periodickej tlače.  
6. Vykonávacie predpisy  
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?  
Áno  
Nie  
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:  
7. Transpozícia práva EÚ  
Na základe transpozície smernice 2017/1564/EÚ sa dopĺňa do Autorského zákona nové ustanovenie § 46a  
a primerane sa upravuje súčasný § 60 ods. 4 Autorského zákona.  
8. Preskúmanie účelnosti**  
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.  
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.  
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu  
legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.  
** nepovinné  
9. Vplyvy navrhovaného materiálu  
Vplyvy na rozpočet verejnej správy  
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy  
Vplyvy na podnikateľské prostredie  
z toho vplyvy na MSP  
Pozitívne  
Áno  
Žiadne  
Nie  
Negatívne  
Čiastočne  
Negatívne  
Negatívne  
Negatívne  
Negatívne  
Negatívne  
Pozitívne  
Pozitívne  
Pozitívne  
Pozitívne  
Pozitívne  
Žiadne  
Žiadne  
Žiadne  
Žiadne  
Žiadne  
Sociálne vplyvy  
Vplyvy na životné prostredie  
Vplyvy na informatizáciu  
Vplyvy na služby verejnej správy pre  
občana, z toho  
vplyvy služieb verejnej správy na  
občana  
vplyvy na procesy služieb vo verejnej  
správe  
Pozitívne  
Pozitívne  
Žiadne  
Žiadne  
Negatívne“  
Negatívne“  
10. Poznámky  
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.  
11. Kontakt na spracovateľa  
Mgr. Lenka Topľanská, odbor autorského práva, MK SR, lenka.toplanska@culture.gov.sk  
12. Zdroje  
Zasadnutia neformálnej pracovnej skupiny so zainteresovanými subjektmi  
Webová stránka Svetovej organizácie duševného vlastníctva (WIPO) – www.wipo.int  
Príloha č. 1  
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK  
I. Úvod: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky dňa 7. marca 2018 predložilo Stálej pracovnej komisii na  
posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh  
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon v znení zákona č. 125/2016 Z. z. o  
niektorých opatreniach súvisiacich s prijatím Civilného sporového poriadku, Civilného mimosporového  
poriadku a Správneho súdneho poriadku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa mení a dopĺňa  
zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších  
predpisov a zákon č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení  
niektorých zákonov (tlačový zákon) v znení neskorších predpisov“ spolu so žiadosťou o skrátenie lehoty PPK.  
Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú  
rozpočtovo zabezpečené, pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie, vrátane pozitívnych vplyvov na malé a  
stredné podniky a pozitívne sociálne vplyvy.  
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:  
K doložke vybraných vplyvov  
Doložka vybraných vplyvov k predmetnému materiálu neobsahuje informáciu, aké alternatívne riešenia boli  
zvažované. Podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov, predkladateľ má popísať jednotlivé  
alternatívy takým spôsobom, aby bolo zrejmé, ako vedú k stanovenému cieľu. Sústredí sa pritom na obsah  
vecného riešenia, ale aj na spôsob implementácie a vynucovania.  
V tomto zmysle Komisia odporúča dopracovanie bodu 5. doložky vybraných vplyvov, uvádzajúc popis týchto  
alternatívnych riešení, vrátane nulového variantu.  
V predloženej doložke vybraných vplyvov je potrebné uviesť aj povinné informácie v bode 5. Alternatívne  
riešenia, a to v súlade s obsahovými požiadavkami pre tento bod doložky vybraných vplyvov upravenými v  
časti II. Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov.  
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje  
súhlasné stanovisko s návrhom na dopracovanie  
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa  
pripomienok v bode II.  
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie  
stanovisko Komisie do doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.  
Predkladateľ zapracoval pripomienky Komisie do časti 5 – alternatívne riešenia.