DÔVODOVÁ SPRÁVA  
A. Všeobecná časť  
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Autorský zákon sa predkladá na základe  
úlohy vyplývajúcej z uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 573/2017 k Plánu  
legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2018.  
Predkladaným návrhom zákona sa transponuje smernica Európskeho parlamentu a  
Rady (EÚ) 2017/1564 o určitých povolených spôsoboch použitia určitých diel a iných  
predmetov ochrany chránených autorským právom a s ním súvisiacimi právami v prospech  
osôb, ktoré sú nevidiace, zrakovo postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania, a o  
zmene smernice 2001/29/ES o zosúladení niektorých aspektov autorských práv a s nimi  
súvisiacich práv v informačnej spoločnosti (ďalej len „smernica“). Smernica vychádza priamo  
z Marakéšskej zmluvy o uľahčení prístupu k uverejneným dielam pre osoby nevidiace,  
zrakovo postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania (ďalej len „Marakéšska zmluva“)  
prijatej Svetovou organizáciou duševného vlastníctva (WIPO). Cieľom predkladanej právnej  
úpravy je zabezpečiť základný právny rámec, ktorým by sa zlepšila dostupnosť diel (kníh,  
novín, časopisov, audiokníh atď.) v prístupných formátoch pre osoby nevidiace, zrakovo  
postihnuté alebo postihnuté inou poruchou čítania. Na tento účel sa zavádza nová zákonná  
výnimka z autorského práva a práv súvisiacich s autorským právom, ktorú môžu využívať  
jednak osoby definované ako osoby s poruchami čítania, ale aj organizácie alebo inštitúcie  
starajúce sa o napĺňanie ich potrieb bez dosahovania majetkového prospechu poskytovatelia  
služieb pre osoby s poruchou čítania. V takýchto prípadoch nie je potrebné získať  
predchádzajúci súhlas nositeľa práv na určité autorskoprávne spôsoby použitia diel a ich  
rozmnoženín v prístupných formátoch. Rozsah diel je z definičného hľadiska obmedzený iba  
na slovesné diela v rôznej forme, vrátane zvukových záznamov a na hudobné diela v písomnej  
forme.  
Návrh zákona súčasne reguluje obeh a výmenu rozmnoženín diel v prístupných  
formátoch na vnútornom trhu Európskej únie (ďalej len „EÚ“) a aj na medzinárodnej úrovni.  
Ide predovšetkým o výmenu a obeh rozmnoženín diel v prístupnom formáte medzi  
poskytovateľmi služieb pre osoby s poruchou čítania so sídlom na území Slovenskej  
republiky a poskytovateľmi služieb pre osoby s poruchou čítania v ďalších členských štátoch  
EÚ alebo poskytovateľmi služieb pre osoby s poruchou čítania v tretích štátoch, ktoré sú  
zmluvnou stranou Marakéšskej zmluvy.  
Zároveň sa však chránia práva nositeľov práv, aby sa pri vyhotovovaní rozmnoženín  
diel v prístupnom formáte zasahovalo do diel iba v odôvodnenom rozsahu a upravujú sa aj  
povinnosti poskytovateľov služieb pre osoby s poruchami čítania, ktoré musia splniť, ak chcú  
používať diela a rozmnoženiny v prístupných formátoch, ako aj realizovať cezhraničné  
meny.  
Predkladaný návrh taktiež rieši niekoľko aktuálnych aplikačných problémov z praxe  
a legislatívno-technicky spresňuje viaceré ustanovenia. Dopĺňa sa predovšetkým možnosť bez  
súhlasu autora oddeliť a použiť zvukovú zložku z audiovizuálneho diela, či už obohatenú  
o audiokomentár alebo samostatne, a to pre potreby osôb so zdravotným postihnutím v rámci  
všeobecnej výnimky pre osoby so zdravotným postihnutím. Ďalej bolo medzi spôsoby  
použitia patriace pod rozšírenú hromadnú licenciu pridané vyhotovovanie rozmnoženiny  
literárneho diela. Uvedené doplnenie reaguje na potreby udeľovania súhlasu formou  
uzatvárania rozšírených hromadných licenčných zmlúv organizáciami kolektívnej správy  
s knižnicami, pretože vyhotovovanie rozmnoženiny literárneho diela je zvyčajne prvým  
krokom k jeho následným autorskoprávnym použitiam ako je napr. vypožičanie alebo  
sprístupňovanie literárneho diela verejnosti. V rámci práv súvisiacich s autorským právom sa  
vyjasňuje, že aj na umelecký výkon, zvukový záznam, audiovizuálny záznam a vysielanie sa  
môže vzťahovať režim audiovizuálne použitého diela (resp. iného predmetu ochrany). Ďalej  
sa vyjasňuje, že na účel efektívnejšieho postupu pri vedení rokovaní, dojednávaní podmienok  
a uzatváraní kolektívnych licenčných zmlúv medzi organizáciami kolektívnej správy  
a združeniami alebo asociáciami používateľov sa za používateľov považujú aj takéto  
právnické osoby združujúce používateľov. Po novom môžu organizácie kolektívnej správy  
využiť rozhodcovské konanie a mediáciu aj na riešenie sporov s právnickými osobami  
združujúcimi používateľov, pričom prednostne sa aj s týmito právnickými osobami musia  
pokúsiť urovnať spor dohodou. Do inštitútu dohody o spoločnej správe sa pridáva niekoľko  
textových garancií, a to najmä vo vzťahu k povinnej dohode o spoločnej správe tak, aby v nej  
boli automaticky zohľadnené a nastavené podmienky aj pre tú organizáciu kolektívnej správy,  
pre ktorú sa stáva priamo záväznou zo zákona.  
Návrhom zákona sa novelizuje zákon Národnej rady Slovenskej republiky  
č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. V súvislosti  
s evidovaním periodickej tlače v zozname, ktorý vedie Ministerstvo kultúry Slovenskej  
republiky podľa zákona č. 167/2008 Z. z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o  
zmene a doplnení niektorých zákonov (tlačový zákon) v znení neskorších predpisov, sa ruší  
správny poplatok za zápis do zoznamu periodickej tlače a za zápis zmeny v zozname  
periodickej tlače pri zmene vydavateľa periodickej tlače alebo názvu periodickej tlače.  
Súčasne sa návrhom zákona tiež novelizuje tlačový zákon v časti týkajúcej sa výmazu  
zo zoznamu periodickej tlače, a to z dôvodu požiadaviek aplikačnej praxe.  
Prijatie navrhovaného zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti,  
životné prostredie a ani environmentálny vplyv. Prijatie navrhovaného zákona bude mať  
vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na podnikateľské prostredie a bude mať sociálne  
vplyvy na život osôb s poruchami čítania. Vplyvy sú podrobnejšie vymedzené v doložke.  
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi  
a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými  
medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom EÚ.