Dôvodová správa
Pri súčasnej právnej úprave je zvyšovanie (valorizácia) dôchodkových dávok výsluhového zabezpečenia od 1. júla 2018, ktorá sa realizuje na základe zákona č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 328/2002 Z. z.“) naviazaná na úpravu stanovenú v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 461/2003 Z. z.“). V nadväznosti aj na zmeny vo valorizácii dôchodkov vo všeobecnom systéme sociálneho poistenia sa navrhuje od 1. júla 2018 jednorazové zvýšenie dávok výsluhového zabezpečenia.
Predkladaným návrhom zákona sa na rok 2018 taxatívne ustanovuje pevná suma zvýšenia dôchodkových dávok z výsluhového zabezpečenia. Navrhuje sa aj vypustenie ustanovení zákona vo vzťahu ku kúpeľnej starostlivosti, ktoré sa ukázali ako nevyhovujúce, resp. obmedzujúce vo vzťahu k predmetnej službe sociálneho zabezpečenia.
Pri kvantifikácii dopadov návrhu zákona, ktorým sa navrhuje zvýšenie dávok z výsluhového zabezpečenia pre stanovený okruh poberateľov o pevne stanovenú sumu na rok 2018, sa ako základné parametre použili počet poberateľov dávok výsluhového zabezpečenia, ktorých sa predmetné zvýšenie týka, a to poberateľov výsluhového dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku, vdovského výsluhového dôchodku, vdoveckého výsluhového dôchodku a sirotského výsluhového dôchodku v rámci útvarov sociálneho zabezpečenia a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia, percentuálne zvýšenie funkčných platov, hodnostných platov alebo stupnice platových taríf na rok 2018 a priemerná mesačná suma výsluhového dôchodku v rámci osobitných účtov útvarov sociálneho zabezpečenia a Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia.
Počet dotknutých osôb, ktorých sa predmetné zvýšenie týka sa odhaduje v rokoch 2018 až 2021 na úrovni cca 46.000.
Predkladaný návrh zákona má, tak ako to vyplýva z doložky vybraných vplyvov, negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, má pozitívne sociálne vplyvy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.
Čo sa týka sociálnych vplyvov, návrh zákona má pozitívny vplyv na výšku nominálnych hodnôt dávok výsluhového zabezpečenia u dotknutého okruhu poberateľov. To znamená, že návrh zákona predstavuje zvýšenie príjmov domácností.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.