ktorý v predmetnej analýze vplyvov chýba.
Odôvodnenie: Pri priamych finančných nákladoch gestor materiálu uvádza náklady na 1 podnikateľa a náklady na celé podnikateľské prostredie. Je potrebné uviesť, o aký súhrnný počet podnikateľov pri duálnom vzdelávaní ide, z ktorého gestor materiálu vychádza. Komisia odporúča predkladateľovi v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie doplniť aj kvantifikáciu úspor na strane podnikateľov a to nie len priamych finančných, ale tiež administratívnych, ktoré sú spomínané v dôvodovej správe k návrhu.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V predloženej analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný rozpočtovo nekrytý vplyv v roku 2018 v sume 3,2 mil. eur, v roku 2019 v sume 14,9 mil. eur, v roku 2020 v sume 21,1 mil. eur a v roku 2021 v sume 28,8 mil. eur, ktorý súvisí s poklesom daňových príjmov a zvýšením výdavkov kapitol MŠVVŠ SR, MV SR a MPSVR SR.
V analýze vplyvov sa neuvádzajú vplyvy na príjmy obcí a samosprávnych krajov, pričom finančné stimuly vyplývajúce z návrhu budú mať negatívny vplyv nielen na výšku výnosu dane z príjmov právnických osôb, ale aj na výšku dane z príjmov fyzických osôb a tým aj vplyv na príjmy obcí a samosprávnych krajov z tejto dane. V tabuľke č. 1 sa v príjmovej časti uvádza kvantifikácia poklesu príjmov kapitoly MF SR. Keďže ide o pokles daňových príjmov, je potrebné ich rozčleniť podľa vplyvu na štátny rozpočet, obce a VÚC a neuvádzať MF SR.
Výpadok príjmov vyplývajúci z predloženého návrhu nie je zabezpečený v schválenom rozpočte na roky 2018 až 2020 a nie je zohľadnený ani v aktuálnej daňovej prognóze MF SR.
V nadväznosti na vyššie uvedené a v zmysle § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy Komisia žiada uviesť vplyvy vyplývajúce z predloženého materiálu na daňové príjmy štátneho rozpočtu, obcí a VÚC spolu s návrhmi na úhradu úbytku príjmov nielen na bežný rok, ale aj na tri nasledujúce rozpočtové roky.
V tabuľke č. 1 sa v príjmovej časti uvádzajú aj kapitoly MŠVVŠ SR, MV SR a MPSVR SR, a to s nulovými hodnotami. Nakoľko sa ich pokles príjmov netýka, Komisia žiada tieto riadky z tabuľky odstrániť.
V tabuľke č. 1 vo výdavkovej časti a v časti financovanie zabezpečené v rozpočte je uvedená aj kapitola MF SR s nulovými hodnotami, nakoľko sa vplyv ministerstva financií netýka, Komisia ho žiada z tabuľky vypustiť.
Kvantifikácie uvádzané v tabuľke č. 1 nie sú v súlade s tabuľkou č. 4 a časťou 2.2.4., čo Komisia žiada zosúladiť.
V časti 2.2.4. sa uvádzajú vplyvy na výdavkovej strane rozpočtu, pričom jedným z nich je aj „Príspevok zamestnávateľom na kompenzáciu časti nákladov na realizáciu duálneho vzdelávania“, a to v hodnote 1 000 eur pre veľkého zamestnávateľa, aj na podporu vstupu malých a stredných podnikov do systému odborného vzdelávania. Celkový vplyv z týchto opatrení je kvantifikovaný v roku 2019 v sume 2,7 mil. eur, v roku 2020 v sume 4,2 mil. eur a v roku 2021 v sume 6,5 mil. eur. Vplyv tohto opatrenia nie je zabezpečený v schválenom rozpočte verejnej správy na roky 2018 až 2020, preto Komisia zásadne žiada uviesť návrhy na úhradu zvýšených výdavkov.
Zároveň sa v tejto časti uvádzajú aj náklady spojené s výkonom kompetencie MPSVR SR ako subjektu koordinácie odborného vzdelávania a prípravy v roku 2019 v sume 2 mil. eur, v roku 2020 v sume 1,1 mil. eur a v roku 2021 v sume 1,5 mil. eur, ktoré súvisia s finančnou náročnosťou štatistických rezortných zisťovaní, predpokladaných nákladov na organizačno-technické zabezpečenie, personálne zabezpečenie a na vývoj systému štatistického zisťovania, pričom z analýzy nie je jasné, akým spôsobom boli vyčíslené predmetné finančné dopady. Kvantifikáciu Komisia zásadne žiada rozčleniť podľa vyššie uvedeného účelu výdavkov, na ktorý majú byť vynaložené. Ďalej Komisia žiada, aby bol uvedený aspoň približný počet stavovských a profesijných organizácií, s ktorými bude MPSVR SR spolupracovať pri vytváraní dát o dodatočnej potrebe zamestnancov na trhu práce. Zároveň Komisia zásadne žiada, aby vplyv tohto opatrenia bol v jednotlivých rokoch zabezpečený v rámci limitov kapitoly MPSVR SR, bez dodatočných požiadaviek na rozpočet verejnej správy.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
Predkladateľ zapracoval všetky pripomienky Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK.