Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona je predložený v rámci plánu na zásadnú rekonštrukciu štátu, a to ako druhý balík opatrení, ktorého cieľom je funkčný riadiaci, imunitný a kontrolný systém štátu.
Na to, aby mohol demokratický a právny štát fungovať, je nevyhnutná funkčná polícia a prokuratúra, ktoré nemôže ľahko ovládnuť hoci aj malá skupinka mocných na vrchole pyramídy. Odhaľovanie a trestanie politickej a ekonomickej kriminality je zároveň tým najtvrdším orieškom aj vo vyspelých štátoch. Tie si na to zriadili mnohé osobité nástroje, ktoré Slovensku často chýbajú.
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť podmienky pre ochranu postupu prokurátorov najmä v trestnoprávnych veciach. Sprostredkovane je cieľom posilnenie dôvery verejnosti v nestranné fungovanie základných zložiek štátu s dôrazom na rovnosť pred zákonom. Konkrétne sa navrhuje, aby Rada prokurátorov Slovenskej republiky dostala možnosť vyhlásiť pokyn, príkaz alebo úlohu uloženú prokurátorovi nadriadeným prokurátorom za neplatné, ak zistí, že sa svojim obsahom alebo účelom priečia zákonným povinnostiam prokurátora, alebo ich obchádzajú. Pri pojme „zákonné povinnosti“ sa na mysli hlavne povinnosť prokurátora chrániť verejný záujem a postupovať iniciatívne, spravodlivo, nestranne a bez prieťahov (§ 5 písm. c) a d) zákona č. 153/2001 Z. z.). ň
Do zákona sa tiež dostáva zabezpečenie prideľovania vecí náhodným výberom pomocou technických prostriedkov a programových prostriedkov schválených generálnym prokurátorom Slovenskej republiky, aby bola vylúčená možnosť ovplyvňovania pridelenia vecí.
Treťou zmenou je zavedenie princípu spretŕhania miestnych väzieb. Po desiatich rokoch vo funkcii krajského prokurátora, okresného prokurátora a ich námestníkov dôjde k ich preloženiu na rovnakú alebo obdobnú funkciu v inom kraji alebo okrese. Zmena sa týka vedúcich prokurátorov, t. j. je potrebné mať na zreteli rozdiel medzi napríklad okresným prokurátorom a prokurátorom okresnej prokuratúry.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Na úrovni zákona sa navrhuje zaviesť záruku náhodného prideľovania vecí s vylúčením možnosti ovplyvňovania ich prideľovania.
K Čl. II
K bodu 1
Zavádza sa povinnosť preložiť vybraných vedúcich prokurátorov mimo ich pôsobiska, pokiaľ vo funkciách ako krajský prokurátor, okresný prokurátor a ich námestník došlo k dlhoročnému pôsobeniu tej istej osoby. Pod dlhoročným pôsobením sa rozumie desaťročné pôsobenie. Účelom tejto úpravy je spretŕhať možné väzby miestnych osôb na týchto funkcionárov, ktoré môžu na ich prácu pôsobiť negatívne.
K bodu 2
Rozširujú sa kompetencie Rady prokurátorov Slovenskej republiky tak, aby bolo možné efektívne zastaviť nezákonné zásahy do činnosti prokurátora. Súčasne sa Rada prokurátorov Slovenskej republiky poveruje kontrolou náhodného prideľovania vecí s vylúčením možnosti ovplyvňovania ich prideľovania.
K bodu 3
Stanovuje sa lehota pre vyhlásenie neplatnosti nezákonného zásahu do činnosti prokurátora.
K bodu 4
Prechodným ustanovením sa vytvára časový priestor na uskutočnenie preloženia dlhoročných vedúcich prokurátorov mimo miesta ich pôsobenia v zmysle bodu 1.
K Čl. III
Navrhuje sa účinnosť zákona s ohľadom na predpokladaný priebeh legislatívneho procesu.